Tenkte høre meg for litt om Pusset fasade.

Pris / Kvm mm.

Jeg har en pris på ca1100:- /kvm da er pussen på leka blokk som er montert rundt huset, Men jeg vet også at man kan ha isopor i stedet for Lekablokk.
Hvilket skal/bør man foretrekke ???
Isolerer isoporen mer enn leka blokken ???, sitter pussen bedre på leca :-/
PUUh det er en jungel
 
Når man pusser på isopor og/eller mineralullplate (type markplate/vestkystplate) så netter man utenpå den. Pussen vil deretter feste primært i hønsenettingen.

Sammenlign med den gamle klassiske metoden å pusse:
Veggen er av treplank og utenpå denne satte man et hønsenett med halmstrå stukket inn i det. På den måten fikk man en utmerket overflate for pussen å feste til.

Når det gjelder leca så antar jeg at man pusser direkte på lecaen - siden den har en meget god vedheftningsevne. Er man derimot ikke fornøyd med lecaens isolasjonsevne kan man jo alltid slå opp et lag celleplast eller mineralull og deretter nettet å pusse på.
 
To måter å pusse på:
1. Puss direkte på veggen, ingen armering. Brukes bl.a. på vegger murt av lettbetong eller leca. Pussen har direkte kontakt med den underliggende veggen hele tiden.

2. Puss med underliggende plate av mineralull eller celleplast. Pussen henger i et armeringsnett som er festet med spesielle beslag til den underliggende veggen som stikker gjennom platen. Platen kan fungere som tilleggsisolasjon, der celleplast er mer effektiv isolasjon ved samme tykkelse.
sjekk f.eks. http://www.paroc.se hvor det er bilder av hvordan det ser ut.

/hasse
 
Jeg vil anbefale MASTERFACADE, det bruker vi på våre kupler for å pusse direkte på dem.

Det er en sementbasert plate.

Puss på cellplast er ikke så holdbar, den sprekker med tiden. Dessuten får man problemer hvis man skal feste noe på veggen.

Med Masterfacade-platen er det det samme som å bore i betong.

Det finnes bilder på vår hjemmeside på hvordan den ser ut.

Man kan finne den på Ljundbergs.
 
Sweli !!

har du mer info om dette. lenke eller lignende ???

Jeg har nå sett gjennom alle bildene på husmonteringen, i starten så jeg ikke hvordan dere hadde tenkt huset, men det ble jo kjempebra :D.
 
Kurre!

Takk for lenken. :)

Øvrige: fortsett å komme med deres ideer.
 
kubicon skrev:
Sweli !!

har du mer info om dette. lenke eller lignende ???

Jeg har nå sett gjennom alle bildene på husmonteringen, i begynnelsen så jeg ikke hvordan dere hadde tenkt huset, men det ble jo helbra  :D.
Det var litt vanskelig å få kupene i betong så vi fant løsningen med Masterfacade. Det vil se ut som første etasje når vi er ferdige med pussingen der. ;D ;D

Det er veldig lett å pusse direkte. Vi har blitt anbefalt å bruke "kunstnerpuss" som man bare påfører med rull. Vet ikke hva det er, men vi skal undersøke det.

Lenken til firmaet: http://www.ljungberg.se

Her kommer brosjyren:

http://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterf/$file/masterf.pdf

Om jeg ikke husker feil kostet det bare litt over 200kr/kvm  ;D

Lykke til!
 
:o
Vi har prioritert bort pussfasade da vi trodde at det ville bli for dyrt, men med masterfasade og "konstnärsputs" kanskje vi skal revurdere situasjonen. Jeg har tre spørsmål:

1.) Øker en pusset fasade verdien på huset sammenlignet med trefasade?

2.) Hva koster "konstnärsputsen"?

3.) Hvis vi har fått byggetillatelse for et trehus men endrer til et pusshus, må vi endre i byggetillatelsen da?

mvh
David
 
Et spørsmål til. Jeg har søkt på masterfacade men finner ingen relevante lenker. Noen som har en lenke til dem?

mvh
David
 
Leste visst ikke innleggene ordentlig. Så senere at det visst allerede fantes lenker...

mvh
david
 
Prisen på Masterfacade er bare prisen på platen.
Så må man pusse.

Platen er hard som betong. Jeg tror det er 50% betong i platen. Den veier veldig mye  ;D
Den som er interessert i å se på det i virkeligheten og bor i Stockholm kan få adressen til oss.
Platen sitter allerede på veggen.

Det er en mye bedre og holdbar metode. Det er det samme som å pusse på betong.

Det finnes flere måter å bearbeide platen på.

Kunstnerpuss, som ser ut som puss selv om det er maling

Reell puss med type optiroc puss.

Vi vet ikke hvilken metode vi kommer til å bruke, vi vil at det skal se ut som i første etasje der vi har betongvegger. Så vi kommer tilbake med svar på dette.  ;D

Pyroc platen som er tykkere skal vi ha på balkonggulvet der vi skal ha fliser.
 
David skrev:
:o
Vi har prioritert bort pusset fasade da vi trodde at det skulle bli for dyrt men med masterfacade og "konstnärsputs" kanskje vi skal ta og revurdere situasjonen. Jeg har tre spørsmål:

1.) Øker en pusset fasade verdien på huset sammenlignet med trefasade?

2.) Hva koster "konstnärsputsen"?

3.) Hvis vi har fått byggetillatelse på et trehus men endrer til et puthus, må vi endre i byggetillatelsen da?

mvh
David
1) Det du vinner med pusset fasade er at du ikke trenger å vedlikeholde den like ofte. En pusset fasade holder i 30 år uten vedlikehold. Så man kan si at i lengden er pussen med denne metoden billigere enn trefasade.

2) vet ej holder på å undersøke

3) Ring og spør kommunen, det avhenger av hvordan de har planlagt området om de aksepterer at du pusser i stedet.
 
Akkurat nå ser det ut til å være etterspørsel etter pussede hus (med tanke på at det er såpass mange som bygger med det) så da burde annenhåndsprisen på huset kunne bli høyere. Akkurat nå. I fremtiden kan etterspørselen bli større eller mindre enn i dag...
Sjekk husprisene på brukte hus og se om det er noen forskjell. Jeg har sjekket brukte hus i flere år og ikke oppdaget noen kjempestor forskjell mellom hus med trefasade eller tegl/puss.
 
Du kan se på brosjyren i mellomtiden

http://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterf/$file/masterf.pdf

Platen er faktisk kjempebra ;D ;D
 
Jeg lurer på om noen har erfaring med forskjellen mellom de ulike pussprodusentene. To karer kom innom og hadde helt forskjellige meninger:

Den ene ville bruke STO som var veldig lett å jobbe med for hånd og dessuten ganske elastisk da det inneholder litt plast ???. Dessuten brukte man plastnett.

Den andre karen ville bruke Finja, som ble sprøytet på og hvor nettene var av metall.

Og vi står som esler mellom to høyballer og har ingen anelse om hvem som har "rett" eller hvilken som er best.

Hva har dere andre hørt, hvilke erfaringer har dere?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.