S Slottsfrun skrev:
Hvorfor kan det ikke være det?
Som jeg har svart

Nei, like vanskelig å komme til på øvrig strekning.
Om leiligheten din ligger i Helsingborg og en tidligere arbeider på Eternit AB bodde i akkurat din leilighet og jobbet hjemmefra med å slipe eternittplater (det forekom!), så kunne det rent teoretisk være asbest i støvet, ellers er det nok helt vanlig inngrodd skitt.

• Haha
Intet og 2 andre
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om du våger kan du teste å tenne på litt. Om det brenner er det støv. Om det ikke brenner i det hele tatt så kan det være asbest.
Vet ikke om jeg våger... vil helst ikke være der og fikse i det hele tatt når jeg ikke vet hva det er.
Men ellers bra forslag!

Materialet igjen... som tynt mykt "pudder", ingen ruhet i det hele tatt.

S Slottsfrun skrev:
Vet ikke om jeg tør… vil helst ikke være der og rote i det hele tatt når jeg ikke vet hva det er.
Men, ellers bra forslag!

Materialet igjen… som tynn myk "pudder", ingen ruhet overhodet.
Da høres det ut som slipestøv.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Da høres det ut som slipstøv.
Ja det var glatt, tynt og mykt iallfall på overflaten (slipstøv kanskje), men konsistensen på massen under vet jeg ikke. Tok bare på overflaten, forsiktig med fingeren.

S Slottsfrun skrev:
Jeg har ”kontroll” på min bekymring, men også bekymrede sjeler kan av og til ha grunn til sin bekymring.
Bekymringen er ikke alltid ubegrunnet.
Nei, men ganske ofte er bekymring ubegrunnet.
Den asbesten jeg har håndtert i løpet av mitt yrkesliv kan telles. I antall tonn. Konstatert asbest altså, ikke mistenkt. Og jeg er ikke bekymret, jeg bruker verneutstyr i stedet.
S Slottsfrun skrev:
Nei, det er ikke vanlig støv.
Ser ut som en ”masse”, gugge av noe slag. Selvfølgelig med vanlig støv oppå.
Hvorfor skulle man legge asbest på et varmerør i et oppvarmet rom?

• Liker
BirgitS og 2 andre
  • Laddar…
Noen erfaren "røris" her? 😊

Har lagt ut et innlegg om disse gamle rørene bak radiator tidligere, men lurer nå i stedet på om det finnes "røris" med erfaring fra gamle tiders teknikker her?

Spørsmålet mitt er som følger:

Pleide man før å isolere liggende rør bak radiator med gurmassa/asbest for å hindre at varmen skulle gå ut i veggen i stedet for å komme til selve radiatoren. Altså at man ikke skulle miste varme unødvendig. Det sier i alle fall AI. 😊

Jeg har i eldre leilighet funnet liggende rør bak radiator med "noe" på. De fleste her tror at det er gammelt støv, men jeg synes ikke det ser slik ut. Det blir bare en masse spekulasjoner hit og dit, og derfor lurer jeg på om det finnes noen her som vet om man pleide å bruke denne "teknikken".

Jeg er altså usikker på om det kan være gammel gurmassa/asbest.

Ja, det eneste sikre er å ta prøve, jeg vet.
Men, vil likevel spørre om det finnes noen med erfaring med dette her.

Takk på forhånd!

• Gammelt rør bak radiator dekket med ukjent stoff, muligens gurmassa eller asbest, i eldre leilighet.
  • Liker
Zebraponken
  • Laddar…
Men ser det ikke ut som noe annet enn støv? Har du prøvd å suge det opp med støvsugeren?
Hvis det skulle være for varmeisolering ser det jo veldig sporadisk og ineffektivt ut (selv om også støv kan isolere noe).

Føles det som støv, og oppfører seg som støv, så er det nok gammelt støv.

