3.714 lest ·
80 svar
4k lest
80 svar
Rør bak gammel radiator, gurmasse/asbest?
Akkurat flyttet inn i lgh, hus fra 30-tallet.
Vannbårne gamle elementer.
Oppdaget ved en ren tilfeldighet at rørene bak elementene har noe på seg.
Som "støv" når jeg tar på det med fingeren. Typisk beige. Ganske tykt lag.
Blir bekymret om det kan være noen gammel gurmassa, med asbest.
Trenger deres hjelp!
Pleide man å ha på gurmassa som inneholder asbest på denne typen av langsgående liggende rør?
Eller hva kan det ellers være?
Nei, det er ikke vanlig støv.
Tok forsiktig med fingeren på materialet.
Fikk omtrent som tynt, beige, mykt, gipslignende på min finger.
Vet at man hadde gurmassa/asbest på rør ved spesielt bend, gjennomføringer.
Men Chat GPT sa at man også hadde det for å isolere rørene slik at varmen ikke ble tapt ved å gå via rørene inn i veggen, men i stedet at varmen hovedsakelig gikk til selve radiatoren, som det er ment.
Blir bekymret… noen som har kunnskap om dette?
Takk på forhånd!
Som "støv" når jeg tar på det med fingeren. Typisk beige. Ganske tykt lag.
Trenger deres hjelp!
Pleide man å ha på gurmassa som inneholder asbest på denne typen av langsgående liggende rør?
Fikk omtrent som tynt, beige, mykt, gipslignende på min finger.
Vet at man hadde gurmassa/asbest på rør ved spesielt bend, gjennomføringer.
Men Chat GPT sa at man også hadde det for å isolere rørene slik at varmen ikke ble tapt ved å gå via rørene inn i veggen, men i stedet at varmen hovedsakelig gikk til selve radiatoren, som det er ment.
Blir bekymret… noen som har kunnskap om dette?
Takk på forhånd!
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 585 innlegg
Denne bekymringen for asbest ser ut til å forringe din livskvalitet. Har du søkt hjelp for denne bekymringen?
Når det er sagt, ble varmerør stort sett aldri isolert når de gikk gjennom et rom som uansett skulle varmes opp. Det var rør som gikk innebygget i gulvbjelkelag eller ble trukket i kjellere som ble isolert. Med all sannsynlighet er det støv, hvem vet hvor mange tiår som har gått siden noen rengjorde der. Tiår gammelt støv kan sannsynligvis se ut litt hvordan som helst.
Når det er sagt, ble varmerør stort sett aldri isolert når de gikk gjennom et rom som uansett skulle varmes opp. Det var rør som gikk innebygget i gulvbjelkelag eller ble trukket i kjellere som ble isolert. Med all sannsynlighet er det støv, hvem vet hvor mange tiår som har gått siden noen rengjorde der. Tiår gammelt støv kan sannsynligvis se ut litt hvordan som helst.
Det ser ikke bare ut som støv - det er støv.S Slottsfrun skrev:Akkurat flyttet inn i lgh, hus fra 30-tallet.
Som "støv" når jeg tar på det med fingeren. Typ beige. Ganske tykt lag.
Trenger deres hjelp!
Pleide man å ha på gurmassa inneholdende asbest på denne typen av langsgående liggende rør?
Fikk omtrent som tynt, beige, mykt, gipslignende på fingeren min.
Vet at man hadde gurmassa/asbest på rør ved først og fremst bøyer, gjennomføringer.
Men Chat GPT sa at man også hadde det for å isolere rørene så varmen ikke ble tapt ved å gå via rørene inn i veggen, for å isteden få varmen til først og fremst gå til selve radiatoren,
som det er ment.
Blir bekymret... noen som har kunnskap om dette?
Takk på forhånd!
Tidligere eiere har slurvet med flyttevasken.
