32.535 lest ·
92 svar
33k lest
92 svar
Dritttømmer !!!
Påstanden at alt tømmer sør for Dalälven er dårlig tømmer er feil. Sør-Sveriges grantømmer er utmerket konstruksjonsvirke, men kan ha begrensninger som finskårne brede kledningsbord på grunn av dårlige kvister. Regel på Mikael L.s bilde er kløyvvara, det vil si en planke har blitt kløyvd til to regler og da frigjøres spenninger som er i planken. Trenger man regler i etasjehøyde, er kubbsagde regler et godt alternativ, de er da originalskåret, det vil si man har bare tatt ut to regler fra en tynn stokk. Omtrent som å skjære ut fileter. Har kunden kunnskap kan han stille krav til leverandøren som igjen kjøper inn riktige varer, trelastlageret har ingen interesse av en masse materialer som ikke kan brukes. /MLj
Jeg har i alle fall returnert et antall lpm nå. Det var ingen problemer, ingen sure miner eller så.
Jeg har lagt opp innvendige vegger med litt kantete virke, bare det var rett. Men bøyd og vridd fikk de tilbake. Så jeg er ingen idiot som krever at alt virke skal være av møbelkvalitet eller så.
Bare som litt tilbakemelding.
Jeg har lagt opp innvendige vegger med litt kantete virke, bare det var rett. Men bøyd og vridd fikk de tilbake. Så jeg er ingen idiot som krever at alt virke skal være av møbelkvalitet eller så.
Bare som litt tilbakemelding.
I uklippede bunter er det vanlig at kanskje 2-5% av virket er sekunda. Når en slik bunt legges ut i en hall der noen krasjer hele bunten og etterlater seg plukkepinn, for å få ut ti perfekte rette regler (som for øvrig ofte vrir seg etter en eller noen dagers feil-lagring). Da er trolig halvparten sekunda. Det er trelastforretningenes dilemma.
Leverandører med stor omsetning pleier å levere fra uklippet bunt. Bunt som privatkundene river i får ligge i kundehallen. Ikke rasjonelt å ha betalt personale som sløser bort sin tid med å stå og sortere ut krokete virke for leveranser. Det koster mer i penger og gir dessuten misfornøyde kunder. At en pinne av tjue er halvbra pleier ikke å være et problem. Den som orker kan levere dem tilbake, men for det meste finnes det bruk også for korte stumper, så alt pleier å gå å bruke likevel.
VH/Findus
Leverandører med stor omsetning pleier å levere fra uklippet bunt. Bunt som privatkundene river i får ligge i kundehallen. Ikke rasjonelt å ha betalt personale som sløser bort sin tid med å stå og sortere ut krokete virke for leveranser. Det koster mer i penger og gir dessuten misfornøyde kunder. At en pinne av tjue er halvbra pleier ikke å være et problem. Den som orker kan levere dem tilbake, men for det meste finnes det bruk også for korte stumper, så alt pleier å gå å bruke likevel.
VH/Findus
Administrator
· Skåne
· 8 665 innlegg
Vi hadde akkurat det samme problemet. Vi fikk en leveranse av virke som skulle brukes for å rette opp taket, der annenhver planke var skjev. Da reklamerte vi sendingen og sendte et bilde på e-post for å vise hvordan det så ut. De måtte sende nye, rette planker. Man kan jo ikke betale for planker man ikke kan bruke.
Det kan hende at en planke vrir seg litt, men nå for tiden er det for mye sekunda eller rett og slett utskudd dvs. trevirke med vankant eller enorme kvister osv. Hvis man kjøper et helt knippe, er det for mange slike, mener jeg.
Göran.W
Verktøyentusiast
· skåne Tomelilla
· 3 125 innlegg
Göran.W
Verktøyentusiast
- skåne Tomelilla
- 3.125 innlegg
Et stort problem tror jeg er når hobbysnekkere skal ha virke som da skal ha absolutt rette biter, selv om det egentlig ikke er nødvendig i de fleste tilfellene. En snekker bryr seg ikke om det ikke er helt rett hvis han skal sette opp en vegg, for de tverrgående bitene justerer jo opp de som går fra gulv til tak. En hobbysnekker skal absolutt ha dem helt rette og har tid til å lete i haugen for å finne dem og så la alt være som en Mikado-stabel.
Jeg pleier ofte å ta de som er litt skjeve og få en god pris på det. De pleier å bli så glade når man sier at det gjør ingenting om de er litt skjeve, men da må du gi meg en god pris på dem. Ofte pleier de å telle litt "feil" for det er visst lettere enn å gi rabatt.
Jeg opplever at tørkingen av virket er litt så som så, og det kan være en grunn til at det er så mye skjevt virke.
Jeg pleier ofte å ta de som er litt skjeve og få en god pris på det. De pleier å bli så glade når man sier at det gjør ingenting om de er litt skjeve, men da må du gi meg en god pris på dem. Ofte pleier de å telle litt "feil" for det er visst lettere enn å gi rabatt.
