Jeg har limt 6mm renoveringsgipsskiver på veggene i et soverom og skal nå lime pappersremsor i skjøtene før jeg sparkler. Jeg tenker å bruke Flügger Vævlim Extra 378 til å lime remsene med. Det jeg lurer på er... Skal jeg sparkle og slipe området mellom gipsplatene (mellom de røde linjene på bildet) så jeg får en jevn overflate å lime pappersremse mot, eller skal jeg lime pappersremse direkte uten sparkel?
Det skal være sparkel i sprekken. Malerne pleier som @SvanteC skriver å sparkle inn remsen uten å bruke lim. Det går fortere. Men det er lettere å lykkes hvis man sparkler sprekken, limer remsen og deretter sparkler over. Mange tørketider blir det.
Risikoen er at remsen suges inn i sprekken og ikke blir glatt, da kan den bevege seg hvis man er uheldig, er det glatt under blir remsen strukket som den skal.
Risikoen er at remsen suges inn i spalten og ikke blir glatt, da kan den bevege seg hvis man er uheldig, er det glatt under blir remsen strukket som den skal.
Sparkle den lille sprekken slik at overflaten du limer stripen mot blir glatt. La sparkelmassen tørke før du limer.
Jeg har begynt å gjøre det slik. Blir veldig bra og mye sterkere enn å sette stripen direkte i sparkelmassen.
Jeg gjorde en test for jeg dro av stripen. Den som var kun sparklet kunne nesten dras av i hele sin lengde. En stripe limt med trelim er umulig å dra av.
Trelim tørker raskt. Jeg blandet i litt vann og penslet på veggen. Satt opp stripen og dro av med en klut.
Tror at trelim er bedre enn vevlim eller tapetklister.
Jeg limer papirstrimler med våtromsgrunn, det er tynt, vannfast og sitter som bare det. En fordel synes jeg er at man kan "pensle" fast stripen på utsiden for enkelt å fjerne all luft under stripen.
Jeg har for meg at anbefalingen ved liming er å IKKE påføre lim på oversiden for å unngå bånding på grunn av ulik fuktopptakningsevne mellom papir og limt papir. Har dog ikke merket noen forskjell og fortsetter gladelig med å lime med sterkt vevlim (Flügger 378) på begge sider for å forsterke ordentlig.