Selv en pusset fasade krever vedlikehold. Den er ikke vedlikeholdsfri i 30 år! Skader må repareres og den må males om med jevne mellomrom. (Når man synes at den har blitt stygg.) Hvis man ikke reparerer skader, sprer de seg raskt! Derimot er det ganske enkelt å vedlikeholde en pusset fasade. Det trengs for eksempel ingen skraping ved ommaling. Bare børst av og mal med kalkmaling (helst) eller silikatmaling. Kalkmaling er bedre siden den ikke "bygger på". Silikatmaling gir tykkere og tykkere malingslag og forkorter derfor levetiden på pussen. Riktig vedlikeholdt kan pussen vare 60 - 100 år eller enda lenger. (Feil vedlikeholdt kan den være ødelagt etter 20 år.)
 
hei, har bygd et sokkelhus fra trivselhus i funkisstil der kjelleren er i leca og overdelen er pusset på isopor. (STO). Det er ikke mulig å se noen forskjell. Prisen var 850 med isopor og noe mindre på lecaen. Dessuten pusset de med en glatt (børstet puss) på garasje, grunn og støttevegger. Den delen gikk utrolig raskt, man burde være fornøyd siden det i det minste ble armert puss. Til dette kom kostnad for stillaser (15000 sure). Dette syntes jeg var dyrt! dog synes jeg at det ser utrolig bra ut. Leste nettopp at det er vanlig med mugg i veggene med celleplast og puss. håper det er løse rykter ellers blir det å strippe huset om et par år
 
Handlaget puss er å foretrekke fremfor sprøytet etter min mening hvis man skal velge puss på fasaden. Man får en helt annen overflate på pussen. Men her er det veldig viktig at den som utfører dette mestrer teknikken, for det er mye vanskeligere og også en tyngre jobb.

Man bør også tenke på hvilken type puss man skal ha, silikatbasert eller silikonbasert.

Den silikonbaserte har flere fordeler fremfor den andre fordi:
- den "puster" og er vannavvisende.
- den er litt elastisk og kan ta opp litt, litt bevegelser.
- "slipper ikke fra seg farge når man tar på overflaten.
- falmer stort sett ikke.

Når man pusser nytt, er en innfarget overflatepuss å foretrekke. Den er lett etsende, hvilket gjør at den trenger inn i laget under.

En annen viktig ting å huske på er at fasadepusset ikke har direkte kontakt med bakken, men at man bør ha ca 15 cm avstand til bakken. Dette for at pussen nærmest bakken (les plenen) ikke skal "suge" til seg fuktigheten derfra. Pussen har ikke godt av å stå i vann så å si, hvis det skulle dannes vannpytter på bakken, og dessuten blir den raskere skitnere.
 
liila_traktorn skrev:
hei, har bygd et sokkelhus fra trivselhus i funkisstil der kjelleren er i leca og overdelen er pusset på isopor. (STO). Det er ikke mulig å se noen forskjell.prisen var 850 med isopor og noe mindre på lecaen. Dessuten pusset de med en glatt (børstet puss) på garasje, grunn og støttemurer. Den delen gikk veldig fort man burde være flink siden det i alle fall ble armert puss. Til dette kom det kostnad for stillaser (15000 sure). Dette syntes jeg var dyrt! dog synes jeg at det ser veldig bra ut. Leste nettopp at det er vanlig med mugg i veggene med celleplast og puss. håper det er løse rykter eller så blir det å strippe huset om et par år
Hvor leste du at det kan oppstå mugg mellom celleplast og puss? Høres urimelig ut!

Kubicon, Celleplasten/isopor isolerer bedre enn lecaen, det er fra alle synsvinkler et bedre alternativ å ha pussen på celleplasten jmf lecaen.

Mvh
 
Delprotes skrev:
Hvor leste du at det kan oppstå mugg mellom celleplast og puss? Høres urimelig ut!

Kubicon, Celleplasten/frigolit isolerer bedre enn lecan, det er fra alle synspunkter et bedre alternativ å ha pussen på celleplasten sammenlignet med lecan.

Mvh
Om jeg har forstått det rett, så er det ekstremt viktig at utegipsen er tørr når man legger på celleplasten. En ekspert på Sto, som jeg ringte og snakket med, sa at det var bedre å raskt få på celleplasten og at det ikke gjør noe om den blir våt på utsiden, men utegipsen må absolutt ikke være fuktig når man setter opp celleplasten for da kan det bli mugg mellom utegipsen og celleplasten.

Det er altså ikke mellom celleplast og puss muggen kommer.
 
Framerate skrev:
Om jeg har forstått det riktig, så er det ekstremt viktig at utgipsen er tørr når man legger på cellplasten. En ekspert på Sto, som jeg ringte og snakket med, sa at det var bedre å raskt få på cellplasten og at det ikke gjør noe om den blir våt på utsiden, men utgipsen må absolutt ikke være fuktig når man setter opp cellplasten for da kan det bli mugg mellom utgipsen og cellplasten.

Det er altså ikke mellom cellplast og puss muggen kommer.
Ok, ja dette er helt korrekt. Våt gips er helseskadelig da en ubehagelig sopp (stachybotrys atra) gjerne lever på gipspappen.

Mvh
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.