SågspånPappspikEternit skrev:
Denne bekymringen for asbest ser ut til å forverre din livskvalitet. Har du søkt hjelp for denne bekymringen?
Med det sagt, ble varmerør stort sett aldri isolert når de gikk gjennom et rom som uansett skulle varmes opp. Det var rør som gikk innebygget i gulvbjelkelag eller ble trukket i kjellere som ble isolert. Med all største sikkerhet er det støv, hvem vet hvor mange tiår som har gått siden noen ryddet der. Tiår gammelt støv kan trolig se ut litt hvordan som helst.
Hadde ønsket at så var tilfellet, men nei, det er som en «masse». Selvfølgelig med litt vanlig er støv oppå.Düsseldorff skrev:
Er kun slik på en del av røret, det andre uten. Støv hadde ligget som et teppe over hele røret, men denne delen er mye tykkere med «noe» på.
Etter tilstrekkelig mange døde hudceller blir støv sånn.S Slottsfrun skrev:
Jeg har "kontroll" på bekymringen min, men også bekymrede sjeler kan av og til ha grunn til sine bekymringer.SågspånPappspikEternit skrev:
Denne bekymringen for asbest ser ut til å forverre livskvaliteten din. Har du søkt hjelp for denne bekymringen?
Med dette sagt, varmerør ble stort sett aldri isolert når de gikk gjennom et rom som uansett skulle varmes opp. Det var rør som gikk innebygd i gulvrammer eller lagt i kjellere som ble isolert. Med all største sikkerhet er det støv, hvem vet hvor mange tiår som har gått siden noen rengjorde der. Tiårgammelt støv kan trolig se ut litt omtrent som helst.
Bekymringen er ikke alltid uberettiget.
Ser ut som en "masse", guffe av noe slag. Selvfølgelig med vanlig støv oppå.
Er kun på en viss strekning på røret.
Støv hadde lagt seg som et belegg over hele. Massen er ganske tykk, men smuldret og ujevnt tykk.
Strekningen det er mest på er den som er vanskeligst å komme til, eller?S Slottsfrun skrev:Jeg har "kontroll" på min uro, men også urolige sjeler kan noen ganger ha grunn til sin uro. Uroen er ikke alltid ubegrunnet.
Nei, det er ikke vanlig støv. Ser ut som en "masse", guffe av noe slag. Selvfølgelig med vanlig støv oppå. Er bare på en viss strekning på røret. Støv hadde lagt seg som et belegg over hele. Massen er ganske tykk, men smuldret opp og ujevnt tykk.
Hvorfor kan det ikke være det?NyKarin skrev:
Som jeg har svart
Nei, like vanskelig å komme til på øvrig strekning.G gmogmo skrev:
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 054 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.054 innlegg
Synes det ser akkurat ut som støv pleier å oppføre seg bak radiatorer. Pleier liksom å klumpe seg litt. Vet ikke om det kan skyldes kondens på rørene kanskje.S Slottsfrun skrev:
Jeg håper du har rett.Düsseldorff skrev:
Men det merkelige er at tykkelsen ”støv” skiller seg veldig mye fra venstre og høyre side av røret, bak radiatoren.
Den ene siden har typ ingen ”støv” i det hele tatt, og den andre siden er så tykk at jeg mistenker en form for masse.
Tenker at om det handler om kondens, så burde jo hele røret hatt kondens og blitt ”rammet” likt.
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 054 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.054 innlegg
Ja, det er jo litt merkelig. Kan det ha blitt rengjort den ene veien og glemt den andre?S Slottsfrun skrev:Jeg håper du har rett.
Men det merkelige er at tykkelsen "støv" skiller seg veldig mye mellom venstre og høyre side av røret, bak elementet.
Den ene siden har typ ingen "støv" i det hele tatt, og den andre siden er så tykk at jeg mistenker en form for masse.
Tenker at om det handler om kondens, så burde jo hele røret ha hatt kondens og blitt "rammet" likt.