Jeg har nettopp bygget på villaen i Lund, kostnad ca 900.000 kr hvorav materialer 150.000 kr. Materialene har blitt kjøpt av byggherren selv på hans nærmeste store byggevarehus. Han anbefalte det fordi de "har de beste prisene".
De beste prisene var ikke ment som best for deg, men best for byggis!

Jeg tror ikke du har et scoop da det ikke meg bekjent er ulovlig.

Har du skriftlig avtale, det høres ut som løpende regning, hadde du budsjett? Holdt byggis budsjettet?

Forstår ikke hvorfor alle er så opphengt i rabatter?
Det eneste som betyr noe er hva det står på siste linjen.

Hva velger dere:
Kjøp regel for 10 kr/m og få 10% rabatt
Eller
Kjøp regel for 20 kr/m og få 50% rabatt?

hantverkare1 skrev:
Forstår ikke hvorfor alle er så opptatte av rabatter?
Det eneste som betyr noe er hva som står på siste linje.

Hva velger dere:
Eller
Problemet er jo ikke rabattene som sådanne.

Problemet er at håndverkeren lurer sin kunde ved å handle på et sted der prisen som kunden ser er urimelig høy. Så får håndverkeren erstatning av bygghandleren ved siden av. Å gjøre så mot sin uvitende kunde synes jeg er rent bedrageri av håndverkeren.

• Liker
Lars-Göran Lindström og 3 andre
  • Laddar…
Hvordan ville det sett ut om det fungerte på samme måte i andre bransjer. Ville folk akseptert at for eksempel en som jobber med hjemmetjeneste for eldre kjøpte melk for 15 kr/literen i en butikk og deretter fikk en bonus mot jul avhengig av hvor mye som ble handlet hos den butikken.

Tror de fleste ville ansett det som skandale hvis hjemmetjenestepersonale oppførte seg på denne måten. Men i byggebransjen virker det jo mer eller mindre akseptert. Tyder på en råtten bransjekultur at det fungerer så.

• Liker
Boan og 2 andre
  • Laddar…
Det er jeg enig i.
Man må være åpen med kundene.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
lbgu skrev:
Hvordan ville det sett ut om det fungerte på samme måte i andre bransjer. Ville folk akseptere at f.eks. en som jobber med hjemmetjeneste til eldre handlet melk for 15 kr/liter i en butikk og deretter fikk en bonus mot jul avhengig av hvor mye som ble handlet på den butikken.

Tror de fleste ville mener det ville være skandaløst hvis hjemmetjenestepersonell oppførte seg på denne måten. Men i byggebransjen virker det jo mer eller mindre akseptert. Tyder på en råtten bransjekultur at det fungerer sånn.
Det der er ikke helt sammenlignbart

...skal jo naturligvis legges til at mitt opplegg ikke garanterer beste pris, men jeg får løpende materialer til en rimelig pris uten å måtte være "på" hele tiden. De håndverkere som ikke aksepterer opplegget trenger ikke å jobbe for meg.

• Liker
mariatherese
  • Laddar…
M
lbgu skrev:
Problemet er jo ikke rabattene som sådan.

Problemet er at håndverkeren lurer kunden sin ved å handle på et sted hvor prisen kunden ser er urimelig høy. Så får håndverkeren erstatning av bygghandleren ved siden av. Å gjøre så mot sin uvitende kunde synes jeg er ren svindel av håndverkeren.
Eksempel: Elektriker henter ting på Ahlsell som ifølge Ahlsells egen "sluttkundeprisliste" koster 1500 kr. Elektrikeren betaler selv 450 kr for tingene og tjener på prisforskjellen. Der er det ikke bare håndverkeren som er synderen, ikke bare Ahlsell heller, men helheten, alle involverte er "skyldige" for at det hele opprettholdes.

Bra synes jeg om flere blir bevisste om virkeligheten i dette, for den (dog lille) del av "skyld" som kundene bærer ved å ikke selv finne ut hvordan det fungerer og dessuten akseptere opplegget ved å betale, kan kanskje endres om det spres. Hva vet jeg?

...

