Hva er dimensjonen på skruene? For grovere dimensjoner fungerer lettbetongskrue veldig bra.

Kultypjämt kapten_krok skrev:
Hei!

Bor i lettbetonghus og har nettopp montert en tung altandør med Essves trekantede lettbetongplugg. Gjør aldri det igjen. Dårlig plugg.
Fikk gjøre om og legge i mørtel i hullene og gjøre om igjen, til tross for fine mindre hull. Pluggen liker ikke at man trekker inn og ut. I morgen skal neste dør opp så fikset litt annet...

Mitt tips er enten et lettbetonganker i metall eller en spesialplugg med vinger ifølge bildet.

Pluggen med vinger finnes på Bauhaus fra Stabilt og 4 stk koster typ 35 kr kontra Fishers tilsvarende som koster 90 kr.

Lettbetonganker er fra FAST og kjøpt fra Velltra, kostet 90 kr for 40 stk.
En viss prisforskjell.

Jeg gjorde en test og dro i disse i veggen og skrudde uten moment frem og tilbake.
Pluggen med vinger gjorde nesten så veggen sprakk, så jævlig setter den seg.
Testet deretter å ta en polygrip og dra for kongeriket og fedrelandet. Etter mye om og men fikk jeg ut lettbetongankeret, men det var utrolig hvor mye jeg måtte slite.
Pluggen med vinger sitter fortsatt igjen, går ikke å få ut.

Essves lettbetongplugg er ingen problem å dra ut til tross for lite fint hull.

Fordelen med lettbetongankeret er at du kan få pluggen mer eksakt der du vil ha den. Ikke like lett med pluggen med vinger som gjerne drar på seg litt i og med motstanden når man slår den inn i hullet. Ankeret beveger seg heller ikke i hullet på samme måte som pluggen med vinger, selv om man aldri får ut pluggen. Men den gir rom for bevegelse. OBS: jeg hadde dratt i skruen i bunnen frem og tilbake uten moment slik at veggen nesten sprakk, selvsagt påvirket det. Men ankeret ble ikke berørt på samme måte til tross for samme prosedyre.

Kommer derfor til å fortsette å bruke ankrene i stedet, betydelig mye billigere og funket som bare det.
Er det riktig tunge ting så kan en kombo være bra med plugg med vinger og anker.
I morgen blir det en kombo. Fyller også hullene med sement på tube før jeg slår i plugg/anker.

Setter jeg opp hyllesystem og lignende blir det anker fremover. Tunge dører i glass, skyvepartier etc er en kombo å foretrekke.
Brukte adjufix til dører og vinduer.
Du spenner ut adjufixen fra karmen, justerer inn hele karmen deretter borer du i adjufixen og plugger og skrur eller bruker deres lettbetongskrue direkte i
Funker superbra
Ofte funker det bra å dra en lettbetongskrue direkte i lettbetong, bare man ikke overspender.

K kanonkula skrev:
Brukte adjufix til dører og vinduer.
Du spenner ut adjufixen fra karmen, justerer hele karmen, deretter borer du adjufixen og plugger og skrur, eller bruker deres lettbetongskrue direkte i.
Fungerer superbra.
Oftest fungerer det bra å dra en lettbetongskrue direkte i lettbetong, så lenge man ikke overspenner.
Det jeg bruker (y)

• Liker
kanonkula
  • Laddar…
Jeg rister liv i tråden igjen, og håper at dere har gode råd å komme med :)
Jeg monterte to IKEA-hyller i min datters leilighet for en tid tilbake. Det er slike som ikke har noen konsoll som støtter dem opp under, men som ser ut som litt tykkere hylleplan som bare stikker ut fra veggen.
Hver "konsoll" (to stykker per hylle) festes med fire eller fem skruer i plugg i veggen, men nå har den ene hyllen falt ned :(
Når jeg boret inn pluggene i veggen reagerte jeg på at det gikk lett å bore, og selvfølgelig brukte jeg slag når jeg boret... ikke bra, hva jeg kan lese i tråden.
Men jeg trodde jo at det var en solid betongvegg. Pulveret som kom ut ved borringen var i begynnelsen hvitt og så kom det ut rødt pulver. Antakelig var det i begynnelsen overflatepuss, og deretter virker det som om det er en slags porøst rødt materiale bak. Jeg merket imidlertid ikke at det oppførte seg som om det skulle ha vært hulltegl i veggen.

Nå må jeg montere opp hyllen igjen, men hva skal jeg bruke for plugg denne gangen? Antakelig har vel hullene blitt noe større da pluggene revs ut av veggen når hyllen løsnet.
Deretter er det jo et lite problem at det ikke går å montere konsollene med skruer med for store hoder for at hyllen skal gå å skyve på og låse fast igjen på konsollene.
Lengre skruer går å bruke, men ikke grovere...

Trenger jeg å fylle hullene med noen masse først? Hva slags masse i så fall? Eller finnes det fine plugger som burde passe direkte i hullene igjen, men som holder opp hyllen denne gangen?

