Jeg har limt 6mm renoveringsgipsskiver på veggene i et soverom og skal nå lime pappersremsor i skjøtene før jeg sparkler. Jeg tenker å bruke Flügger Vævlim Extra 378 til å lime remsene med. Det jeg lurer på er... Skal jeg sparkle og slipe området mellom gipsplatene (mellom de røde linjene på bildet) så jeg får en jevn overflate å lime pappersremse mot, eller skal jeg lime pappersremse direkte uten sparkel?

Gipsskivor med smal sprekk markert av to røde linjer i et soverom.

Sparkle.

S
Jeg pleier å kladde i ordentlig med våt sparkel og så lime remsen i det. Men om det er riktig / lettere å sparkle & slipe først vetjegikke.

• Liker
Chiippe
  • Laddar…
Det skal være sparkel i sprekken. Malerne pleier som @SvanteC skriver å sparkle inn remsen uten å bruke lim. Det går fortere. Men det er lettere å lykkes hvis man sparkler sprekken, limer remsen og deretter sparkler over. Mange tørketider blir det.

Og jeg limer alltid remsen først og sparkler deretter:)
Har ingen skjøter som har sprukket.

Beste svar

Risikoen er at remsen suges inn i sprekken og ikke blir glatt, da kan den bevege seg hvis man er uheldig, er det glatt under blir remsen strukket som den skal.

• Liker
Elnovis og 1 annen
  • Laddar…
Sparkle den lille sprekken slik at overflaten du limer stripen mot blir glatt. La sparkelen tørke før du limer.

Jeg sparkler, sliper og maler før jeg limer papirstrimler i skjøtene. Det blir en masse trinn og tørketider. Men det blir bra.

• Liker
Johan Gunverth
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Risikoen er at remsen suges inn i spalten og ikke blir glatt, da kan den bevege seg hvis man er uheldig, er det glatt under blir remsen strukket som den skal.
Takk Stefan N og alle dere andre for gode tips.

P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Sparkle den lille sprekken slik at overflaten du limer stripen mot blir glatt. La sparkelmassen tørke før du limer.
Jeg har begynt å gjøre det slik. Blir veldig bra og mye sterkere enn å sette stripen direkte i sparkelmassen.

Jeg gjorde en test for jeg dro av stripen. Den som var kun sparklet kunne nesten dras av i hele sin lengde. En stripe limt med trelim er umulig å dra av.

Trelim tørker raskt. Jeg blandet i litt vann og penslet på veggen. Satt opp stripen og dro av med en klut.

Tror at trelim er bedre enn vevlim eller tapetklister.

Sist redigert av en moderator:
Man bruker våtromslim siden det er vannfast. Jeg har testet tapetlim en gang, men det fungerer ikke i det hele tatt.

P
Trelim holder bra. Tåler fukt tilstrekkelig bra.

• Liker
Svenerik_p
  • Laddar…
Jeg limer papirstrimler med våtromsgrunn, det er tynt, vannfast og sitter som bare det. En fordel synes jeg er at man kan "pensle" fast stripen på utsiden for enkelt å fjerne all luft under stripen.

Jeg har for meg at anbefalingen ved liming er å IKKE påføre lim på oversiden for å unngå bånding på grunn av ulik fuktopptakningsevne mellom papir og limt papir. Har dog ikke merket noen forskjell og fortsetter gladelig med å lime med sterkt vevlim (Flügger 378) på begge sider for å forsterke ordentlig.

Settes i vått ifølge norgips.

• Montering av sparkelremser i våt sparkel, skruehull og hjørneskjøter med instruksjoner i tre steg.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.