Hei,

Skal senke taket i kjøkkenet for innfelling av spotter. Det er hardbetong i både vegg og tak. Rommet er 3920 x 2910mm. Nåværende tak virker ganske jevnt og i vater.

Har fått tipset om å bruke 45x70 lekter som jeg fester med betongskrue rett opp i taket.
Hvis jeg skal bruke trelekter, hvor tett trenger jeg å skru i taket?

Selv tenkte jeg på stålregler men kan ha misforstått hvordan de skal brukes.
Min tanke var å montere primærregel på de begge langsidene på veggen og så sekundærregel S 25/85 som jeg stopper inn i primærregelen. Men her mistenker jeg at jeg har tenkt feil. Er det korrekt å gjøre slik, eller er det egentlig meningen at sekundærregelen skal skrus under primærregelen?

Jeg senket taket i mitt forrige kjøkken. Da brukte jeg 45x70 trelekter og spikerplugg. Uansett om du bruker betongskrue eller plugg, trenger du ikke overdrive mengden skruer. Jeg vil si ca cc 1000, så om du skrur lektene på langs (3920), blir det bra med 4 skruer.

Jeg kikket litt på stållektere også, men jeg valgte tre av gammel vane. Fordelen med stållektere er at det allerede finnes hull i dem for kabeldragningen.

maah maah skrev:
Jeg senket taket i mitt forrige kjøkken. Da brukte jeg 45x70 trelekter og spikerplugg.
Uansett om du bruker betongskrue eller plugg så trenger du ikke overdrive mengden skruer. Jeg vil si ca cc 1000, så hvis du skrur lektene på lengden (3920) blir det bra med 4 skruer.
Trodde jeg måtte skru betydelig mer med en hel masse boring :-) (blir uansett mange hull)

Det heller mot trelekter da det blir betydelig billigere.

Takk for svaret!

En betongskrue fra Fischer tåler 160 kg + i betong og nedbøyningen på en 45x70 regel er stort sett ubetydelig på cc 1000 med takgips under.

OBS! Ikke vitenskapelig utregnet, går mest på sunn fornuft :)

maah maah skrev:
En betongskrue fra Fischer klarer 160kg + i betong og nedbøyingen på en 45x70 regel er stort sett ubetydelig på cc 1000 med takgips under.

OBS! Ikke vitenskapelig utregnet, går mest på sunn fornuft :)
Hvor lange skruer trengs det, holder det med 90mm?

M Mattias_Jönsson skrev:
I hvilken retning skal regelen sitte?

K Kane skrev:
Åt hvilket skal regeln sitte?
Jeg skal senke 45 mm. Glemte å skrive det i teksten men står i emnelinjen.

H
M Mattias_Jönsson skrev:
kommer litt an på når du får skruen til å sitte i betong. kan jo være puss eller sparkel før betong

H
har du totalt fjernet tanken på plåtregler?

henke_benke skrev:
beror lite når du får skruven til å sitte i betong. kan jo være puss eller sparkel før betong
Hva jeg kan se er det ingen puss eller sparkel før betongen. Har område der det har stått innebygde garderober som jeg har revet bort, og der er helt bart og i prinsippet samme nivå som øvrige taket, bare fargen som gir ytterst liten høydeforskjell.

Har ikke helt avskrevet tankene på metallstendere, jeg funderer frem og tilbake på mye :-) (totalrenovering av kjøkken)

H
kort planke eller slett gips?

henke_benke skrev:
kort planke eller slett gips?
Det skal sette opp gips i taket, et lag som skal bli helt slett.

L Leif i Skåne skrev:
[lenke]
Se Inlägg #122

45x45 festes med spikerplugg 3 st / lekt deretter glespanel 28x70 der gips skal skrus. Nå får man et installasjonsrom for alle elrør.
Takk for tipset men det blir for mye senkning. 45 mm + 13 mm gips er maks og det blir perfekt.

Tenk på minste dybde for spottene om det er planen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.