Skal bygge innervegger med isolasjon i en kaldgarasje. Ev. fremtidig varmgarasje.
Vil uvokset OSB suge til seg fukt?
Skal også male hvitt. Har malt på vokset OSB innendørs, gikk ikke bra.
Noen forhandlere oppgir ikke engang om platene er vokset.

Jeg har hatt vanlig osb på veggene i et bøttekott som ikke er oppvarmet i mange år nå, ser ingen problemer med platene.

Osb er utmerket som forsterkningsplate men du skal selvfølgelig ha gips som overflatesjikt.

• Liker
sturnus og 2 andre
  • Laddar…
Hvorfor gips?
Jeg vil bare ha hvite lyse vegger.

Brannsikring

• Liker
Coolman
  • Laddar…
U UV5 skrev:
Skal bygge innervegger med isolasjon i en kaldgarasje. Evt. fremtidig varmgarasje.
Vil uvokset OSB suge i seg fukt?
Skal også male hvitt. Har malt på vokset OSB innendørs, gikk ikke bra.
Noen forhandlere angir ikke engang om platene er vokset.
OSB har alltid voks i seg. Det er en del av produksjonsprosessen. Det har ingenting med at overflaten skulle være vokset eller ikke. Omtrent 5% i platen er annet enn tremateriale. Husker jeg ikke feil er det rundt 1% voks.
Om malingen fester eller ikke avhenger i stor grad av om den kan danne et lag som både griper inn i porer og holder sammen i seg selv. Rullet lateks kan nok fungere. Linoljemaling vil sannsynligvis ikke fungere bra i det hele tatt og slamfarge skylles bort ved første regnet (har testet selv).
Hvorfor ikke sette fibersement direkte, så får du en holdbar overflate som tåler brann, er fuktsikker og kan males.

• Liker
Coolman og 1 annen
  • Laddar…
Cheesen
F fribygg skrev:
Brandsikring
Det er i prinsippet samme brannklassifisering på osb og gips. Gjennombranningstiden er nesten den samme

Det der motsier alt jeg har hørt om gips og hvordan en brannmur bygges opp. Du har muligens ingen kilde eller annet som du kan vise at din påstand stemmer?

• Liker
Festlund
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det er i prinsippet samme brannklassifisering på osb og gips. gjennombrenningstiden er nærmest den samme
Har träguiden.se feil når de skriver at gips er i klasse B og trebaserte plater i klasse D?

U UV5 skrev:
Hvorfor gips?
Fordi malt osb er stygt.

• Liker
john.h og 1 annen
  • Laddar…
U UV5 skrev:
Ville det da ikke være hensiktsmessig å sette opp hvite lyse plater?
Skulle tro at Cembrit har noen passende produkt om du ikke ønsker gips.

Cheesen
F fribygg skrev:
Har träguiden.se feil når de skriver at gips er i klasse B og trebaserte plater i klasse D?
Brannklassifisering er basert på tiden det tar for gjennombranning, og det er tilnærmet samme tid

Cheesen Cheesen skrev:
Brannklassifisering er basert på tiden det tar for gjennom brenning og det er nesten samme tid
Men brannklassifiseringen er bedre på gips

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.