jeg har muligheten til å få sagd opp alt mitt tømmer til huset mitt på en mindre privat sag. men problemet som jeg ser det er at han feller trærne etterhvert som han vil sage noe. så tømmeret er ganske så vått når det sages. er det ikke risiko for skjeve regler når materialet som de sages av ikke har fått tørke ?
 
Bør ikke være noe problem. Om du kjører forbi et større sagbruk i den varme årstiden, kan du se at de vanner stokkene før de sages.
Tørking skjer når treverket er oppskåret. ;)
 
Hei
Tenker du å bygge selv? Det er ikke alltid så enkelt å få håndverkere til å bruke "bonnsågat". De mener, muligens med en viss rett, at det tar for mye tid å velge, legge sammen, høvle av der det trengs. Men hvis man selv skal holde i verktøyene, blir det jo på en annen måte. Har selv bygget en liten hytte med loft med bonnsågat (bra sågd) og det gikk bra selv om jeg ikke er noen kløpper til å bygge.

MVH/ lob
 
Alt trevirke tørkes etter saging. Man bør imidlertid tenke på at det tar ganske lang tid å lufttørke trevirke, spesielt hvis det er litt grovere dimensjoner og "feil" årstid. For et sagbruk tar det ca. 8-10 dager å tørke trevirket.

Ulempen med bonnsaget slik jeg ser det:
* Ujevn kvalitet
* Store (relativt) målavvik.
* Ujevn fuktighetskvote (utjevnes med tiden).
* Ofte dårligere overflate.
* Varierende lengder.

Fordeler med bonnsaget:
* Mulighet for spesialtilpassede lengder og dimensjoner.
* Prisen (avhenger av omstendighetene).
* Lettere å kjøpe "svart".

Mitt råd er å sammenligne prisen på bonnsaget med et større sagbruk. Det er ikke sikkert at bonnsagen er billigere.

Sagbruk med moderne maskinpark produserer trevirke som har både mål og overflater som definitivt kan likestilles med høvlet ("dimensjonshøvlet") trevirke og selger lengdepakker i den kvalitet man trenger.
 
For et sagbruk tar det ca 8-10 dager å tørke virket..
Good lord, hva er det for noen goa dimensioner :o
 
Ubbe skrev:
Ulempen med bonnsågat som jeg ser det:
* Varierende lengder.
Jeg ser varierende lengder som en stor fordel, en stor vits med saging i egen regi er jo å kunne velge hva man sager av hvilken stokk, legger man litt tid på å regne ut behovet til byggeprosjektet (spesielt med tanke på grovere dimensjoner) og da kanskje til og med ved apteringen skriver f.eks 2"8 på endeflaten så kan man jo tilpasse stokkens lengde slik at det bare blir en stubb egnet til å putte i ovnen avsaget i hver ende!

En annen ting jeg har praktisert er å sage maksimal bredde på alt (kanskje til og med med noen kantbark) for jo bredere plankene og bordene er (innenfor rimelighetens grenser da) desto rettere blir de etter tørking, så kløver man etterpå fram de dimensjonene man trenger på f.eks en vanlig Jula Atika sag, da blir også målene veldig nøyaktige på virket! Spesielt 2"4 og først og fremst 2"2 saget fra virke med dårligere kvalitet vil gjerne bli seende utrolig dårlig ut etter tørking!
 
Bløtt virke er mye lettere å sage! For at virket ikke skal slå seg ligger det i press under tørkingen (stables). Bonnsaget blir jo så klart ikke like målrett som kjøpt høvlet virke. Fordelen er jo at man kan tilpasse dimensjonene så det passer akkurat for deg. Man kan også bruke virke som ikke kan selges annet enn som ved, misfarget eller med viss råte eller tørre trær. Billig! Det beste ville selvfølgelig vært om du ordner sånn at virket også blir høvlet!
 
Baloo skrev:
Good lord, hva er det for goa dimensjoner :o
Avhenger av hvilken fuktkvote vi snakker om ;)

Normale dimensjoner på sagverket er fra 16x75 til 75x225.
Fuktkvoten er enten 8% (snekkertørr) eller ca18% (skippingstørr).
Tørketiden for de ulike dimensjonene og fuktkvotene varierer mellom ca 3-14 dager.

Løsningen heter naturligvis trelasttørker.

Når det gjelder kostnaden for å sage selv avhenger det helt av ens egne forutsetninger.
Selv om man har skogen selv er det ikke helt gratis å hogge og transportere fram trelasten selv. (Også utstyret koster en del) Det krever ofte en ganske stor arbeidsinnsats også.

