26.304 lest ·
25 svar
26k lest
25 svar
Senke tak 45 + gips med trerammer eller stålrammer
Jo absolutt, mente mest at han må vurdere om det finnes spotter som han liker på den dybden. En av de få som jeg kjente passet for mitt formål bygde 60mm.P Peter_K skrev:
Kommer helt an på hvordan man beslaglegger, hvordan man legger gipsskjøter, romforhold, om man bruker nettingremse eller papirremse i skjøtene, osv osv.henke_benke skrev:
Jeg har enkelgips i hele leiligheten, syns ikke at det er etterbygget om jeg ikke hadde hatt spotter.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Finns jo også spottar med lavt innbyggingsmål så det holder med 28x70..
Vi har Hide-A-Lite halogenspottar i hele underetasjen, nærmere 100 stk. Fungerer klokkerent og ikke en eneste har gått i stykker etter 6 år...Innbyggingsmål 22 mm.
Vi har Hide-A-Lite halogenspottar i hele underetasjen, nærmere 100 stk. Fungerer klokkerent og ikke en eneste har gått i stykker etter 6 år...Innbyggingsmål 22 mm.
Det er jo smart tenkt, sparer jeg det steget. Må jeg lekte det første laget med cc 300 eller kan jeg ta cc 600? Andre laget kjører jeg selvfølgelig cc 300.M MagHam skrev:
Kan jeg bruke ytterpanel 21x70? https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x70-ytterpanel-p08021070
Det burde gå med cc 60 i første laget, men man skal huske at 21 mm ytterpanel ikke har samme bøyestabilitet (andre laget må ikke svikte!). Jeg har satt det på rommene på ovenpå med første laget cc 40 fordi det passet å feste annenhver i bjelkelinjen og annenhver imellom. Det har holdt perfekt uten den minste setning eller sprekkdannelse.
Me like... 
Nå kommer du frem med vp-rør i alle retninger uten å sage i stykker regelverket.
21 ytterpanel holder alldeles utmerket vekten av gips med de korte cc-avstandene.
Du har jo betongdekke, men om taket hadde vært et tretak i et trehus leter man opp bjelkelinjen og lar annenhver første bord følge dem. Kryssingen i en trekåk har en fordel til, og det er at taket "flyter" frikoblet fra bevegelser i huset = sjelden bevegelsessprekker i gipsen.
En liten detalj som forenkler er å sette korte stumper langs veggen. Det er lettere om man skal sette taklist senere. Ellers må man holde rede på hvor linjene går.
Nå kommer du frem med vp-rør i alle retninger uten å sage i stykker regelverket.
21 ytterpanel holder alldeles utmerket vekten av gips med de korte cc-avstandene.
Du har jo betongdekke, men om taket hadde vært et tretak i et trehus leter man opp bjelkelinjen og lar annenhver første bord følge dem. Kryssingen i en trekåk har en fordel til, og det er at taket "flyter" frikoblet fra bevegelser i huset = sjelden bevegelsessprekker i gipsen.
En liten detalj som forenkler er å sette korte stumper langs veggen. Det er lettere om man skal sette taklist senere. Ellers må man holde rede på hvor linjene går.
Klikk her for å svare