blackarrow blackarrow skrev:
Døde denne tråden av sjokk?
Har man lest innleggene hit forstår man spørsmålet i første innlegget bedre...
Høres ikke optimalt ut (understatement) å ha en syll med betong på 3 sider.
Har du noe forslag til hva jeg bør gjøre?
 
Det som allerede er fuktskadet må bort.
Om du vil beholde veggene så skal isolasjonen sitte på utsiden.
Minimum 200mm isodrän eller tilsvarende.
 
Over bakken kan du ha isoleringen innvendig.
 
Nja, jeg er ingen ekspert, men der det var 16% fukt er det godkjent, underkjent ved 17%, der det var 22% er det underkjent.
Jeg hadde gjort noen flere hull og målinger!
Er det bare "der nede" det er fuktig eller er bjelkene fuktige lenger opp?

Om det nå finnes noen tanke bak denne "luftspalten" så er det vel for å minske kuldebroen mellom gulv og vegg.
Det er vel bare "kjellerveggen" som står på denne syll? Kan man ikke bare fylle "hullet" med isopor som tåler høyt trykk? Eller muligens isolerende betong, men den tilsvarer vel bare halvparten av hva isopor isolerer.
 
Ja, problemet er jo at det oppstår en glipe mellom platen og leca-veggen når de påforede veggene fjernes. Jeg har tenkt at enten kan denne glipen fylles med betong, eller så murer man opp en ny innervegg med leca innenfor den eksisterende leca-veggen. Jeg vet ikke hva som blir best?

Utvendig isolerer jeg med isodrän/pordrän når jeg likevel skal grave i hagen senere i høst.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.