• Liker
NyKarin og 2 andre
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Men ikke ser det ut som noe annet enn støv? Har du prøvd å suge det opp med støvsugeren?
Om det skulle være for varmeisolering ser det jo veldig sporadisk og ineffektivt ut (selv om også støv kan isolere noe.

Kjennes det som støv, og oppfører seg som støv, så er det nok gammelt støv.
Ja sporadisk, men tenker at det kanskje kan ha løsnet gjennom årene. Ingen aning.
Nei, ikke prøvd å støvsuge da det jo ville være det verste å gjøre om det skulle være asbest i materialet.

Men for bøvelen. Stikk inn en pinne og pill ut bøset, så får du jo vite hva det er, i stedet for å skrive i et forum.

Når det klør i min ræv, klør jeg tilbake. Jeg spør ikke en haug med fremmede om jeg har fått endetarmskreft.

PS. Jobbet som rørlegger på syttitallet om det er gammelt nok😀?

• Haha
whak og 7 andre
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Ja sporadisk, men tenker at det kanskje kan ha løsnet gjennom årene. Ingen anelse.
Nei, ikke prøvd å støvsuge da det jo ville være det verste å gjøre om det skulle være asbest i materialet.
Det ser jo ikke ut som annet enn støv. Risikoen med å støvsuge (selv om det er asbest) er nok ubetydelig, du gjør det en gang, ikke hver dag livet ut (og slutt å røyke, det er den farlige faktoren med eller uten asbest om man ikke jobber med det).

• Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har jo litt vanskelig for å forstå slike innlegg...
Hvorfor ikke bare rydde/sanere bort problemet som om det skulle være asbest...?

• Elsker
Festlund
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Men for svingende. Stikk inn en pinne og pell ut bøset, så får du jo rede på hva det er, i stedet for å skrive i et forum.

Når det klør i min ræv, klør jeg tilbake. Jeg spør ikke en masse fremmede om jeg har fått endetarmskreft.

PS. Jobbet som rørlegger på syttitallet om det er gammelt nok😀?
Hva er det for galt med å spørre etter kunnskap fra de som har jobbet innen området?
Hvis du var rørlegger på 70-tallet kan du jo kanskje være rett person til å svare på mitt spørsmål om man pleide å gjøre så før?
Uansett at du synes jeg skal pelle det ut med en pinne.

• Liker
Zebraponken
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jeg har jo litt vanskelig for å forstå slike innlegg...
Hvorfor ikke bare rydde/rydde bort problemet som om det skulle være asbest...?
Fordi jeg ikke tenker å håndtere materialet selv. Bor i en leiebolig. Ville bare høre meg før diskusjon med utleier.

S Slottsfrun skrev:
Hva er galt med å spørre etter kunnskap fra de som jobbet innen området?
Om du var rørlegger på 70-tallet kan du kanskje være riktig person til å svare på spørsmålet mitt om man pleide å gjøre så før?
Uansett at du synes jeg skal pirke ut det med en pinne.
Jeg er riktig person. Akkurat som alle andre. Å støve bak et element er ikke et helseproblem. Det er et motivasjonsproblem.

Om du stiller et så utrolig unødvendig spørsmål til en robot, får du tydeligvis et utrolig dumt svar tilbake.

Du får unnskylde om jeg virker litt tverr. Men lærte ikke moren din deg noe da du var ung?

• Elsker
Festlund
  • Laddar…
Jeg tror ikke at hyresvården vil interessere seg for gammelt støv bak radiatoren og vil neppe rykke ut akutt. I "eldre" hus var man helt ubekymret om energi, isolasjon og det varmetapet som jo uansett ville skje inne i leiligheten (sannsynligvis like uinteressant i dag) der det uansett skulle varmes av radiatoren. Asbest ville ha kostet mye mer unødvendig. Det er bare dårlig rengjort. er man bekymret så får man vaske med overdreven forsiktighet, rammet vil man ikke bli av den enkeltstående tiltaket i livet.

• Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.