Å engasjere et gårdssagbruk koster også en del hvis man ikke har det selv.
Legg til dette tid og kostnad for transporter til/fra sagbruket.

Et lite eksempel fra meg.
Har selv litt skog som ligger 7 mil unna. Forrige vinter hadde vi noen vindfall (fine furuer) liggende som min far felte og kjørte frem med scooter og som deretter ble transportert til et gårdssagbruk for saging og senere hjem til meg.
Min far har ca 3mil t.o.r. å kjøre til skogsskiftet.

Om jeg summerer reisene for dette:
Felling = 2x3 mil
Framkjøring = 3 mil (med scooter)
Trp fra skog til sag = ca 20 mil totalt (for meg + min far)
Saging (1 dag) = 4 mil
Lagring og overdekning = 4 mil
Hjemtransport til meg = 15 mil

Altså totalt ca 52 mil x 20 kr = 1040 kr

Mengden saget trelast ble da nesten et fullt lass på en 1000 kg tilhenger (makslast = 720kg), altså ikke spesielt mye trelast :-/
Tenk også på at det forsvinner ca 40-50% av trelastvolumet i bakker og sagflis.
Det ble faktisk også saget noen spesialdimensjoner som ikke går an å kjøpe på vanlig måte.

Observere da at jeg ikke har regnet inn noen kostnad for trelasten, drivstoff eller øvrige kostnader til scooteren, saging, brøyting av veier, eget arbeid mm.

Alternativet som jeg tror hadde vært minst like bra er å rett og slett gjøre en litt større hogst (med maskiner så klart) og selge sagtømmer til et sagbruk (da får jeg også betalt for "biproduktene" på sett og vis) og deretter kjøpe det trelasten som jeg virkelig trenger.

Uten å ha regnet på det tror jeg faktisk at det for min del er bedre at jeg tilbringer min tid på jobben i stedet for å bruke tid på å få fram "billig" trelast.
Dette til tross for at jeg altså har skogen selv, veldig gode muligheter til å få det saget billig og også gode kontakter innen transportbransjen.
 
Løsningen heter naturligvis virkestorkar.
Og tørkene kommer så klart fra Valutec, med S 9000 styrsystem ;)
 
Ubbe skrev:
Kommer an på hvilken fuktighetskvote vi snakker om ;)

Normaldimensjoner på sagbruket er fra 16x75 til 75x225.
Fuktighetskvoten er enten 8% (snekkertørt) eller ca 18% (skippingstørt).
Tørketiden for de forskjellige dimensjonene og fuktighetskvotene varierer mellom ca 3-14 dager.

Løsningen heter naturligvis trelasttørker.

Når det gjelder kostnaden for å sage selv avhenger det helt av ens egne forutsetninger.
Selv om man har skogen selv er det ikke gratis å avvirke og transportere fram trelasten selv. (Også utstyret koster en anstendig sum.) Det krever ofte en ganske stor arbeidsinnsats også.

Å benytte en bondesag koster også en del dersom man ikke har den selv.
Legg til dette tid og kostnad for transporter til/fra sagen.

Et lite eksempel fra meg.
Har selv litt skog som ligger 7 mil unna. Forrige vinter hadde vi noen vindfall (fine furuer) liggende som min far avvirket og kjørte fram med snøscooter og som deretter ble transportert til en bondesag for saging og senere hjem til meg.
Min far har ca 3mil t.o.r. å kjøre til skogskiftet.

Hvis jeg oppsummerer reisene for dette:
Avvirkning = 2x3 mil
Framkjøring = 3 mil (med snøscooter)
Transport fra skog til sag = ca 20 mil totalt (for meg + min far)
Saging (1 dag) = 4 mil
Opplegging og overdekking = 4 mil
Hjemtransport til meg = 15 mil

Altså totalt ca 52 mil x 20 kr = 1040 kr

Mengden saget trelast ble da nesten en full last på en 1000 kg tilhenger (maksimal last = 720 kg), altså ikke spesielt mye trelast :-/
Tenk også på at det forsvinner ca 40-50% av trelastvolumet i bakstykker og spon.
Det ble faktisk også saget noen spesialdimensjoner som ikke går an å kjøpe på vanlig måte.

Legg merke til at jeg ikke har regnet inn noen kostnad for trelasten, drivstoff eller øvrige utgifter til snøscooteren, saging, brøyting av veier, eget arbeid mm.

