Hei alle kunnskapsrike og hjelpsomme!

Min kjæreste og jeg har nettopp kjøpt vår første felles lille borettslagsleilighet, en toroms på 40 kvadratmeter. Taket var senket med stygge gipsplater, og under satt isolasjon som begynte å mugne på grunn av sannsynlig kondens. Vi bestemte oss raskt for å ta ned alt innertaket da vi både syntes det var stygt, anså det som dumt å senke taket i en så liten leilighet, samt at det heller ikke var hyggelig med mugg under gipsen.

Bjelkene som gipsen satt i, var dessverre skrudd med ekstremt mange skruer og plugget i taket. (ca 100 skruer/hull/plugger) bare i soverommet. I tillegg til alle skruehullene har det ytterste laget sprukket og begynt å falle ned (noen mm tykt lag med maling eller puss?) Under dette laget er det ren betong. (Se bilder)

Til mitt spørsmål: Hvordan anbefaler dere at vi lettest går videre? Fylle alle skruehull med husfix eller lignende og deretter fjerne all løs maling/"puss" og sparkle der den har sittet. Eller finnes det noen bedre/enklere måte å gå frem på? Har lest litt om forskjellige typer vev/duker, men som jeg har forstått dekker ikke disse ujevnheter i det hele tatt?

Vi er ganske flinke med hendene, men har ikke like mye kunnskap om fremgangsmåter...

Huset er bygget i 1934.

Utrolig takknemlige for hjelp!

Alt godt!
Filip & Sanna

Et rom med et vindu, lyse vegger og et tak med fjernet gips. Det er merker etter skruer i taket og lys kommer inn gjennom vinduet. Isolasjon og delvis fjernet gipsplater på en vegg i en leilighet, med vindu i bakgrunnen. Muggsporer synlige på isolasjonen. Veggen i et rom med fjernede gipsplater, viser trestolper og en åpen vindu mot utsiden. Veggen har mange trelister for festing av gips. Ødelagt tak med avskallet maling, mange skruehull og synlige ledninger; åpent vindu i en liten leilighet.

Så gjorde jeg

• En person jobber med å installere takbjelker i en rom under renovasjon, med verktøy og materialer spredt på gulvet.
Men naturligvis så skal dere pusse takene. Bank ned løs og på med ny puss, men få hjelp, det er ikke enkelt.

Protte

Ja, puss blir fint!

Men om noen har satt isolasjon i taket i en borettslagsleilighet, er det trolig for å lydisolere.

C
Spontant ser det ut som at taket allerede er pusset (hålkjel i tak/vegg-vinkelen) og at pussen ser ut til å være i god stand (det sprukne som vises på bildet er for tynt til å være puss + at det burde stikke fram vassmatte/pussnett om det hadde vært pussen som løsnet). Kan du legge opp et nærbilde på skadene? Enig i at det gamle innertaket var fryktelig. Har det vært kontor tidligere?

Sist redigert:
Stor takk for raske svar!

Når det gjelder lekter og nytt tak er det nok dessverre ikke aktuelt da vi gjerne vil ha frem originaltaket, dels for å spare hver cm i takhøyde, men fremfor alt fordi taket er fint hvælvet/buet mellom vegg/tak.

Det må altså på ny pust, anet nesten dette.

Vet dere mellom tommelen og pekefingeren hvilket kostnadsspenn vi beveger oss i dersom man skal ha en håndverker til å pusse ca. 30 kvadratmeter tak? Selvsagt gjør vi i så fall forarbeid med å ta ned nåværende puss osv.

Igjen - takk for svar. Hjelpsomt og snilt!

Om det nå har mugnet. Hvor kommer fuktigheten fra?!

cpalm skrev:
Spontant ser det ut som at taket allerede er pusset (hulkil i tak/vegg-vinkelen) og at pussen ser ut til å være i god stand (det sprukne som vises på bildet er for tynt til å være puss + at det burde stikke frem sivmatte/pussnett om det hadde vært pussen som falt av). Kan du legge ut et nærbilde av skadene? Enig i at det gamle innertaket var forferdelig. Har det vært kontor tidligere?
Cpalm, redderen i nøden. Du ga meg akkurat litt håp i kveldsmørket igjen. Leste dette rett etter at jeg hadde skrevet tidligere innlegg. Jeg tar et bra nærbilde i morgen når jeg er tilbake i leiligheten og legger det ut. Det som flasser/springes er bare ca 3 mm tykt. Taler det for at det er takmaling av modell eldre?

