44.437 lest ·
40 svar
44k lest
40 svar
Plugg vil ikke feste i lettbetong
Bare å lete etter en regel innenfor celleplast og puss.
Ser jo ut som tynn puss på glassfibervev så troligvis er det en isolasjonsplate under. Hva er det for stenderverk i huset? Er du helt sikker på at det er lettbetong? Du kommer ellers til å trenge antageligvis 150-200mm skruer der du enten bruker lettbetongskrue eller en normal skrue med plugg for å kunne feste noe der. Om du i tillegg drar for hardt, risikerer du å rive i stykker pussen da isolasjonsplaten vanligvis ikke er så trykkfast.
Hei, takk for alle svar
jeg kjøpte lange skruer med plugg, fasadeskrue, 2 feste bra, de andre 2 mindre bra, disse var 160mm og fortsatt for korte, håper det holder ellers vet jeg ikke hva man skal gjøre? Lengre bort finnes jo knapt.
Hilsen Mikael
Hilsen Mikael
Gammel tråd men hvordan løste du det? Eksakt samme hylle/feil har jeg også hos datterenS Sko66 skrev:Jeg vekker til liv igjen tråden, og håper at dere har gode råd å komme med
Jeg monterte to IKEA-hyller i min datters leilighet for en tid siden. Det er slike som ikke har noen konsoll som støtter dem opp under, men slike som ser ut som litt tykkere hylleplater som bare stikker ut fra veggen.
Hver "konsoll" (to stykker per hylle) ble festet med fire eller fem skruer i plugg i veggen, men nå har den ene hyllen falt ned
Når jeg boret inn pluggene i veggen reagerte jeg på at det gikk lett å bore, og selvsagt brukte jeg slag når jeg boret... ikke bra hva jeg kan lese i tråden.
Men jeg trodde jo at det var en solid betongvegg. Pulveret som kom ut ved borringen var i begynnelsen hvitt og deretter kom det ut rødt pulver. Sannsynligvis var det i begynnelsen overflatepuss, og så ser det ut til å være en slags porøs rød materiale bak. Jeg merket dog ikke at det oppførte seg som om det skulle vært hulmur i veggen.
Nå skulle jeg trenge å montere opp hyllen igjen, men hva skal jeg bruke for plugg denne gangen? Sannsynligvis har vel hullene blitt noe større da pluggene rev ut av veggen når hyllen løsnet.
Deretter er det jo et lite problem at det ikke går å montere konsollene med skruer med for store hoder for at hyllen skal gå å skyve på og låse fast igjen på konsollene.
Lengre skruer går å bruke, men ikke grovere...
Trenger jeg fylle hullene med noen masse først? Hva for slags masse i så fall? Eller finnes det fine plugger som burde passe direkte i hullene igjen, men som holder opp hylla denne gangen?
Klikk her for å svare