Er det sånn at man har støpt betongplaten, lagt på et lag isolasjon og deretter støpt et lag betong til?

Var dette vanlig på slutten av 70-tallet, da huset ble bygget? Trenger det å utbedres, og hvordan gjøres det i så fall best?

Brutt gulv i et rom med synlig betong, vegg med gammel tapet, og eksponerte rørstenger som stikker opp gjennom gulvet nær hjørnet.

Hul i trepanel med synlig isolasjon i et hobbyrom, opplyst av lommelykt.

Byggeplan fra 70-tallet med detaljer om veggtyper, isolasjon og materiale brukt i kjellervegger, gulvlag og tak, inkludert Leca, betong og gips.
 
Ingen som har noen tanker rundt dette?
 
Litt usikker på hva du mener.
Dekket, det som vender mot marka, ligger først med 150mm overflatestabilisert leca, over lecablokkene, 100mm armert betongplate.

Om asfarocken, veggen, går ned i lecaen, kan fukt vandre opp, luftspalten er der for at fukt ikke skal kunne krype, men markfukt er alltid litt lur, spesielt i kombinasjon om konstruksjonen ikke er riktig utført.

Hvorfor vil du utbedre?

Vennlig hilsen P-A
 
Slik er mitt hus fra 71 konstruert.
Støpt over kjeller, samt vinkeldel med lettbetongdekke. Først reiste man innvendige vegger og deretter isolerte og støpte man hvert rom for seg.

Rommene trenger dermed ikke å ha samme høyde på forskjellige sider av veggen, noe som har gjort planløsningsendringer vanskelige.
 
  • Liker
Pagno
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Hvorfor vil du utbedre?
Bør det utbedres?

Et rom på "nedre etasje" er et bad som snart skal renoveres, og da skal jo uansett veggene åpnes opp.

I "hobbyrommet" er det jo tegn på fukt og muligens muggsopp. Tanken her er å etter hvert ta ned de påforede veggene, men det er kanskje unødvendig?
 
N norfre skrev:
Bør det utbedres?

Et rom i "nedre etasje" er et baderom som snart skal renoveres og da skal jo uansett veggene åpnes opp.

I "hobbyrommet" finnes det tegn på fukt og muligens mugg. Tanken her er å etter hvert ta ned de påforede veggene, men det er kanskje unødvendig?
Uten å ha sett hvordan hele bygningen er oppført er det nesten umulig å svare på om du trenger å utbedre noe annet enn å drenere. Jeg kan dessverre ikke gi deg et utførlig svar på om du skal rive eller ei.

Hvem gjorde besiktigelsen, kan du ta et annet selskap, kanskje via forsikringsselskapet?

Mvh P-A
 
Dersom jeg skulle ta ned de påforede veggene i hobbyrommet, vil det jo oppstå en glippe mellom betonggulvet og lecaveggene.

Hvordan fyller jeg best ut den?
 
N norfre skrev:
Om jeg skulle ta ned de påreglede veggene i hobbyrommet så oppstår jo en glipe mellom betonggulvet og lecaveggene.

Hvordan fyller jeg best ut den?
Vanlig hvis det er en risikokonstruksjon så fjerner man trelektene, setter metallgipsplater og ventilerte sokler.

Det man bør kontrollere er at ingenting organisk materiale er vått, fuktig, det tyder på at vann trenger inn i konstruksjonen på en eller annen måte.

I visse tilfeller kan et ventilert gulv være en løsning, etter at man har løst problemet med fukt, hvis man har for mye vil si.

Er grunnen riktig drenert, har tidligere eier plantet nærliggende planter, hvordan ser takrennene og nedløpsrørene ut, ligger huset i en skråning og vann kryper inn i et eller annet hjørne...

Som du ser, det er vanskelig å svare på, uten å vite mere informasjon om hvordan helheten er med husets beskaffenhet samt omgivelsene.

Men som jeg skrev tidligere, er det et problem eller er du mest bekymret?

Med vennlig hilsen P-A
 
P Pagno skrev:
Er grunnen riktig drenert, har forrige eier plantet nærliggende planter, hvordan ser takrennene og nedløpsrørene ut, ligger huset i en skråning og vann kryper inn i noen hjørner...
Ingen problemer med dreneringen, hva det ser ut til. Huset står på sandjord. Store planter finnes rundt hele huset, men de skal vi fjerne. Huset ligger på flat mark. Tørt og fint i kjelleren.

P Pagno skrev:
Men som jeg skrev tidligere, er det et problem eller er du mest bekymret?
Vi opplever ingen problemer og føler oss ikke bekymret. Huset har stått i 40 år og ser fint ut. Men, vi skal jo uansett renovere og da føles det som at vi like gjerne kan gjøre det ordentlig for å unngå fremtidige problemer. Jeg prøver mest å få en oppfatning av hvor mye ekstra arbeid dette i så fall ville innebære.
 