Alternativet som jeg tror ville vært minst like bra er å rett og slett gjøre en litt større avvirkning (med maskiner såklart) og selge sagtømmer til et sagbruk (da får jeg også betalt for "biproduktene" på sett og vis) og deretter kjøpe det trelasten som jeg virkelig trenger.

Uten å ha regnet på det tror jeg faktisk at det for min del er bedre at jeg tilbringer min tid på jobben istedenfor å bruke tid på å få fram "billig" trelast.
Dette til tross for at jeg altså har skogen selv, strålende muligheter til å få det saget billig og også gode kontakter innen transportbransjen.
Synes du skal selge alt som heter skog og verktøy!
Og begynne å jobbe med en form for statistikk eller noe annet dørgende kjedelig ;D

Og bare leie inn all annen arbeidskraft enn akkurat det du driver med og jobbe døgnet rundt! Smart, hva lærer du å tjene absolutt mest på :P
 
Jeg felte ca 15 furutrær og noen graner på tomten som jeg skal bebygge, lot det transporteres til bonnesagen, hentet det saget og klart, det ble totalt fire jevnstrøkne tilhengere.

Totalt betalte jeg 10.000 for felling, saging og transport av stokker.
 
Da jeg sagde i -99 betalte jeg 11.000 kr for 170 stokk, felte selv, solgte ved og bakar for 3.700 kr = 7.300 kr

Transport ut av skogen = "arbeidsbytte"

Transport til saga, 3 tømmerbil-lass uten henger = 1.500 kr

Hjelp ved saga = 500 kr

Saging = 6462 kr

Hjemtransport, 5 traktorlass = Dieselkostnad

Alt unntatt selve sagingen var vel "helsvart" ::)

Dette ga "enorme" mengder virke, nesten for mye...

Et tips: Kaffe, øl og luksuriøse smørbrød holder sagføreren i godt humør.... en fornøyd og glad sagfører sager godt virke ;)
 
Haagbard skrev:
Et tips: Kaffe, øl og luksuriøse smørbrød holder sageren i godt humør.....en fornøyd og glad sager sager godt virke ;)
8) Enig i høyeste grad. Har du dernest stokker uten spiker så blir han i enda bedre humør. :D
 
Som jeg skrev, kalkylen avhenger helt av de egne forutsetningene og hvordan man verdsetter egen tid.

Når man som her snakker om avvirkning og saging, har man også en sikkerhetsaspekt å ta hensyn til. Skogsarbeidere og sagbruksarbeidere ligger høyt i statistikken for arbeidsulykker.

Hvis jeg gjør en ny beregning med noen tall fra hodet som gjelder for min del:

Altså, hvis jeg avvirker skogen rasjonelt og selger den og kjøper ferdigsaget virke.

Selger jeg tømmer til sagen får jeg ca 350kr/m3fub + moms (da er avvirkningskostnad, transport, veiavgifter mm inkludert). Prisen gjelder hele partiet, dvs også massevirke.
Kjøper jeg saget virke i hele pakker koster det ca 1500kr/m3 + moms og transporten hjem ca 100kr/mil + moms (hvitt).

Da kan vi begynne å regne :) Men først noen flere antakelser:
Massevirkeandel i skogen = 30%
Sagutbytte = 45% (høyt regnet)
Virke behov = 10 m3

Det koster altså meg 15000 kr + frakt å kjøpe virket.

For å få ut 10m3 saget virke trenger jeg avvirke (10/0,45)/0,7 = 31,75 m3fub
Det virket er for meg verdt 31,75 x 350 = 11 112 kr
Men på disse 11 112kr kan jeg bli tvunget til å betale 30% skatt (avhengig av om jeg kan finne tilsvarende kostnader). Igjen spiller de personlige forutsetningene en rolle.
Med skatten betalt blir det 7778 kr igjen.

I min kalkyle regner jeg bort skatten ;)

Hvis vi senker sagutbyttet til 40% blir tallene 12500 kr resp 8750 kr.

Avhengig av de egne forutsetningene kan man selvfølgelig trikse med tallene litt og komme til andre resultater.

Hvor mange timer tar det for den uerfarne skogsarbeideren å hugge 35 m3 tømmer?

Det jeg vil vise er at det ikke er så selvklart at det er lønnsomt å sage selv, og at de egne forutsetningene spiller en stor rolle.
 
AndreasK skrev:
Jeg felte ca 15 furuer og noen graner på tomten som jeg skal bebygge, lot det transporteres til bonnesaga, hentet det saget og klart, det ble totalt fire jevnlaste tilhengere.

Totalt betalte jeg 10.000 for felling, saging og transport av stokker.
Hvor mye saget virke fikk du ut av det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.