32.522 lest ·
92 svar
33k lest
92 svar
Dritttømmer !!!
Har man så gjort feilen å spørre noen på byggmax om råd angående trevirke, lærer man seg ganske raskt at det finnes bedre veier å gå. Det er riktig at jeg ikke alltid kan svare på spørsmål på jobben min, men jeg sørger alltid for at kunden får hjelp av noen mer erfaren enn meg hvis jeg støter på problemer.
Edit; legger man i tillegg til den faktiske prisforskjellen mellom typ xl og byggmax (Hvis man tør å spørre om en rabatt hos xl) så går det jo opp i opp
Edit; legger man i tillegg til den faktiske prisforskjellen mellom typ xl og byggmax (Hvis man tør å spørre om en rabatt hos xl) så går det jo opp i opp
Jeg pleier å kjøpe på byggmax pga prisen - det er ganske stor forskjell. Visst ligger det mange krokete reglar der og visst beror det på at folk kaster dem rundt så de vrir seg, og personalet har ingen tid til å rydde opp ser det ut som - byggmax er litt som en sweatshop på den måten, på andre steder får man til og med hjelp med å laste eller kan diskutere i 15 min om en ny skrue.
Når man tar med virket hjem kan det være helt rett - men min erfaring er at det bøyer seg når det tørker, det ser ikke ut til å spille noen rolle hvor du kjøper det så man må prøve å bygge med det ferskt men da får man uunngåelig tørkesprekker senere.
Da jeg bygde min levegg fikk jeg hjem 1200m panel og lekter respektive fra byggmax - de hadde ikke plastet om ballene, det sto södra på dem og jeg kasserte kun rundt 5 løpemeter.
Når man tar med virket hjem kan det være helt rett - men min erfaring er at det bøyer seg når det tørker, det ser ikke ut til å spille noen rolle hvor du kjøper det så man må prøve å bygge med det ferskt men da får man uunngåelig tørkesprekker senere.
Da jeg bygde min levegg fikk jeg hjem 1200m panel og lekter respektive fra byggmax - de hadde ikke plastet om ballene, det sto södra på dem og jeg kasserte kun rundt 5 løpemeter.
Byggmax har bra trelast.
Eller vel, samme kvalitet som andre. Det er jo helt vanlig Moelven-trelast.
Om det er noen forskjell, så er det vel viljen til å fjerne det sekundære, som varierer både mellom forskjellige byggmax så vel som alle andre trelasthandlere.
Byggmax har jo også problemet med alle "idioter til kunder" som tror at de er den eneste trelastkunden i byen, og skal de ha 10 biter fra en stabel på 500, så gir de seg ikke før de har gravd gjennom hele stabelen, og så lar de dritten bli igjen, så det ser ut som etter slaget ved Somme.
Når så det treverket har ligget slik i noen dager, er nesten alle bitene skjeve.
Når det gjelder byggmax, tror jeg at jeg har fått se hvor mye personalet betyr.
Jeg har faktisk alltid syntes at Byggmax i Uppsala har føltes ganske OK. De hadde for noen år siden en veldig bra fyr som til og med kunne en hel del og var hyggelig og morsom å slå av noen ord med.
Men da jeg var der sist, for et par uker siden, ble jeg sjokkert.
Hele butikken var et kaos.
Prislapper manglet i stor grad, ting lå feil og hulter til bulter.
Tomt og utplukket her og der, men rot overalt ellers.
Trelastområdet var dog ikke så veldig mye verre enn jeg hadde sett før, men det var tydelig at ingen går og ordner i rekkene av og til, men det har alltid vært litt så som så med det.
Fyren i kassen hadde jeg ikke våget å spørre hvilken side av en hammer man spikrer med.
(Etter et skikkelig goddag mann økseskaft svar på et spørsmål jeg hadde).
Ja, personalet betyr mye. Jeg håper det var midlertidig, og at det ser bedre ut når jeg kommer dit neste gang - en hvilken som helst måned.
Eller vel, samme kvalitet som andre. Det er jo helt vanlig Moelven-trelast.
Om det er noen forskjell, så er det vel viljen til å fjerne det sekundære, som varierer både mellom forskjellige byggmax så vel som alle andre trelasthandlere.
Byggmax har jo også problemet med alle "idioter til kunder" som tror at de er den eneste trelastkunden i byen, og skal de ha 10 biter fra en stabel på 500, så gir de seg ikke før de har gravd gjennom hele stabelen, og så lar de dritten bli igjen, så det ser ut som etter slaget ved Somme.
Når så det treverket har ligget slik i noen dager, er nesten alle bitene skjeve.
Når det gjelder byggmax, tror jeg at jeg har fått se hvor mye personalet betyr.
Jeg har faktisk alltid syntes at Byggmax i Uppsala har føltes ganske OK. De hadde for noen år siden en veldig bra fyr som til og med kunne en hel del og var hyggelig og morsom å slå av noen ord med.
Men da jeg var der sist, for et par uker siden, ble jeg sjokkert.
Hele butikken var et kaos.
Prislapper manglet i stor grad, ting lå feil og hulter til bulter.
Tomt og utplukket her og der, men rot overalt ellers.
Trelastområdet var dog ikke så veldig mye verre enn jeg hadde sett før, men det var tydelig at ingen går og ordner i rekkene av og til, men det har alltid vært litt så som så med det.
Fyren i kassen hadde jeg ikke våget å spørre hvilken side av en hammer man spikrer med.
(Etter et skikkelig goddag mann økseskaft svar på et spørsmål jeg hadde).