Jeg opplever at tørkingen av virket er litt så som så, og det kan være en grunn til at det er så mye skjevt virke.
Sist redigert:
Paul-Staffanstorp
Renovator
· Skåne
· 8 989 innlegg
Paul-Staffanstorp
Renovator
- Skåne
- 8.989 innlegg
Unnskyld ??? For det første er det en regel og den har fra begynnelsen vært rett... At den blir skjev skyldes liksom andre faktorer som f.eks at folk som er og river i virkeshaugene på byggevarebutikkene ikke legger tilbake virket pent og pyntelig men bare hulter til bulter, og bl.a da blir det krokete på nulltid !! q(;^vafan skrev:
Så gjør det som noen allerede har nevnt her ingenting om noen man får er skjev, for det går som oftest likevel til småbiter og kortlinger...
Tre ER et levende materiale uansett om det fremdeles lever eller er oppsagd i lengder...
Administrator
· Skåne
· 8 665 innlegg
Det stemmer ikke. Hos oss var det snekkeren som nektet å bruke de skjeve plankene.Göran.W skrev:Et stort problem tror jeg er når hjemmefiksere skal ha virke som da skal ha absolutt rette biter, selv om det egentlig ikke er nødvendig i de fleste tilfellene. En snekker bryr seg ikke om det ikke er helt rett hvis han skal lekte opp en vegg, for de tverrgående bitene retter jo opp de som går fra gulv til tak. En hjemmefikser skal absolutt ha det helt rett og har tid til å grave i haugen for å finne dem og så etterlate alt som et plukkepinn.
Hvorfor kan ikke sagbruket sortere virket de selger i rett og skjevt/knotete og selge det til forskjellige priser?
En annen årsak kan være at hjemmepuleren oftest bygger for seg selv, mens snekkeren bygger for noen andre.Göran.W skrev:Et stort problem tror jeg er når hjemmepulere skal ha treverk som da skal ha absolutt rette biter selv om det egentlig ikke er nødvendig i de fleste tilfeller.
En snekker gir blaffen om det ikke er helt rett hvis han skal regle en vegg for de tverrgående bitene justerer jo opp de som går fra gulv til tak.
En hjemmepuler skal på død og liv ha det helt rett og har tid til å grave i haugen for å finne de og så etterlate alt som et plukkoppinn.
De store sagbrukene vil nok bare sage og selge så mye som mulig..Sende avgårde store båtlass til arabiske land..Skal man få noe kvalitetsvirke må man handle hjemme hos den lokale sag/høvleri. Han drar selv opp til Härjedalen og peker ut virket han skal ha..Spikerrett og tett med årringer, til og med noen øre billigere enn Byggmax.Marlene Eskilsson skrev:
Ja, til en viss grad skyldes det at virket bøyer og vrir seg først etter pakking, det vil si at det tørker litt mer etter at det er saget og pakket.Marlene Eskilsson skrev:
Så er ofte virket veldig rett når man først åpner en virkesbunt, men når man har klippet båndene så er ikke virket lenger tvunget til retthet og de bitene som vil vri seg begynner å gjøre det.
Så det er viktig for trelastforretningen å raskt selge bort sine åpne bunter og for byggherren å raskt bygge ferdig med virket, for når det først er innebygd så er det som regel mange festemidler her og der som holder regelbiten på plass.
Men hvem bryr seg om 100 år.
ulike vridninger i virket skyldes forskjellige ting. en skjev bit som den på det første bildet er trolig skåret med krokskjæring eller så er den delt i høvelen så det blir to biter av en grov, er det det som har skjedd med den øvre, så er den feil tørket. biten har hatt for høy fuktighetsgradient. En vridd bit kommer an på hvor gammelt treet var da det ble hugget; ungt tre venstrevendt fiberstruktur, gammelt tre høyrevendt fiberstruktur så et tre skal være passe gammelt når det hugges for å unngå mye av de problemene, litt av vridningene kan man få bort i tørken men ettertørker biten på plassen i en åpen bunt så vrir den seg som faen og det skjer ofte
Sagbrukene sorterer virke etter ulike kvalitetsklasser og de koster forskjellig. Det finnes ikke krokete virke når det buntes på sagbruket. Om vi som konsument tydelig sier ifra om kvalitetskravet og også ville være villige til å betale for dyrere sag/delingskostnader, ville det bli produsert i større omfang.Marlene Eskilsson skrev:
Har selv kunnet kjøpe direkte fra lokalt sagbruk hvor jeg kjenner eieren.
Sist redigert:
Unnskyld, men jeg må nok gå inn her for å si at det nok handler om hvilke stokker man sager. Er de rette fra begynnelsen når de vokser i skogen, er det ikke noe problem. Men ikke alle trær i skogen kan man lage planker eller bord av. Noen trær vokser der de må kompensere for f.eks. skrånende terreng eller vind. Har de en gang blitt skjeve av en eller annen grunn, strever de etter å vokse rett. Da blir de krokete der de vokser. Og når de sages, blir det krokete, etter man har saget opp stokken. Ikke alle trær i skogen kan være rette.