T Thörre skrev:
Aldri bra å bruke regelbiter å stille altanen på.
Etter ett år når de har tørket så blir de flere cm mindre med risiko for at flere klosser kommer til å henge i luften og altanen svikter. Spesielt om altanen sitter fast med en side i husveggen og ikke er frittstående.

Jeg kjøpte i stedet terrasseføtter fra Biltema som er enkle å justere inn.
[lenke]
flere mm snarere enn cm ;)

• Liker
ARJU
  • Laddar…
Har gjort så her:
Byggkonstruksjon med solide treplanker koblet med metallbeslag og skrudd i betongfundament. Skrus sammen med letthet og har holdt i 18 år.
Holdt i 18 år. Går lett å banke sammen.

• Liker
Fartland og 5 andre
  • Laddar…
GreenYoda
Cruzze Cruzze skrev:
Har gjort så här:
[bilde]
Holdt i 18 år. Går lett å slå sammen.
Det der ser jo fint ut og basically samme løsning som smalere plastkiler. Finnes ikke riktig rom for å dobbeltkile med de nåværende trekiler, så de må nok erstattes...kanskje blir en kombinasjon av plastkiler og treføtter.

GreenYoda
T Thörre skrev:
Aldri bra å bruke regelbiter å sette altanen på.
Etter et år når de har tørket så blir de flere cm mindre med risiko for at flere klosser vil henge i luften og altanen vil svaie. Spesielt hvis altanen er festet med en side i husveggen og ikke er frittstående.

Jeg kjøpte i stedet terrasseføtter fra Biltema som er enkle å justere.
[lenke]
Pepper en liten løsning, men jeg har ikke tilstrekkelig tillit til Biltema for å tro at deres plastkonstruksjoner holder over år. Hadde det vært et budsjettprosjekt hadde det dog vært verdt å prøve, nå føler jeg at jeg vil ha litt mer sikkerhet i bagasjen.

• Liker
Klintemo
  • Laddar…
GreenYoda
H Harald Blåtumme skrev:
Pleier å være veldig enkelt å demontere / montere terrassebord selv etter mange år hvis de er montert med rustfri skrue. Helt uten åverkan men selvfølgelig må de være fornuftig strammet. Hvordan det kan være med såkalt "usynlig" montering og skråskrudd som er på moten nå har jeg ingen anelse om, aldri prøvd dette. Kommer trolig aldri til å gjøre det heller hvis jeg kan ane behovet for å løfte/bytte terrassebord innenfor altanens levetid.
Jepp som sagt er det ikke et budsjettprosjekt så det er A4-skruer tvers igjennom, så de burde tåle å skrus opp. Jeg oppfatter det som at skruene er OK strammet generelt, men vet ikke om jeg er rett person til å bedømme det... Planker skrudd sammen med A4-skruer i treverk. Skruene ser jevnt fordelt ut og er trukket godt inn, antyder solid konstruksjon. Bilde av trepanel med flere A4-skruer skruet inn, noen med treflis rundt skruene.

GreenYoda
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det der kan du nok ærlig glemme bort. Noe slags fradrag for at man løfter trallen en gang. Enten kiler eller sånn som jeg viser. Løfter han så han kommer til å skru en fot slik som jeg har gjort vil det holde skikkelig bra.
Du har bare "foten" på den ene siden av bjelken, ikke begge? Det er jo masse rester igjen så det hadde jo vært greit å slippe å kjøpe mer svindyrt treverk...kanskje en kombinasjon av treføtter og plastklosser. Blitt nervøs nå når det har blitt så feil så jeg kommer nok til å ville ha overdrevet mye støtte under dekket denne gangen.

GreenYoda
En generell oppdatering:

Nå har snekkeren vært her, og vi har hatt en første diskusjon om situasjonen, han virker likevel innstilt på å utbedre til jeg blir fornøyd. Han sto ved siden av når vi hoppet på dekket, og det var tydelig at han ble paff over hvor mye det svaiet. Samboeren ba meg slutte å hoppe så ikke bjelkene skulle brekke :crysmile:.

Så planlagte løsninger som følger:
1) Veggsprekkene fikser jeg selv så godt det går med mykfug og innputtet isolasjon. Fant tynn ekspanderende vindustettingsbånd som jeg vil putte i der det går, så får mykfugen gjøre resten.

2) Sprekkene mellom gulv og vegg får løses med en kombinasjon av fugeskum, celleplastbiter og kanskje litt avrettingsmasse for å hindre musene (takk for forslaget @Myrkebab!). Den veggen med verst sprekker skal vi kunne sage av panelet på så det blir en hel renne å fylle i stedet for å småputte i fugeskum. Dette gjør jeg nok også selv.

3) Stolpen ved skyvedørspartiet skal skiftes ut til en større, det er ikke noe stort inngrep siden den ikke er bærende konstruksjon, men satt inn i etterkant. Han får løse det, rett og slett. At det blir dobbel maling for meg, er en mindre sak.

4) Terrassebord får tas opp langs med bjelkene så vi kommer til og kan sette treføtter/plastkiler under/ved siden i henhold til @norrbottenssnickarens forslag, det virker som den enkleste løsningen for å få det stabilt. Jeg insisterer nok på en overdimensjonering av både føtter og plastkiler, for nå skal det bli en dansescene stabil nok for tungvektere. Kanskje han må sette inn kortbjelker også, bare fordi jeg har blitt nervøs.

