skal bytte ut mine veggsponplater (13mm) i et soverom da det ikke er noen isolasjon mellom veggene.
Regelavstanden er 600, hadde tenkt meg OSB-plater (11mm) i stedet for spon. + et lag renoveringsgips.
Fungerer det med c/c 600 på reglene?
Har sett litt rundt, men ikke funnet noen info om regelavstand på forskjellige treplater, gipsplater har jeg derimot funnet litt forskjellige regelavstander avhengig av antall lag gips.
Regelavstanden er 600, hadde tenkt meg OSB-plater (11mm) i stedet for spon. + et lag renoveringsgips.
Fungerer det med c/c 600 på reglene?
Har sett litt rundt, men ikke funnet noen info om regelavstand på forskjellige treplater, gipsplater har jeg derimot funnet litt forskjellige regelavstander avhengig av antall lag gips.
cc600 blir perfekt!
Men ikke på vegger som skal flislegges, da skal du ha cc300.
OSB er ikke tillatt i baderomsvegger, men det kan være andre vegger man vil flislegge.
OSB-platene er 1197mm, la det være 3 mm glipe mellom hver, så kan de bevege seg tilstrekkelig på grunn av luftfuktighet.
Sett gjerne OSB og gipsen med forskjøvede skjøter.
Men ikke på vegger som skal flislegges, da skal du ha cc300.
OSB er ikke tillatt i baderomsvegger, men det kan være andre vegger man vil flislegge.
OSB-platene er 1197mm, la det være 3 mm glipe mellom hver, så kan de bevege seg tilstrekkelig på grunn av luftfuktighet.
Sett gjerne OSB og gipsen med forskjøvede skjøter.
Jadu ... ***Immobil skrev:
Hva vet jeg (som ikke du vet?
Det er iaf det generelle rådet, men man kan jo spørre seg om det er så viktig egentlig. Alt tre i huset burde få samme problem, men der setter man ingen bevegelsesfuger.
Men da platene har litt undermål, så blir det jo så, automatisk liksom. Man skal jo ikke sperre 1,5 mm tettere
Som mine asfaboardplater nå...Daniel_N skrev:
Satte asfaboard som vindsperre, ordentlig kloss mot hverandre (helt nødvendig, da de holder målet 1200). Nå har de svellet litt og bukter noe fantastisk, mellom spikerlektene.
Men disse platene er på den andre siden utsatt for slagregn og snø. Så skal vel ikke OSB'n inne i veggen behøve leve.
Nei, det er vel i et "worst case scenario" som slikt skjer antar jeg...Mikael_L skrev:Som mine asfaboardskiver nå...
Satt asfaboard som vindbeskyttelse, ordentlig kloss mot hverandre (helt nødvendig, da de holder målet 1200). Nå har de svulmet litt og buler noe fantastisk, mellom spikkelekten.
Men disse skivene er på den annen side utsatt for slagregn og snø. Så skal vel ikke OSB'n inne i veggen behøve å leve.![]()
Ikke trenger du å rive ned platene på grunn av mangel på isolasjon.
Også jeg hadde bare sponplater og uisolerte innervegger.
Under ombygging og renovering har jeg boret et 102 mm hull øverst på veggen midt mellom alle stenderne og presset inn løsull. Satte deretter tilbake 100 mm biten med latex. Skrudde til slutt alle vegger med vanlige gipsplater.
Obs! Bruk ikke renoveringsgips hvis du ikke har noen spesiell grunn. 13 mm gips lydisolerer bedre. Gips lydisolerer bedre enn isolasjonen og skal du ha en skikkelig god lydisolert vegg skal du skru dobbelt gips på begge sider.
Også jeg hadde bare sponplater og uisolerte innervegger.
Under ombygging og renovering har jeg boret et 102 mm hull øverst på veggen midt mellom alle stenderne og presset inn løsull. Satte deretter tilbake 100 mm biten med latex. Skrudde til slutt alle vegger med vanlige gipsplater.
Obs! Bruk ikke renoveringsgips hvis du ikke har noen spesiell grunn. 13 mm gips lydisolerer bedre. Gips lydisolerer bedre enn isolasjonen og skal du ha en skikkelig god lydisolert vegg skal du skru dobbelt gips på begge sider.
Kloke ord og råd.Linnex skrev:Ikke trenger du å rive ned platene pga. mangel på isolasjon.
Også jeg hadde kun sponplater og uisolerte innervegger.
Under ombygging og renovering har jeg boret et 102 mm hull øverst på veggen midt mellom alle lektene og fylt på med løsull. Satte deretter tilbake 100 mm biten med latex. Skrudde til slutt alle veggene med vanlige gipsplater.
Obs! Ikke bruk renoveringsgips om du ikke har en spesiell grunn. 13 mm gips lydisolerer bedre. Gips lydisolerer bedre enn isolasjonen, og skal du ha en skikkelig godt lydisolert vegg, skal du skru dobbel gips på begge sider.
Jeg tror ikke at en OSB+gipsvegg er spesielt mye bedre enn en spon+gips.
Jeg spør fordi jeg ikke er sikker på hva som er mest stabilt.
Noen hevder at spon er like sterkt og bra som OSB bak gipsen. Det mest stabile er antageligvis konstruksjonsfiner, men så lenge man ikke bæsjer gullklumper blir det vel antagelig de to første man velger mellom.
Jeg skal snart velge materiale bak gipsen i garasjen, OSB har nok hele tiden vært førstevalget. Men hvis sponplate fungerer omtrent like bra, er den 1. morsommere å håndtere, 2. litt billigere.
Noen hevder at spon er like sterkt og bra som OSB bak gipsen. Det mest stabile er antageligvis konstruksjonsfiner, men så lenge man ikke bæsjer gullklumper blir det vel antagelig de to første man velger mellom.
Jeg skal snart velge materiale bak gipsen i garasjen, OSB har nok hele tiden vært førstevalget. Men hvis sponplate fungerer omtrent like bra, er den 1. morsommere å håndtere, 2. litt billigere.