Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Nå råtner jeg snart på dritten. :mad:

Ærlig talt, dere som jobber som snekkere. Hvor mye aksepterer dere?
Når sender dere tilbake søppelet og ber dem sende OK varer?

Her er en 45x70, 4.80 lang. Solid vankant halve regla.

Ville dere sendt den tilbake?

Så fikk jeg også flere solide propell-emner og noen som ville passet for å lage gyngestol-glidere av.
En snekker sorterer ut sitt virke han skal ha i den grad det går, med mindre han ikke skal forskale.

Det der er sekundære virke "V" du har kjøpt/fått.
Har du betalt for høyeste kvalitet på råplan er det feil, men det tviler jeg på at du har gjort.

Men sånn blir det i prisjaktens tider, trelastlagre kjøper inn drittvirke og selger det til hjemmefiksere som typ 2x3 uten å oppgi kvaliteten.

Heldigvis finnes det proff-trelastlagre for oss andre.

Sist redigert:
Mikael_L
Nå får du gå og dra noe gammelt over deg, Thomas.

Du har faen ingen anelse om hvor jeg har kjøpt virket, så du kan slutte å legge dine egne ønsketanker i andres munner.

Brødgården som leverer til meg forsyner alle byens byggfirmaer med sine planker og regler.

Thomas Lundquist
Det er vel trelastkontoret du skal be dra noe gammelt over seg. Er det en litt større trelast så har de to kvaliteter av råhøvlet 2x3. Den pinnen du viser er den dårligere og jeg forstår ikke problemet om du har kjøpt den kvaliteten.
Kjøper man sekunda, så leveres sekunda.

Mikael_L
Ja det er dritt av dem, å plukke sammen og sende skrapet som ligger øverst og som andre allerede har vraket. :mad:
Jeg har jo aldri angitt noen klasse, men de vet jo omtrent hva jeg bruker virkene til.

Trelasten det gjelder har for øvrig alltid bare klasse A virke i regel 120mm bred og større, så der har jeg i prinsippet aldri noen problemer.

Ja uansett, skal de få hente tilbake denne risete skiten. Så må jeg nok ta en prat med dem om hvilken kvalitet jeg trenger.

Thomas Lundquist skrev:
Men så blir det i prisjaktens tider, sagbruk kjøper inn skitvirke og selger det til hempulare som typ 2x3 uten å redegjøre for kvaliteten.

Heldigvis finnes det proffssagbruk til oss andre.
Min erfaring er at sagbrukene selger samme kvalitet til både proff og hjemmefiksere, der jeg kjøper mitt virke handler også flere proff.
Videre jobber svigerfaren min som snekker på Peab og det hender ofte at de sender tilbake hele bunter som ikke duger, også det taler for at alle får samme kvalitet uansett hvor stor kunde man er.

Gabbe1 skrev:
Min erfaring er at trelastgårdene selger samme kvalitet til både proffer og hjemmefiksere, der jeg kjøper mitt virke handler også flere proffer.
Videre jobber min svigerfar som snekker på peab og det hender ofte at de sender tilbake hele bunter som ikke duger, også det taler for at alle får samme kvalitet uansett hvor stor kunde man er.

Ja akkurat sånn er det. Til mellomvegger bruker man stålprofiler og der det skal sitte for eksempel en dørkarm så finnes det trelast tilpasset for å sette inn i stålprofilen, det er en fordel å bruke takstålprofiler hvis man vil ha et slett tak som ikke sprekker.

Har aldri sett eller blitt opplyst om ulike kvaliteter uansett hvilken trelast det gjelder. Problemet ligger snarere i at de STORE byggefirmaene ikke er så nøye som hjemmefikserne. De kjøper i stedet inn litt ekstra som kunden må betale, det som ikke duger går i container.

Thomas Lundquist
Gabbe1 skrev:
Min erfaring er at trelastbutikkene selger samme kvalitet til både proffer og hjemmefiksere. Der jeg kjøper mitt virke, handler også flere proffer.
Videre jobber min svigerfar som snekker på Peab, og det hender ofte at de sender tilbake hele bunter som ikke duger, også det taler for at alle får samme kvalitet uansett hvor stor kunde man er.
Jeg har både erfaring som trelastarbeider og byggmester, så jeg sitter ikke og finner på noe.
Peab er ikke proffer i mine øyne, det jeg mener som proffer er mindre byggfirmar som har privatkonsumenter som kunder.