• Liker
jimih
  • Laddar…
Det feilaktige i opplegget er ifølge meg at E tar påslag og stjeler rabatten.

Forlaget burde være abT 06/AB 04 der E skal kjøpe inn materialer så billig som mulig og tilstille rabatten til kunden. Så tar E honorar typ 12% på materialer som skal dekke fortjeneste på omsetning samt adminkostnader og OH.

Men for privatpersoner stjeler E rabatter og honorar. Dessuten tar de honorar på mva, noe som er feil ifølge meg.

Men lovlig forekommer det som. Eller er det noen med referanse til domsslutning som påviser noe annet?

hantverkare1 skrev:
Det der er ikke helt sammenlignbart
Hvorfor ikke? Tenk på at det finnes private hjemmetjenesteselskaper.

Hva er forskjellen mot å i et tilfelle få sin kunde til å betale la oss si 50% i overpris for en liter melk mot å i et annet tilfelle få sin kunde til å betale 50% overpris for en pakke med spiker.

Den eneste forskjellen jeg ser er at det kanskje stikker litt mer i øynene å lure Agda 84 år for melkpenger enn å lure en boligeier for spikerpenger. Men rent juridisk burde det være det samme.

• Liker
SimonThn og 1 annen
  • Laddar…
Det er helt sammenlignbart. Kanskje har hjemmehjelpsfirmaer påslag på innkjøp.

hantverkare1 skrev:
Forstår ikke hvorfor alle er så opphengt i rabatter?
Det eneste som betyr noe er det som står på siste linjen.

Hva velger dere:
Eller
Jeg ser to sider av den saken.
En: Ja, det er siste linjen som gjelder. Får kunden markedsmessige priser (byggmax-priser!?) fra sin byggmester på materialet så er det godt nok. Men...
To: Hvis byggmesteren gjennom uklarhet rundt sine rabattsett, statlig subsidiering (ROT -> høyere timepris), taxilignende vilkår på kjøring osv. i praksis ender på en timepris rundt 800+ kr/t som mer kvalifiserte yrker koster så blir det feil. I hvert fall i min bok! Misforstå meg ikke, jeg synes at en dyktig snekker er verdt 500 kr/t men ikke så mye mer enn det. Dette basert på hva andre tjenester koster i samfunnet, generelle lønnsnivåer og kostnadsnivåer.

Så er det selvfølgelig et fritt kapitalistisk marked, tjenester koster hva kunder er villige til å betale. Og her har kunden et stort ansvar!

Rockfarbrorn: Som innvidd, kan du forklare hvorfor pålegget på materialet skal dekke "omkostninger"? Hva er disse "omkostningene"?

Jeg har ennå ikke møtt en håndverker som ikke tar betalt per time når han henter material + kostnaden for kjøringen.

• Liker
AMR74 og 2 andre
  • Laddar…
Jeg synes det er svindel. Anta at jeg ringer et firma og kjøper en tjeneste "jeg trenger en datamaskin". Så kommer det en faktura på 6000 kr som jeg skal betale, 1000 for jobben med å finne datamaskin og 5000 for datamaskinen. Den fakturaen er en kopi av originalfakturaen fra databutikken på 5000 kr. Men ringer jeg selv til databutikken, så koster den 3000 kr. Prisen 5000 kr er det ingen andre som får, 2000 i påslag som går tilbake til den som kjøpte datamaskinen for meg.

Alternativet er jo å si "vi tar 3000 kr for å finne en datamaskin til deg". Da er man ærlig. Men må antagelig senke prisen fordi man er for dyr.

Dette forårsakes av den bobleøkonomien vi har nå. Byggefirmaene har det for bra, da blir man grådig.

• Liker
jimih og 1 annen
  • Laddar…
Om du ikke har bedt om en prisopplysning før så kan det vel ikke være bedrageri?

Om dere har blitt enige om at du skal betale 10% i påslag på deres faktiske nettkostnad så er det en annen sak.

Jeg er enig i at det er en problematikk innen bransjen. Men jeg er kritisk til at man som kunde ikke spør hva sluttkostnaden blir og så blir sint på håndverkeren eller leverandøren når det blir dyrere enn man har tenkt seg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.