Godt at flere enn oss deler mening om det gamle taket. Tror det er en gammel dame som har bodd der og vært ekstremt overfølsom for lyd ovenfra. At leiligheten i stedet ble transformert til det som ligner en helsemottak ser ikke ut til å ha plaget henne.

Stor takk for svar, jeg kommer tilbake med bedre bilder!

C
Håper ikke altfor mye bare, litt vanskelig å se på bildene akkurat hvordan det ser ut :-)
FilipS skrev:
Det som flasser/sprekker er bare ca 3 mm tykt. Taler det for at det er takmaling av modell eldre?
Puss er betydelig tykkere enn 3mm i alle fall. Takmaling modell eldre = limfärg og det flasser kraftig etter en stund om man maler over det med en annen maling. Stemmer også med tykkelsen da limfärg legges i ganske tykke lag, så det kunne være tilfellet. Om det er limfärg er fordelen at det sannsynligvis blir lett å skrape det ned. Glem bare ikke å vaske bort alle rester av limfärg nøye med vann før dere maler. Hull/skader ville jeg sparklet med gipsmørtel. Fyller bra, billig, god vedheft, lett å jobbe med om man ikke er vant med mørtel og kompatibelt med kalkpuss om det er det som finnes under.

• Liker
FilipS
  • Laddar…
cpalm skrev:
Håper ikke altfor mye bare, litt vanskelig å se på bildene nøyaktig hvordan det ser ut :-)

Puss er betydelig tykkere enn 3mm uansett. Takmaling modell eldre = limfarge og det flager skikkelig etter en stund om man maler over den med en annen farge. Stemmer også med tykkelsen da limfarge legges i ganske tykke lag, så det kan være tilfellet. Hvis det er limfarge er fordelen at det sannsynligvis blir lett å skrape ned den. Bare ikke glem å vaske bort alle limfargerester nøye med vann før dere maler. Hull/skader ville jeg sparkle med gipsmørtel. Fyller bra, billig, bra vedheft, lett å jobbe med hvis man ikke er vant med mørtel og kompatibelt med kalkpuss hvis det er det som finnes under.
Hei igjen hjelpsomme cpalm!

Har nå klart å ta noen bedre bilder av taket. Hva tror du? Gammel limfarge og intakt puss under eller?

Takkfulle hilsener!
Filip
En hånd som løfter et lag av maling på en vegg, avslører et mulig lag med intakt puss under.

Et nærbilde av et tak med avflassende maling og synlig puss under, muligens gammelt lag av limfarge.

S
Jeg tror ikke isolasjonen har mugnet på grunn av fukt i leiligheten. Mer sannsynlig at man har satt opp vannskadet isolasjon.

Skrap bort alt løst.
Reparer store hull med husfix.
Eventuelt sperremale taket.
Bredsparkle taket.
Slipe taket.
Male i valgfri farge.

Nå ble jeg litt mørkredd etter å ha lest denne tråden har selv en brl med nettopp slike plater i taket. Meg plager de ikke passer ganske bra her men hvordan kom dere frem til at det var mugg under?

C
FilipS skrev:
Hva tror du? Gammel limfarge og intakt puss under eller?
Jepp ser sånn ut, pussen ser jo kjempefin ut på de bildene, det er ingen tvil om at det er fargen som flasser.
Men om du skal male er min mening at du må fjerne all gammel farge og vaske ordentlig, ellers vil det begynne å flasse igjen etter en stund.
Om du har flaks sitter alt løst, bare å skrape av med en sparkel. Om det sitter hardere kan du teste og se hvordan fargen reagerer på vann eller å klistre bygningsplast i taket og rive ned fargen.

DanielF skrev:
Jeg tror ikke isolasjonen har mugnet pga. fukt i leiligheten. Mer sannsynlig at man har satt opp vannskadet isolasjon.

Skrap bort alt løst.
Reparer store hull med husfix.
Eventuelt sperremal taket.
Bredsparkle taket.
Slipe taket.
Male i valgfri kulør.
Jeg forstår, det høres nok mer sannsynlig ut nå når du sier det. Tusen takk for tips på fremgangsmåte! Shysst!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.