Thomas Lundquist
Elkludde skrev:
Har aldri sett eller blitt opplyst om forskjellige kvaliteter uansett hvilken trelasthandel det gjelder. Problemet ligger snarere i at de STORE byggmesterne er ikke så nøye som hjemmefikserne. De kjøper heller inn litt ekstra som kunden må betale, det som ikke duger går i container
Da er det nok på tide at du ser litt ekstra neste gang du er på en trelasthandel, og ikke typ K-rauta.

Jeg handler nesten daglig og har både sett og blitt opplyst om forskjellige kvaliteter når det gjelder typ 2x3 råplan.

Merkelig!

Lærlinger pleier å måtte tåle de mest merkelige morsomhetene, et ser ut til å være å spørre om proffskvalitet på trelastlageret, lurer på om Thomas fikk med synsvinkelen også?

Selvfølgelig er trelasten klassifisert i ulike kvaliteter, men ikke i klassene hjemmemekkere|proffer.

• Liker
CraftsMan28 og 1 annen
  • Laddar…
Thomas Lundquist
pbengtsson skrev:
Lærlinger pleier å måtte tåle de mest merkelige morsomheter, en ser ut til å være å spørre om proffskvalitet på tømmerplassen, lurer på om Thomas fikk med synsvinkelen også?

Selvfølgelig er treverket klassifisert i ulike kvaliteter, men ikke i klassene hobbysnekker|proff.
Lærling er/ var man ikke på en tømmerplass.
Har du erfaring fra tømmerplassarbeid?

Synsvinkelen ble vi advart om før vi gikk ut på byggeplassen, men jeg lurer på om ikke bengtsson fikk med vinklet/ skjev syn.

Da er vi klar over at det finnes ulike kvaliteter, og spørsmålet er hvilken pris en tømmerplass gir når kunden vil ha en presset pris.

på jobben pleier det å være kanskje 1-2 biter per pakke i snitt som det er litt skeivt eller for krokete, kommer jo an på sorteringen også, c30 nesten alltid perfekt, c24 en og annen bit og c18 noen flere per pakke,
drar man til byggmax mfl pleier halvparten (nesten) av virket se ut som sånt vi kasserer, kan jo være at folk plukker ut det bra og butikkene sparer på skrotet.

Sist redigert:
Thomas Lundquist skrev:
Då er vi medvetne om at det finnes ulike kvaliteter, og spørsmålet er hvilken pris en trelast gir når kunden vil ha en presset pris.
Dette er veldig interessant informasjon. Så foruten de "vanlige" kvalitetsklassene C18, C24 etc så finnes det en annen, litt hemmelig klassifisering, som bare trelastforhandlere og enkelte yrkesfolk vet om?

Heter de der klassene noe, så man vet hva man skal spørre etter?

• Liker
Joak
  • Laddar…
Hei alle erfarne trelasthandel gubber! :)
Kunne noen opplyse en glad amatør om hvilke ulike kvaliteter av treverk som finnes. Er det samme "skala" på alt treverk, også trykkimpregnerte (C18, 24, 30 som Anders snakket om).

Tenkte å bestille trykkimpregnert terrassebord av typen Prima. Er prima en kvalitet eller bare en betegnelse for at gjør-det-selv-folk skal tro det er bra kvalitet?

Hadde vært veldig glad hvis man kunne bli litt klokere før man bestilte, da jeg synes det høres tungvint ut å sende tilbake masse treverk eller å leve med skjeve bord og kvister.

Mikael_L
kvistarn2 skrev:
på jobben pleier det å være kanskje 1-2 biter per pakke i snitt som det er litt skjevkant eller for krokete, avhenger jo av sorteringen også, c30 nesten alltid perfekt, c24 noen få biter og c18 noen flere per pakke, hvis man drar til byggmax m.fl. pleier halvparten (nesten) av materialene å se ut som noe vi kasserer, kan jo være at folk plukker ut det gode og butikkene sparer på skrotet.
Hva jobber du med da? Takstolproduksjon? Det er jo ikke mange steder ellers som utelukkende jobber med konstruksjonsklassifisert virke som C14 -> C30.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.