Vi har i dag gipset hele taket i gangen og stuen. For en måned siden gjorde vi det samme i soverommet. Når vi så skulle sparkle skjøtene ble vi anbefalt papirremse og at denne skulle limes med tapetlim før man sparklet oppå. Før den limtes skulle man male et strøk med lim slik at gipsen skulle kunne suge til seg. Problemet kom når vi sparklet andre runden og skulle pusse det siste, da viste det seg at remsen hadde løsnet fra gipsen flere steder og dannet luftbobler. Ikke gøy. Nå har vi blitt anbefalt å dra litt sparkel i skjøten og deretter trykke på remsen for så, rett før sparkelen tørket, dra over det med ytterligere sparkel. Deretter pusse og sparkle og pusse... Ja, dere vet den vanlige prosedyren ved sparkling. Vi er ikke lystne på å få en masse luftbobler igjen, så hva tror dere. Er dette den beste måten å sparkle skjøter mellom gipsplater? Hvordan har dere gjort det, hva brukte dere og ble det bra? Takknemlig for alle kloke tips.
 
Forklistret glassfiberremse. Noen hevder at det bare er for amatører, men det er mange proffer som tar den enkle veien nå til dags også.
 
Cissi-84 skrev:
Vi har i dag gipset hele taket i gangen og stuen. For noen måneder siden gjorde vi det samme i soverommet. Når vi så skulle sparkle skjøtene ble vi anbefalt papirremse og at denne skulle limes med tapetklister før man sparklet oppå. Før den ble limt skulle man male et lag med klister så at gipsen kunne suge det til seg. Problemet kom når vi sparklet andre strøket og skulle slipe det siste, da viste det seg at remsen hadde løsnet fra gipsen flere steder og dannet luftbobler. Ikke gøy. Nå har vi blitt anbefalt å ta litt sparkel i skjøten og deretter trykke på remsen for så, rett før sparkelen tørker, dra over det med ytterligere sparkel. Deretter slipe og sparkle og slipe... Ja, dere vet den vanlige prosedyren ved sparkling. Vi er ikke interessert i å få en masse luftbobler igjen, så hva tror dere. Er dette den beste måten å sparkle skjøter mellom gipsplater? Hvordan har dere gjort, hva brukte dere og ble det bra? Takk for alle kloke tips.
Jeg har prøvd begge deler. Synes at "old school" fungerer best. Vi fikk også luftbobler og unødvendig tykke skjøter. Glassfiber er enkelt og billig i sammenligning.
Lykke til.
Per
 
Glassfiber er smidigere, men ikke like holdbart som en pappremse.
Det krever teknikk, men etter et par skjøter så får man inn triksene - Jeg påfører alltid et tynt lag sparkel i skjøten, deretter remse, sparkel samtidig som man drar på plass med sparkelspaden. Vel fremme ved slutten, trykker jeg til med sparkelspaden og river av remsen.
Det er vel noe jeg må erkjenne krever en del trening, men når man mestrer teknikken er det ganske enkelt.
Jeg vil si at dere godt kan bruke glassfiber - Fullgodt resultat om enn ikke helt like slitesterkt.
 
Papirremsen og tre forskjellige sparkelspader. Først et tynt lag i skjøten, dra det til så du får en glatt overflate med en sparkel som er smalere enn nedfasningen i gipsen. Legg på remsen og dra fast med sparkelen. Legg på mer sparkel og glatt ut med en sparkel som er bredere enn nedfasningen i gipsplatene. La tørke. Neste runde med sparkel glatter jeg ut med den bredeste sparkelen, 200mm eller bredere.
 
  • Liker
Bygger i betong
  • Laddar…
Jeg kjører også med papirremser i sparkel. Et tips jeg har fått som jeg synes letter oppsettet er å måle opp remsene og så legge dem i bløt en halvtime først. (De kan veldig godt ligge lenger, så jeg måler opp alle jeg skal ha på f.eks. en vegg på en gang og tar dem så når jeg trenger dem. Man kan la dem renne av noen minutter før man skal trykke dem på.) Når remsene er våte er det lettere å få dem til å feste seg i sparkelen og lettere å se om man har noen luftbobler. Det kan riktignok bli litt grisete, så det gjelder å dekke til ordentlig om man har et gulv man er redd for.
 
10 år gammel tråd, men vi står med samme arbeid foran oss. Youtube sier at man skal bruke 3 forskjellige typer sparkel (først grovt, så medium og til slutt fint). Vi lager en liten innervegg og det blir bare totalt 4 skjøter å sparkle. Må vi kjøpe inn tre forskjellige sparkel for dette? Jeg vil ikke være dumsnål men heller ikke bruke penger på unødvendige ting. 😅
 
Nei kjør medium på alt
 
nino nino skrev:
Nei, kjør medium på alt
Takk, det var riktig svar! 😉🙌
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.