Deilig å høre. Da er det bare å sette i gang med å skrape bort maling med andre ord. Takk for tipsene med vann og ev. byggplast!

Mener du at hele taket må helsparkles etter at jeg har fjernet malingen og fylt hullene? Tenker at det kanskje vil synes der jeg har sparklet hvert hull da gipsputsen kanskje får en glattere/annen overflate enn selve takputsen. Eller tar jeg feil?

Som sagt - stor takk for deres uvurderlige hjelp!

cpalm skrev:
Jepp ser så ut, pusset ser jo kjempefin ut på de bildene, det er ingen tvil om at det er malingen som flager.
Men om du skal male er min mening at du må ta ned all gammel maling og vaske ordentlig, ellers kommer det til å begynne å flage igjen etter en stund.
Om du har flaks sitter alt løst, bare å skrape ned med en sparkel. Om det sitter hardere kan du teste og se hvordan malingen reagerer på vann eller å lime byggplast i taket og rive ned malingen.

Godt å høre. Da er det bare å sette i gang med å skrape bort maling med andre ord. Takk for tipsene med vann og evt. byggplast!

Mener du at hele taket må bredsparkles etter at jeg har fjernet malingen og fylt hullene? Tenker at det kanskje vil synes der jeg har sparklet hvert hull da gipsputsen kanskje får en glattere/annen overflate enn selve takpusset. Eller tar jeg feil?

Som sagt - stor takk for deres uvurderlige hjelp!

C
FilipS skrev:
Anser du at hele taket må bredsparkles etter at jeg har tatt bort malingen og fylt hullene? Tenker at det kanskje vil synes der jeg har sparklet hvert hull siden gipsputsen kanskje får en glattere/annen overflate enn selve takputsen. Eller tar jeg feil?
Nei, bredsparkling og sliping kommer du nok ikke unna om du vil ha en glatt og fin overflate.
Gipsputs får forsåvidt omtrent samme kornete struktur som putsen ellers så om du er nøye er det kanskje ikke nødvendig akkurat for lappingens skyld.
Alt avhenger selvfølgelig av hvor godt malingen du maler med fyller, men jeg har ikke så god kontroll på moderne takmaling.

P.s. når du fyller igjen hullene, ikke glem å suge bort alt løst pussedamm og fukte kantene grundig, ellers er det vanskelig å få det til å feste seg.

Sist redigert:
cpalm skrev:
Nei, bredsparkling og sliping kommer du nok ikke unna hvis du vil ha en glatt og fin overflate. Gipsfiller får for så vidt omtrent samme kornete struktur som resten av pussen så hvis du er nøye er det kanskje ikke nødvendig akkurat for reperasjonenes skyld. Alt avhenger selvfølgelig av hvor godt malingen du bruker fyller ut, men jeg har ikke så god oversikt over moderne takmaling.

P.s. når du fyller igjen hullene, husk å suge bort alt løst pussedamm og fukt kantene godt, ellers er det vanskelig å få det til å feste.
Okei! Da har jeg forhåpentligvis oversikt over sakene, bare jobben som gjenstår ;)

Kjempestor takk til alle for all hjelp - utrolig snilt!

katten12 skrev:
Nå ble jeg litt mørkredd etter å ha lest denne tråden har selv en brf med akkurat slike plater i taket. Dem plager meg ikke passer ganske godt her men hvordan kom dere fram til at det var mugg under?
Hei! Beklager å gjøre deg mørkredd! Jeg så det faktisk ikke før jeg begynte å rive, hadde allerede bestemt meg for å fjerne det så det at det var mugg gjorde bare valget mitt enda enklere. Forhåpentligvis ingen fare for din del!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.