23.095 lest ·
29 svar
23k lest
29 svar
Skal jeg sparkle mellom gipsplater før jeg limer papirstrimmel med vevlim?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Vi lekfolk har sjelden flere prosjekter å øve skjøtesparkling, og limemetoden blir den sikre veien til et godt resultat. Dessuten jobber vi ikke på akkord, så tiden det tar spiller mindre rolle.
Det eneste som funker...M Mogge_83 skrev:
https://m.tapethandeln.se/sv/articl...MIitakw_2N5AIVR_hRCh3AowOCEAQYASABEgL92_D_BwE
Jeg gjør som norgips og det går veldig raskt, og det har hittil holdt bra, og selv jeg som kontorrotte klarer av det.
Fyll først sprekken med sparkel så den blir fylt opp i jevn nivå. Viktig å få ordentlig med våt sparkel for at papirstrimmelen skal feste uten bobler.
Deretter setter jeg papirstrimmelen sentrert i sprekken og trykker den på plass med fingrene forsiktig.
Når den er på plass, drar jeg et tynt lag sparkel over strimmelen og prøver å få en jevn påføring.
La tørke. Slip om nødvendig og legg deretter et siste lag sparkel i litt bredere profil slik at det blir jevnt og fint.
Slip av og grunne
Fyll først sprekken med sparkel så den blir fylt opp i jevn nivå. Viktig å få ordentlig med våt sparkel for at papirstrimmelen skal feste uten bobler.
Deretter setter jeg papirstrimmelen sentrert i sprekken og trykker den på plass med fingrene forsiktig.
Når den er på plass, drar jeg et tynt lag sparkel over strimmelen og prøver å få en jevn påføring.
La tørke. Slip om nødvendig og legg deretter et siste lag sparkel i litt bredere profil slik at det blir jevnt og fint.
Slip av og grunne
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 287 innlegg
Disse trådene blir alltid en blanding av "så har jeg alltid gjort" og dukkertesser som er stolte over at de kan sparkle inn en remse i sparkel uten å lime.....i de fleste tilfeller uvitende om at å lime er bedre.
Foreslår at forsamlingen leser http://ybg.nu/index.php, her står det hvordan man skal gjøre og hvorfor.
Synd at denne fine siden drukner i støyen rundt hvordan gips brukes i våtrom når man søker info.
Foreslår at forsamlingen leser http://ybg.nu/index.php, her står det hvordan man skal gjøre og hvorfor.
Synd at denne fine siden drukner i støyen rundt hvordan gips brukes i våtrom når man søker info.
Haha jeg har alltid gjort feil med andre ord.
Jeg pleier å kjøpe sånn der teiprull med nett typ.
Drar det over skjøtene og så trykker jeg sparkel som bare det der og så sparkler over.
Alt i ett sveip. Har forresten bare tapetsert, aldri malt vegger.
Kanskje flaks at jeg alltid har fått bra resultat som holder
Jeg pleier å kjøpe sånn der teiprull med nett typ.
Drar det over skjøtene og så trykker jeg sparkel som bare det der og så sparkler over.
Alt i ett sveip. Har forresten bare tapetsert, aldri malt vegger.
Kanskje flaks at jeg alltid har fått bra resultat som holder
Jeg blir enda mer forvirret nå, det står ingenting om å lime remsen under "6.3 Sparklingens utførelse" i YBG skriften 2015. Jeg prøver å lære meg så mye jeg kan før jeg gir meg ut på å sparkle mine første gipsvegger. Det er så utrolig forvirrende hvordan man skal gjøre, jeg har kjøpt papirrems og alcros platesparkel. Men så sier noen at man skal lime med vevlim, andre med våtromslim.MathiasS skrev:
Disse trådene blir alltid en blanding av "slik har jeg alltid gjort" og petimetere som er stolte over at de kan sparkle inn en remse i sparkel uten å lime.....i de fleste tilfeller uvitende om at lime er bedre.
Foreslår at menigheten leser [lenke], her står det hvordan man skal gjøre og hvorfor.