Ja, personalet betyr mye. Jeg håper det var midlertidig, og at det ser bedre ut når jeg kommer dit neste gang - en hvilken som helst måned.
Jeg handler mye på Byggmax. Det kan variere mye i kvalitet mellom buntene, men jeg synes ikke at treverket man får hos andre byggevarehus er bedre. Stygge kvister og vankanter er et større problem enn skjevhet. Da jeg gikk gjennom buntene på Byggmax sist jeg handlet der i uka, var det ikke mye av det som andre hadde sortert bort og som lå som plukkepinner som var skjevt. Det var vankantet, transportskadet og hadde stygge kvist hull. Hvis XL og andre ikke gidder å skilt med den prisen som de er villige til å selge treverket for, så får de skylde seg selv. Terrassebord trenger for øvrig ikke være pinne rette; det er de grove bjelkene man skal passe på.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 innlegg
Jeg leter seriøst etter en sag i Göteborgsområdet som jeg kan handle direkte fra.
Det gjelder tømmer til minst en stor nybygging, en del renovering og en utbygging så selv om det ikke er noen storskala virksomhet så burde man kunne finne en god samarbeidspartner her.
Har dere noen tips?
Det gjelder tømmer til minst en stor nybygging, en del renovering og en utbygging så selv om det ikke er noen storskala virksomhet så burde man kunne finne en god samarbeidspartner her.
Har dere noen tips?
Nå råtner jeg snart på skiten. 
Ærlig talt, dere som jobber som snekkere. Hvor mye aksepterer dere? Når sender dere tilbake søppelet og ber dem sende OK varer?
Her er en 45x70, 4.80 lang. Skikkelig vankant halve regla.
Ville dere sendt den tilbake?
Så fikk jeg også flere skikkelige propell-emner og noen som skulle passe å lage gyngestolmedar av.
Ærlig talt, dere som jobber som snekkere. Hvor mye aksepterer dere? Når sender dere tilbake søppelet og ber dem sende OK varer?
Her er en 45x70, 4.80 lang. Skikkelig vankant halve regla.
Ville dere sendt den tilbake?
Så fikk jeg også flere skikkelige propell-emner og noen som skulle passe å lage gyngestolmedar av.
Selvfølgelig skal du reklamere.Mikael_L skrev:
Som med så mye annet må vi slutte å kjøpe og akseptere drit (billig treverk, muggelektonikk, under pari håndverk osv.) men også være villige til å betale hva det "skal koste" og kreve kvalitet deretter.
Edit: med det mener jeg ikke at akkurat du har "kjøpt billig og krever dyrt", men at dette er prisen vi alle må betale i et marked hvor store byggevarehus presser ned hele markedet slik at selv de som i utgangspunktet er seriøse, får problemer med å opprettholde noen form for kvalitet.
Og det gjelder jo for øvrig så mange flere bransjer enn bygg, men det får bli en annen diskusjon.
Sist redigert:
Eller Byggmax. Ikke engang deres prisgunstige trevirke er så dårlig.RobZombie skrev:
Naturligvis skal Mikael_L reklamere trevirket. Det er ikke noe merkelig.
Hos "min" XL-bygg går det bra å returnere alt trevirke, altså selv sånt som det ikke er noe feil på, bare det har blitt til overs. Det er en fordel foran Byggmax, der man ikke får returnere trevirke i det hele tatt.
Medlem
· Halland
· 4 495 innlegg
Har handlet en del trykkimpregnert på ByggMax de siste ukene og blitt skikkelig positivt overrasket. Husker ikke sagbruket men kanskje Derome? Uansett var terrassebordene helt OK uten skjevheter. Det eneste jeg var litt tvilende til var 45x195 for den hadde en del sprekker, men har nå bygget en gangbro med spenn på 3,6 meter (endene på 3,6 metersbjelken ligger på bakken men resten henger i luften) og det svikter ikke i det hele tatt. Har bare 28x120 terrassebord oppå, så bjelkene holder nok.
Jeg har også handlet en del 22x95 trykkimpregnert for å ha som panel på vedboden, og også den holder høy klasse. Dette har vært på BM i Hisings-Backa og Kållered. Var først på Bauhaus for de annonserte lave priser, men selvfølgelig hadde de ingenting hjemme. BM ser ut til å holde samme priser som Bauhaus, men har varene hjemme. Billigst ser faktisk Hornbach ut til å være, kanskje det blir en tur snart.
/Anders
Jeg har også handlet en del 22x95 trykkimpregnert for å ha som panel på vedboden, og også den holder høy klasse. Dette har vært på BM i Hisings-Backa og Kållered. Var først på Bauhaus for de annonserte lave priser, men selvfølgelig hadde de ingenting hjemme. BM ser ut til å holde samme priser som Bauhaus, men har varene hjemme. Billigst ser faktisk Hornbach ut til å være, kanskje det blir en tur snart.
/Anders
Jeg har nylig fått et lass med trelast levert hjem fra XL.bygg. Mye av lekter og overligger har jeg kastet i returhaugen. Rent søppel med kvist, kantfeil og andre skader. Bordene som jeg skal ha til husfasaden virker bedre. Men jeg har ikke rukket å gå gjennom hele den haugen ennå. Det er nok slik som noen skriver i tråden at det beste er å plukke ut treverket selv. Jeg bestilte fordi jeg vurderte at jeg ikke hadde tid til å stå på trelastlageret og velge og vrake...... beit meg i tommelen der. Nå må jeg i alle fall stå og sortere trelasten på min garasjeoppkjørsel i stedet.