13.822 lest ·
21 svar
14k lest
21 svar
Sage selv
Jeg liker å regneHaagbard skrev:Når jeg saget -99 betalte jeg 11.000 kr for 170 stokk, felte selv, solgte ved og bakar for 3.700 kr = 7.300 kr
Transport ut fra skogen = "arbeidsbytte"
Transport til saga, 3 tømmerbillass uten tilhenger = 1.500 kr
Hjelp ved saga = 500 kr
Saging = 6462 kr
Hjemtransport, 5 traktorlass = Dieselkostnad
Alt utenom selve sagingen var vel "helsvart" :
Dette ga "enorme" mengder virke, nesten for mye...
Et tips: Kaffe, øl og luksuriøse smørbrød holder sagaren i godt humør.....en fornøyd og glad sagarer sager bra virke![]()
3 stabler på en tømmerbil = 40-45m3fub tømmer
45m3/170 = middelvolum 264 liter/stokk, altså relativt grovt tømmer.
Med et sagbytte på 45% burde du fått ut ca 20m3 saget virke.
Å kjøpe den mengden på saga ville kostet ca 30 000 + moms
En ganske god affære ser det ut som
Jeg bestemte allerede i skogen hva som skulle bli takstoler, bjelkelag, stendere og panel for å få minimalt med spill.David skrev:
Sagde også mye "spesial" f.eks. mye "kilsaget" granpanel til huset og kilsagede gulvplanker 41 mm tykke til hele loftet i huset.......opp til 350 mm brede, sagde også en hel del bjørk 41, 50 og 60 mm tykke til to mindre gulv samt trinn og vangstykker i en fremtidig trapp.
Noe man sjelden tenker på er å sage noen lange furubord av virkelig god kvalitet til vindski og vannlister samt skikkelig lange og brede bord til hjørner
Året etter sagde jeg enda merkeligere "sortiment", da ble det saget 2"10 (~50*250) 6400 mm lange til å bruke i bjelkelaget til garasjens overetasje uten å måtte skjøte, samt en hel del snekkerivirke av Eik, Lønn, Hassel, Lerk, Alm og Bjørk
Ettersom jeg selv var hjelpesager ved sagbenken så meddelte man jo sagbrukeren for hver stokk man rullet inn hva man ville ha ut av den, ofte en eller to fingre = 1 eller 2 tommer.
Kan stemme ganske bra det, i hvert fall var det ikke under 20 m3........mye var av normal maxlengde (56 dm), dessuten var mye panel og gulvbord saget kilformet etter stokkens form, altså prosentvis regnet riktig bra utbytte siden alle bakene var jevntynne, samt at jeg kjørte det hjem på 5 turer med en skogsvogn etter traktorUbbe skrev:
Edit: Med tanke på hva alle kilsagede panelbord og gulvbord samt bjørkeplank i ulike tykkelser hadde kostet å kjøpe så er jeg overbevist om at det var en bra "affære"
Har i går og i dag gått og lettet vindfall å kjøpe for billig penge etter stormen, men dessverre ser det ut til å ha blåst for lite her >
Har du saget kileformet er det nok sannsynlig at du nådde et utbytte på min 50%Haagbard skrev:Kan stemme ganske bra det, i.a.f var det ikke under 20 m3........mye var av normal makslengde (56 dm), dessuten var mye panel og gulvplanker saget kileformet etter stokkens form, altså prosentvis regnet riktig bra utbytte siden alle barker var jevntynne, samt at jeg kjørte hjem det på 5 turer med en skogsvogn etter traktor
Edit: Med tanke på alle hva kilesaget panelbord og gulvplanker samt bjørkeplanker i ulike tykkelser hadde kostet å kjøpe så er jeg overbevist om at det var en bra "affære"
Har i går og i dag gått og lett etter vindfall å kjøpe for billig penge etter stormen, men dessverre virker det som det har blåst for lite her >![]()
Har du noen oppfatning om hvor mye egen tid det "kostet" deg å få fram dette virket?
Det jeg er ute etter er om den investerte tiden tilsvarer den reduserte kostnaden.
Jeg antar at det er flere enn jeg som har vanskelig for å få tiden til å strekke til alt man vil gjøre
Har inte den blekaste aning, huggningen var väldigt avancerad eftersom det var en remsa mellan en sommarstuga och ett kalhygge, ägarinnan ville absolut inte ha hygge inpå huset så det gällde att försöka spara så mycket smått som möjligt och inte fälla sönder alla mindre träd och buskar......fick fälla några träd och så köra ut dom, för att direkt fälla ytterligare träd i samma gluggar...Ubbe skrev:
Handlar ju till stor del om intresse, jag tycker huggningen är mycket rolig och dessutom riktigt bra träning (att gå på gym är inte riktigt min grej), ska man själv rita och bygga ett garage så ingår väl timmerhuggning i "paketet" s.a.s
Att det var en bra affär tvivlar jag inte på, tänk bara vad 75 m2 41 mm tjockt kilsågat golv skulle kosta.
Här är resultatet, förutom råspont till taket och spontat virke till golvet så är allt sågat i egen regi, t.o.m portar och fönster.

Har även isolerat och brädfodrat nästan halva boningshuset samt reglat och isolerat taket med 19 cm.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=bvard;action=display;num=1106118324Ubbe skrev:
Der kom prisen for kilsaget gulv, altså ville bare gulvene jeg la koste ~30.000 kr å kjøpe!
For søren, kom dere ut og kjøp vindfall, gyllen anledning til å bygge billig med egensaget virke.....her blåste knapt et eneste tre over ende
Klikk her for å svare