Er det slik man skal gjøre?For god vedheft mellom remsen og sparkel- laget er det nødvendig at dette er ca 1–1,5 mm tykt. Umiddelbart deretter legges skjøterems i den våte sparkelen og trykkes fast ved å dra sparkelverktøyet langsmed skjøten slik at remsen oversparkles tynt. - 6.3.1 Første sparkling på fuge med forsenket langkant
Sparkle først, legg i remsen og sparkle direkte tynt utenpå, la det tørke og sparkle en gang til. Hvis du har ufasede skjøter, kan det være lettere å sparkle i, la det tørke og lime på remsen med vanlig vevlim, la det tørke og sparkle utenpå. Våtrumslim er bare besværlig å bruke, blir ikke bedre, det er jo sparkelens styrke og remsen som armerer sparkelen som er avgjørende. La remsen ligge klistret noen minutter så den ikke bobler på veggen.
ja jeg tenkte akkurat at sparkelen er spesiell for å sparkle gipsplater med. Og alt jeg har lest om eller sett på instruksjoner nevner aldri lim. Forstår såklart at det fungerer om mange sier at det fungerer. Men som noen skrev i denne tråden har jeg liksom ikke noe å øve på med mange forskjellige teknikker.Bo arnold skrev:
Sparkle først legg i remsen og sparkle direkte tynt utenpå la tørke og sparkle en gang til om du har ufasete skjøter kan det være lettere å sparkle i la tørke og lime på remsen med vanlig vevlim la tørke og sparkle utenpå våtromslim er bare besværlig å bruke blir ikke bedre det er jo sparkelens styrke og remsen som armerer sparkelen som er avgjørende. La remsen ligge klistret noen minutter så den ikke bobler på veggen.
Sist redigert:
Siste utgaven, 6.3.2, gjør så på alle typer skjøter. Fyll skjøten mellom platene så du får en jevn overgang, Lim med vevlim og legg i papirremsa.O order66 skrev:Jeg blir enda mer forvirret nå, det står ingenting om å lime remsen under "6.3 Sparkelens utførelse" i YBG skriften 2015. Jeg prøver å lære meg så mye jeg kan før jeg begir meg ut på å sparkle mine første gipsvegger. Det er så utrolig forvirrende hvordan man skal gjøre, jeg har kjøpt papirremsa og alcro skivspackel. Men så sier noen at man skal lime med vevlim, andre med våtromslim.
Er dette da slik man skal gjøre?
Angående limet så er det vevlim med en tørrstoffinnhold under 20% du skal lete etter. Det er typisk et våtromslim som oppfyller det. Spør i butikken så får du rett.
Ikke kompliser dette unødvendig. Det er ikke vanskelig å gjøre riktig. Selv en total nybegynner kan lime remsene, så det er ingen grunn til å prøve å sparkle inn remsene, spesielt siden det uansett ikke blir bedre (det går bare fortere, noe som ikke spiller deg noen rolle).
Har du noe lim som du anbefaler?MathiasS skrev:
Siste utgaven, 6.3.2, gjør slik på alle slags skjøter. Fyll skjøten mellom platene slik at du får en jevn overgang, Lim med vevlim og legg i papirremse.
Angående limet så er det vevlim med en tørrstoffprosent under 20% du skal lete etter. Det er typisk et våtromslim som oppfyller det. Spør i butikken så får du rett.
Ikke kompliser dette unødig. Det er ikke vanskelig å gjøre riktig. Selv en total nybegynner kan lime remsene så det er ingen grunn til å prøve å sparkle inn remsene, spesielt siden det uansett ikke blir bedre (det går bare raskere, noe som ikke spiller deg noen rolle).
jeg skrev "under 20%" ovenfor, det skal selvfølgelig stå OVER.O order66 skrev:
denne burde fungere bra
https://www.bauhaus.se/casco-vatrumslim-1-ltr#go-to-description
eller enda bedre denne
https://www.bauhaus.se/tapetlim-bostik-wet-room-vvatrumslim-1l#go-to-description
Klikk her for å svare