Sånn som jeg opplever det er at det er lettere å skru i OSB sammenlignet med spon, men at hvis selve skruen sitter så virker spon klart mer holdbart. Derfor valgte jeg OSB og hvis det skulle trenges å sette opp noe tungt så får det bli i bjelkene.

Sponplater av bra kvalitet er bedre enn OSB å henge tunge ting i. Det hevder de tre snekkerne jeg kjenner. Sponplater krever derimot litt ettertanke når det gjelder skruer og forboring. Halve skruediameteren pleier å være passende.

Når det gjelder Gonates kommentar om 40" TV: en god venn har en 37"-TV hengende i gips + OSB og festet har begynt å "sekkes" mistenkelig. Skruene slakker av en eller annen grunn. Selv har jeg spon bak gipsen og en 40" LCD henger fortsatt fast. :D

Sponplater skal dessuten settes tett inntil hverandre, bortsett fra i innerhjørner der man legger igjen 3mm. Helst skal de limes kortside mot kortside også. Jeg har limt dem mot trelektene og det er også et skikkelig bra hjelpemiddel når en stående 45x70 har bøyd seg. Bare lime sponplaten mot lekten, sette den i litt ekstra spenn (+2mm) så har man en rett lekt når limet har tørket.

Mikael_L skrev:
Ikke OSB ?, hva ville du heller anbefale? Spon, kryssfiner? Råspont kunne man forsåvidt også bruke, tar mer tid men ...
Jeg ville valgt kryssfiner i stedet. Litt større kostnad, men skruen sitter bedre (både første og andre gangen).

Prisforskjellen er cirka 60 :- per plate, helt klart verdt det synes jeg.

Mikael_L
nimhed skrev:
Jeg hadde valgt plywood i stedet. Litt større kostnad, men skruen tar desto bedre (både første og andre gangen).

Prisforskjellen er cirka 60 :- per plate, helt klart verdt det synes jeg.
Nei, så kan jeg ikke tenke !!!
Jeg har ikke råd med 100' ekstra på garasjen og over 1 million ekstra på huset!

Sponplate, 88:-
OSB 129:-
Plywood 189:-
(Byggmaxpriser, da jeg ikke har min trelastgårds priser tilgjengelig sånn, men det pleier å bli byggmaxpris, eller billigere, for meg)

Dvs mer enn dobbelt så mye penger.
OK, jeg kan ta disse skapdørene i stedet, det er ikke så mange kroner ekstra, dette flisen, det er ikke så mye mer. Jeg kan ta litt kraftigere armering, det skiller ikke så mye likevel, Pusset fasade i stedet, det er kun 250:-/kvm ekstra ...
Og så videre og så videre.

Men da blir som sagt huset dobbelt så dyrt!

OK, om jeg ikke slår til på ekstra alt, da, men da er jeg ikke spesielt sugen på å kaste på mer enn dobbelt så dyre Plywoodplater enn nesten like bra sponplater. Da velger jeg nok heller 100 mm ekstra isolasjon i stedet.

En bekjent av meg satte råspont bak gipsplaten. Ikke for at jeg vet hva det koster, men det går jo fint å skru i.

Mikael_L
17mm råspont går vel på cirka 60:- /kvm.
Altså litt billigere enn kryssfiner, dyrere enn spon og OSB.
Tar mer tid å sette opp, høyere spikkostnad. Mindre spill, iblant i alle fall.

Jeg har satt plyfa der jeg vet at jeg skal skru ting som Elfasystem, TV, skap etc. Der jeg ikke har noen planer i dag om å sette noe har jeg satt spon. Soverommet har jeg skrudd dobbel gips for å lyddempe maksimalt.

Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Sponplater av god kvalitet er bedre enn OSB til å henge tunge ting i. Det hevder de tre snekkerne jeg kjenner.
Det høres jo bra ut. Da blir jeg fristet til å gå for spon og samtidig spare en slant.

Men det var nettopp det, hva mener du med god kvalitet ???, jeg vil/kommer til å gå for det billigste alternativet ... kanskje ... Hvor bra blir det, på en skala ...? :o

Kanskje ikke helt innenfor emnet, men er det noen som vet om det er noen forskjell i limmengde mellom sponplater og OSB-plater? Jeg tenker på hvilken av dem som avgir mest kjemikalier (formaldehyd o lignende). Logisk sett burde det vel være sponplaten siden bitene er større i OSB-platen (mindre å lime), men det ville vært interessant om noen hadde en idé om hvilke tall vi snakker om.

Herr Anders skrev:
Kanskje ikke helt innenfor emnet, men er det noen som vet om det er noen forskjell i limmengde mellom sponplater og OSB-plater? Jeg tenker på hvilken av dem som avgir mest kjemikalier (formaldehyd o.l.). Logisk sett burde det vel være sponplaten siden bitene er større i OSB-platen (mindre å lime), men det ville vært interessant om noen hadde en idé om hvilke tall vi snakker om.
Tror faktisk at OSB-platen er bedre på det punktet fordi man bruker en type lim som ikke trenger å inneholde formaldehyd i samme mengde. Har dessverre ingen kilde, men "har hørt" dette. Derimot inneholder en OSB-plate betydelig større mengde lim enn en sponplate.

Både (kontrollerte) sponplater og OSB skal avgi en formaldehyddose som langt underskrider anbefalte grenseverdier.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oriented_strand_board

Johan Gunverth skrev:
Både (kontrollerte) sponplater og OSB skal avgi en formaldehyddose som langt underskrider anbefalte grenseverdier.
Etter å ha kjøpt en Ikea-møbel en gang hvis formaldehyddose var under gjeldende grenseverdier og som likevel forårsaket hodepine hos et sensitivt medlem av familien (møblen måtte gis bort til noen som trengte den mer) så er jeg litt forsiktig med sponprodukter generelt. Det ville jo være dumt å måtte fjerne alle veggene en gang ekstra bare fordi man har satt inn plater av feil type.

Men jeg har hørt at det skal finnes sponplater nå til dags som er helt fri for formaldehyd. Jeg har aldri sett noen dog. På den andre siden har jeg ikke lett særlig intensivt heller.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.