26.304 lest ·
25 svar
26k lest
25 svar
Senke tak 45 + gips med trerammer eller stålrammer
Hei,
Skal senke taket i kjøkkenet for innfelling av spotter. Det er hardbetong i både vegg og tak. Rommet er 3920 x 2910mm. Nåværende tak virker ganske jevnt og i vater.
Har fått tipset om å bruke 45x70 lekter som jeg fester med betongskrue rett opp i taket.
Hvis jeg skal bruke trelekter, hvor tett trenger jeg å skru i taket?
Selv tenkte jeg på stålregler men kan ha misforstått hvordan de skal brukes.
Min tanke var å montere primærregel på de begge langsidene på veggen og så sekundærregel S 25/85 som jeg stopper inn i primærregelen. Men her mistenker jeg at jeg har tenkt feil. Er det korrekt å gjøre slik, eller er det egentlig meningen at sekundærregelen skal skrus under primærregelen?
Skal senke taket i kjøkkenet for innfelling av spotter. Det er hardbetong i både vegg og tak. Rommet er 3920 x 2910mm. Nåværende tak virker ganske jevnt og i vater.
Har fått tipset om å bruke 45x70 lekter som jeg fester med betongskrue rett opp i taket.
Hvis jeg skal bruke trelekter, hvor tett trenger jeg å skru i taket?
Selv tenkte jeg på stålregler men kan ha misforstått hvordan de skal brukes.
Min tanke var å montere primærregel på de begge langsidene på veggen og så sekundærregel S 25/85 som jeg stopper inn i primærregelen. Men her mistenker jeg at jeg har tenkt feil. Er det korrekt å gjøre slik, eller er det egentlig meningen at sekundærregelen skal skrus under primærregelen?
Jeg senket taket i mitt forrige kjøkken. Da brukte jeg 45x70 trelekter og spikerplugg. Uansett om du bruker betongskrue eller plugg, trenger du ikke overdrive mengden skruer. Jeg vil si ca cc 1000, så om du skrur lektene på langs (3920), blir det bra med 4 skruer.
Jeg kikket litt på stållektere også, men jeg valgte tre av gammel vane. Fordelen med stållektere er at det allerede finnes hull i dem for kabeldragningen.
Jeg kikket litt på stållektere også, men jeg valgte tre av gammel vane. Fordelen med stållektere er at det allerede finnes hull i dem for kabeldragningen.
Trodde jeg måtte skru betydelig mer med en hel masse boringmaah skrev:
Det heller mot trelekter da det blir betydelig billigere.
Takk for svaret!
Hva jeg kan se er det ingen puss eller sparkel før betongen. Har område der det har stått innebygde garderober som jeg har revet bort, og der er helt bart og i prinsippet samme nivå som øvrige taket, bare fargen som gir ytterst liten høydeforskjell.henke_benke skrev:
Har ikke helt avskrevet tankene på metallstendere, jeg funderer frem og tilbake på mye
https://www.byggahus.se/forum/threads/total-elrenovering.311177/page-9
Se Innlegg #122
45x45 festes med spikerplugg 3 stk / lekt deretter spredt panel 28x70 hvor gips skal skrues. Nå får man et installasjonsrom for alle elektriske rør.
Se Innlegg #122
45x45 festes med spikerplugg 3 stk / lekt deretter spredt panel 28x70 hvor gips skal skrues. Nå får man et installasjonsrom for alle elektriske rør.