Det er utrolig trist når tilliten faller helt... nå føles jo hele byggeprosjektet som et risikoprosjekt når han har vært så åpenbart fundamentalt klønete. Det er veldig overraskende da han tydeligvis har klart seg over 40 år i bransjen uten noen negative omtaler online, dessuten var han svært vanskelig å få tid til siden han har bestilte prosjekter i kø og flere "stamkunder".

Det høres håpefullt ut at flere av dere ikke virker bekymret for terrassebordets levetid, så kanskje skadene ikke blir så ille som jeg trodde. Vi får se hvor det lander til slutt, et visst økonomisk avdrag for langvarig prosjektid og bortkastet materiale er muligens på sin plass. Det viktigste er at det blir gjort korrekt.

Fortsett veldig gjerne med å gi meg flere tips om framgangsmåter for utbedring, ting jeg bør tenke på eller ideer om passende avdrag. Jeg trenger all hjelp jeg kan få.

• Liker
Fartland og 3 andre
  • Laddar…
A
Jeg har nylig gjort som deg, fuget byggfug mellom teglveggen og uteromsstolpen. Vurderer om det ville tilføre noe å sette en L-formet plate over den overgangen? Har du bestilt noen platearbeider i forbindelse med uterommet?

• Liker
GreenYoda og 1 annen
  • Laddar…
GreenYoda
A Alfons3301 skrev:
Jeg har nylig gjort som deg, fuget byggfug mellom teglveggen og uteromsstolpen. Lurer på om det ville tilføre noe å sette en L-formet plate over den overgangen? Har du bestilt noen platearbeider i forbindelse med uterommet?
Ja, snekkeren håndterer også platearbeider, så det skal festes over kanalplasttak osv. Tanken er at vi etter platemontasjen skal vannteste hele konstruksjonen for å se at det er tett.
Det var snekkeren sitt forslag for alle sprekkene, å sette plater over, så det har jeg tenkt på. Men spontant synes jeg at det estetisk blir ganske rotete med plater overalt, dessuten dekker det jo bare for vind og vann, ingen isolerende effekt. For de små sprekkene gjør det nok ingen stor forskjell å sette plater, bortsett fra at det estetisk vil bli styggere. Den store sprekken hadde han tenkt å sette plate for, men der får han i stedet bytte stolpen slik at det blir bedre isolert og penere.

Düsseldorff
GreenYoda GreenYoda skrev:
Takk for oppbacking, det føles virkelig som en dårlig konstruksjon. Gulvet må gjøres om, spørsmålet er i hvilken grad. Å ta opp plattingen og legge den tilbake vil, slik jeg forstår det, forkorte levetiden på plankene. Spørsmålet er hvor mye. At han må legge helt ny platting ville formentlig vært best, men føles jo som et skikkelig sløseri med tid, penger og miljø.:(
På den andre siden kan man jo benytte anledningen til å legge plattingen helt inntil veggen nå når de uansett må tas opp.

Men hvordan mener du at levetiden på plattingen vil forkortes?

Om snekkeren virkelig ikke er bedre enn sånn hadde jeg ikke ansatt ham for flere jobber.

• Liker
GreenYoda
  • Laddar…
Det går sikkert an å regne ut at levetiden på terrassen kan bli kortere, men i praksis er nok den forskjellen minimal.

At du skulle knekke et knippe bjelker med cc60 som har to cm spillerom høres ekstremt usannsynlig ut.

Selvfølgelig skal dere få deres problemer løst, men jeg tror dere trenger å roe dere litt ned når det gjelder bekymringer for feil på materialet. Det er en risiko for at man blir oppfattet som litt tåpelig av håndverkeren hvis man antar en laboratorieteknisk tilnærming til materialene de jobber med hver dag.

Det er det samme med Biltemas plastføtter.
De er jo laget for akkurat terrasser. Det er klart de er testet for å holde lenge utendørs. Det er dessuten ingen UV-påvirkning å snakke om under gulvet.
Hvorfor skulle de være dårligere enn plastkiler som også kan forvitre eller bli interessante for mus?

Det fine med trehus og tre generelt er at hvis det blir feil, er det bare å løsne og gjøre om.

• Liker
antett og 1 annen
  • Laddar…
Vet ikke om det bare er meg, men jeg pleier å bli skeptisk til snekkere som bruker stålvinkler på steder der det virkelig ikke trengs.

• Liker
Johnsvi og 3 andre
  • Laddar…
GreenYoda GreenYoda skrev:
Takk, det var en løsning jeg ikke hadde tenkt på.

Noen som har flere forslag/kommentarer? Jeg trenger virkelig hjelp, diskusjonen med snekkeren blir nok de nærmeste dagene, og jeg vil kunne stille de rette kravene...

Skaff en takstmann og hold tilbake penger, da blir det enklere å komme noen vei.

GreenYoda
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Å andre siden kan man jo passe på å legge terrassebordene tett mot veggen nå når de uansett må tas opp.

Men hvordan mener du at levetiden på terrassebordene skulle forkortes?
Det er bare i uterommet det er hull mot veggen, og der er det ikke terrassebord, så det gulvet slipper vi forhåpentligvis ta opp. Terrassedekket ellers er bare anlagt mot en vegg, men der har jeg ikke merket noen problemer.
Det er hva jeg har lest/hørt, at ettersom skruehullet blir større og "utett", så blir vannpåvirkningen i treet større. Men ut fra kommentarene virker det jo forsumba, så da håper jeg det stemmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.