3.714 lest ·
80 svar
4k lest
80 svar
Rør bak gammel radiator, gurmasse/asbest?
Trist å bli møtt slik.Intet skrev:
Jeg er riktig person. Akkurat som alle andre. Å støvtørke bak et element er ikke et helseproblem. Det er et motivasjonsproblem.
Hvis du stiller et så unødvendig spørsmål til en robot, får du tydeligvis et idiotisk svar tilbake.
Du får unnskylde hvis jeg virker litt kort. Men lærte ikke moren din deg noe da du var ung?
Tror på å møte hverandre med vennlighet og respekt.
Jo, hun lærte meg masse.
Dette er tredje (om ikke flere?) tråden om støvet bak elementet ditt. Følte du at du ville få flere svar om at det er støv og at du trenger å rydde? 😅
Problemet er løst på 3 minutter med en støvsuger og et langstrakt munnstykke, inkludert tiden det tar å hente frem og sette tilbake støvsugeren.
Ikke bekymre deg mer, bare rydd.
Problemet er løst på 3 minutter med en støvsuger og et langstrakt munnstykke, inkludert tiden det tar å hente frem og sette tilbake støvsugeren.
Ikke bekymre deg mer, bare rydd.
Ja, og enda ikke noe svar på mitt konkrete spørsmål. Det er faktisk ganske relevant i sammenhengen. Hvis man pleide å gjøre så (bruke gurmassa for å isolere rør bak radiator), ja da er støvsuge ingen smart idé før man har analysert materialet. Typ den dårligste ideen faktisk.F Festlund skrev:Det her er tredje (om ikke flere?) tråden om støvet bak ditt element. Du følte at du ønsket å få flere svar om at det er støv og at du trenger å rydde? 😅
Problemet er løst på 3 minutter med en støvsuger og et langt, smalt munnstykke, inkludert tiden å ta fram og sette tilbake støvsugeren.
Ikke bekymre deg mer, bare rydde.
Hvis man skal tro alarmrapportene, så ser det farligere ut å spasere i en trafikkert storby det samme antall minutter på en gate der det ikke er piggdekkforbud, enn å støvsuge litt bak elementet sitt. Enda verre å bo ved en slik gate i en by. Det innføres forbud mot piggdekk, men ikke mot støvsuging (dog selges diverse ekstra dyre filtre og annet til ekstra dyre støvsugere for den som støvsuger ekstra ofte, men det virker ikke å skje bak ditt element).
Som andre allerede har skrevet. Jeg kan ikke forestille meg at din utleier bryr seg det minste om støv eller annet uønsket støvlignende materiale bak radiatoren din.S Slottsfrun skrev:
Vil du ha det bort, ser jeg bare noen få muligheter. Rengjør selv, ta hit et rengjøringsfirma eller ta hit noen som jobber med asbestsanering.
Du vil aldri akseptere noe annet enn det du selv mener med tanke på at du fortsetter å prøve å få noe medhold, så min anbefaling er da å analysere emnet.S Slottsfrun skrev:
Ta en prøve og send med en gang til analyse, sånn at du kan sove fredelig fremover.
Så rydder du opp det, og holder etter i fremtiden.
Jeg er helt nyinnflyttet så uansett hva det er bak elementet så har det null med meg og min rengjøring å gjøre.Spikbjörn skrev:
Om man skal tro alarmrapportene så virker det farligere å spasere i en traffikert storby samme antall minutter på en gate hvor det ikke er piggdekkforbud, enn å støvsuge litt bak sitt element. Enda verre å bo ved en slik gate i en by. Det innføres forbud mot piggdekk, men ikke mot støvsuging (dog selges diverse ekstra dyre filter og annet til ekstra dyre støvsugere for den som støvsuger ekstra ofte, men det virker ikke å skje bak ditt element).
Nei. Den er totalt irrelevant. Å vaske en leilighet anses ikke for å være et problem over hodet.S Slottsfrun skrev:
NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI.S Slottsfrun skrev:
JEG GIR OPP.S Slottsfrun skrev:
Du kan jo også be din utleier om å gjennomføre en asbesttest. Mine tidligere utleiere ville ikke ha gått med på det, støv bak radiatorer er leietakerens ansvar. Eller så kan du hevde dårlig utflyttingsvask om du nettopp har flyttet inn.
Enklest og raskest er å ta frem støvsugeren.
Enklest og raskest er å ta frem støvsugeren.
Så du mener at om det er asbestholdig materiale i ikke-fast form så skal utleier ikke bry seg? Det tror jeg nok.Alfredo skrev:
Som andre allerede har skrevet. Jeg kan ikke forestille meg at din husvert bryr seg det minste om støv eller annet uønsket støvlignende materiale bak ditt element.
Vil du ha bort det ser jeg bare et fåtall muligheter. Rengjør selv, ta inn et rengjøringsfirma eller hent noen som jobber med asbestsanering.
NyKarin skrev:
Du kan jo også be din utleier om å gjennomføre en asbesttest. Mine tidligere utleiere ville ikke ha gått med på det, støv bak element er leieboerens ansvar. Eller så kan du hevde dårlig flyttevask om du er nyinnflyttet.
Enklest og raskest er å ta fram støvsugeren.
NyKarin skrev:
Tror du har gått glipp av en sak, jeg er helt nyinnflyttet.Intet skrev:
Jeg har vel likevel gitt deg svaret at man ikke anså den tiltak som kostnadseffektivt (å isolere varmeførende rør inne i leilighet som uansett skulle varmes opp. I dype kjellervelv eller utendørs kanskje, men tvilsomt om man ville ha brukt asbest, da det sannsynligvis fantes billigere og bedre isolerende materialer hva gjelder varmekoeffisienten. Asbest har hovedsakelig andre egenskaper så vidt jeg vet.S Slottsfrun skrev:
Sov godt og bekymre deg mindre for asbest ved rengjøring, det er ikke et problem i hjemmets støvsuging (spesielt ikke for ikke-røykere).