  • Liker
Pagno
  • Laddar…
Om jeg prøver å skrive hva jeg mener, så er alle kjellere med organiske materialer i gulv og vegger en risiko for fremtidige bekymringer.

Faktum er at alle markkonstruksjoner med støpte plater kan sees som en økt risiko for fuktvandring, vårt klima er ikke det beste for hus direkte på bakken, samt at mange som bygger ikke gjør bygningen tilpasset for støpte fundamenter, derav min mening om risikokonstruksjon.

Støpt plate i seg selv er ingen risiko, likevel er en kjeller med riktig bygde vegger heller ikke en risiko. Mange fundamenter som støptes under sent 60- og 70-tallet har dessverre trestendere innstøpt, de råtner...

Nå har jeg glidd fra ditt spørsmål, jeg synes at om dere likevel skal bo i huset en lang tid fremover så kan det være en idé å koste på ventilert gulv, stendere, vegger, ventilerte sokler i "kjellerplanet", resten av huset ser ikke ut til å ha noen forhøyet fuktighet samt det du skriver, at dere skal fjerne nærliggende vegetasjon, veldig bra, det sparer inn fremtidige problemer.

Til alle som tror at jeg mener at støpte plater er en risikokonstruksjon, det verken sier eller mener jeg.

Til ts! Jeg hadde nok ikke tatt bort veggene i kjellerplanet om ingen indikasjon på mugg finnes, derimot hadde jeg bygget om gulvet.

Mvh P-A
 
Opprinnelsesspørsmålet vil jeg presisere, du har ingen sandwichkonstruksjon i kjellerplanet, derimot mellom kjelleren og første planet.

I kjellerplanet er jeg enig med @Pagno skal dere uansett renovere så ha i det minste et ventilert gulv.
22% fuktighet i treverket er nemlig tilstrekkelig for at vekst kan oppstå (over 17% tror jeg grensen er)
 
P Pagno skrev:
Jeg hadde nok ikke tatt bort veggene i kjellerplanet om ingen muggindikasjon finnes, derimot hadde jeg bygget om gulvet.
Har du lyst til å utvikle dette litt? Er det ikke bedre å fjerne det organiske materialet i stedet for å prøve å holde det friskt gjennom ventilasjon?

Når det gjelder muggindikasjon; er ikke den mikrobiologiske lukten takstmannen fant en indikasjon på at mugg kan skjule seg i konstruksjonen?
 
N norfre skrev:
Har du lust att utveckla detta lite? Är det inte bättre att ta bort det organiska materialet istället för att försöka hålla det friskt genom ventilation?

På tal om mögelanvisning; är inte den mikrobiella lukten besiktningsmannen funnit en indikation på att mögel kan dölja sig i konstruktionen?[/QUOTE
N norfre skrev:
Har du lust att utveckla detta lite? Är det inte bättre att ta bort det organiska materialet istället för att försöka hålla det friskt genom ventilation?

På tal om mögelanvisning; är inte den mikrobiella lukten besiktningsmannen funnit en indikation på att mögel kan dölja sig i konstruktionen?
Helt rätt, det kan vara men behöver inte vara mögel.
Om det är dränerat så finns troligtvis inget mögel i väggen men i golvet där det är förhöjd fukt är det troligtvis redan ett mindre angrepp.

Klart att du byter väggen samtidigt om du ändå skall byta golvet, men med ventilerat system, inga träreglar mot plattan. Att bygga med plåtreglar är dyrare kortsiktigt, men det lönar sig i längden.

Mikrobiell lukt har troligtvis inte besiktningsmannens näsa möjlighet att bestämma om det är från röta, bakterier eller svampangrepp, man klassar allt som luktar som mikrobiell lukt, kan även vara från tryckimpregnerat, vi människor känner lukten men kan inte tala om var den kommer ifrån och vad det är som luktar.

Jag hade personligen sparat väggen, förutsatt att dräneringen är intakt, rivit golvet, i med distansklossar för rätt nivå på reglarna samt att luften behöver cirkulera, därav ventilerat system, inga fläktar alltså, bara ett övertryck räcker.

Om grunden är fuktig måste orsaken åtgärdas samt grunden måste torka riktigt, 17 -18% eller lägre fuktkvot i organiskt material behövs för att inte ge grogrund till mikrobiella angrepp.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Jeg hadde personlig [...] revet gulvet
Misforstår vi hverandre?

Gulvet består i dag av heldekkende teppe direkte på betongplaten. Ingen gulvlekter finnes. Teppet ser friskt ut (om nå et heldekkende teppe kan gjøre det?) og har ingen tegn til fukt, lukt eller mugg.

Eventuelle problemer finnes nok i svillen og jeg ser ikke helt hvordan et ventilert gulv kan utbedre det?
 
Døde denne tråden av sjokk?
Har man lest innleggene hit forstår man spørsmålet i første innlegget bedre...
Høres ikke optimalt ut (understatement) å ha en syll med betong på 3 sider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.