S Sko66 skrev:
Jeg vekker til live tråden igjen, og håper at dere har gode råd å komme med :)
Jeg monterte to IKEA-hyller i min datters leilighet for en stund siden. Det er slike som ikke har noen konsoll som støtter dem opp under, men slike som ser ut som litt tykkere hylleplan som bare stikker ut fra veggen.
Hver "konsoll" (to stykker per hylle) festes med fire eller fem skruer i plugg i veggen, men nå har den ene hyllen falt ned :(
Da jeg boret inn pluggene i veggen reagerte jeg på at det gikk lett å bore, og selvfølgelig brukte jeg slag når jeg boret... ikke bra hva jeg kan lese i tråden.
Men jeg trodde jo at det var en solid betongvegg. Pulveret som kom ut ved boringen var til å begynne med hvitt og så kom det ut rødt pulver. Antakelig var det til å begynne med overflatepuss, og siden virker det å være et slags porøst rødt materiale bak. Jeg merket dog ikke at det oppførte seg som det skulle ha vært hulmur i veggen.

Nå skulle jeg trenge å montere opp hylla igjen, men hva skal jeg bruke for plugg denne gangen? Antakelig har vel hullene blitt noe større da pluggene rev seg ut av veggen når hyllen løsnet.
Så er det jo et lite problem at det ikke går an å montere konsollene med skruer med for store hoder for at hyllen skal kunne skyves på og låses fast igjen på konsollene.
Lengre skruer kan brukes, men ikke grovere...

Trenger jeg fylle hullene med noen masse først? Hva slags masse i så fall? Eller finnes det fine plugger som burde passe direkte i hullene igjen, men som holder opp hyllen denne gangen?
det er vel puss og så tegl antagelig og i en sånn vegg er det vanskelig med tradisjonelle plugg. Man må ha noe langt, trolig 100-150mm lange "spikerplugg" så de kommer inn et stykke og så blir det nesten bedre om man borer med et vanlig metallbor. Ikke hardmetall men vanlig bor. De slites men hullene holder seg bedre i mål. Og så selvfølgelig ikke slag.

Unngå for alt i verden spikerplugg... De er ikke engang bra i esken...
Det finnes plastplugg for lecablokk og lettbetong, jeg gjetter at det er hulltegl om det gikk lett å bore og kom rødt støv.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Mikael_L
Kom det orange/rødt støv høres det utvilsomt ut som tegl, og det er ikke så dumt, for i tegl er innfesting ikke så vanskelig. Men først og fremst må du nok komme dypere inn i teglet, du vil nok få absolutt minst 30mm dypt inn i teglet og helst det dobbelte. Å bore i tegl med borhammer og slag er risikabelt, tegl sprekker lett, og da kan innfestingen bli mye svakere. En vanlig (dårlig) slagbormaskin er faktisk bedre, mye mindre slagenergi og mindre risiko for sprekker. Men uten slag kan også være trikset, men noen ganger virker det som det ikke mater i det hele tatt uten slag, da pleier jeg å bruke slag, men kjøre veldig forsiktig.

Jeg tror ikke at jeg ville lett etter en mirakelplugg når det er tegl som gjelder, men en ganske vanlig plastplugg av bra type, og så være nøye med å velge riktig huldimensjon, plugg- og skrue-dimensjon, og riktig lengde på skruen (og dybde på hullet da), sjekk pluggens monteringsanvisning.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kom det orange/rött damm låter det onekligen som tegel, och det är inte så tokigt, ty i tegel är infästning inte så svårt.
Men framförallt måste du nog komma in djupare i teglet, du vill nog få absolut minst 30mm djupt in i teglet och helst det dubbla.
Borra i tegel med borrhammare och slag är vanskligt, tegel spricker lätt då och då kan infästningen sen bli bra mycket svagare. En vanlig (dålig) slagborrmaskin är faktiskt bättre, mycket mindre slagenergi och mindre risk för sprickor. Men utan slag kan också vara tricket, men ibland är det som att det inte matar det minsta utan slag, då brukar jag ta slag men köra otroligt nätt och försiktigt.

Jag tror inte att jag skulle letat efter någon mirakelplugg när det är tegel som gäller, utan en ganska vanlig plastplugg av bra sort, och sen vara noga med att välja rätt håldiameter, plugg och skruvdiameter, och så rätt längd på skruven (och djup på hålet då), kolla pluggens monteringsanvisning.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kom det orange/rött damm låter det onekligen som tegel, och det är inte så tokigt, ty i tegel är infästning inte så svårt.
Men framförallt måste du nog komma in djupare i teglet, du vill nog få absolut minst 30mm djupt in i teglet och helst det dubbla.
Borra i tegel med borrhammare och slag är vanskligt, tegel spricker lätt då och då kan infästningen sen bli bra mycket svagare. En vanlig (dålig) slagborrmaskin är faktiskt bättre, mycket mindre slagenergi och mindre risk för sprickor. Men utan slag kan också vara tricket, men ibland är det som att det inte matar det minsta utan slag, då brukar jag ta slag men köra otroligt nätt och försiktigt.

Jag tror inte att jag skulle letat efter någon mirakelplugg när det är tegel som gäller, utan en ganska vanlig plastplugg av bra sort, och sen vara noga med att välja rätt håldiameter, plugg och skruvdiameter, och så rätt längd på skruven (och djup på hålet då), kolla pluggens monteringsanvisning.
Ja Mikael_L, det känns som jag gjort enligt dina instruktioner från början...
Jag är inte helt ny på att skruva fast grejer med plugg i betongvägg, så jag är noga med att välja rätt plugg till skruven och sedan rätt borr till pluggen. Jag använde en blå Bosch borrmaskin med slag, och körde försiktigt efter att jag märkte att väggen var så mjuk. Jag tänkte dock inte på att koppla bort slaget.
Så i min värld gjorde jag i princip allt rätt. Borrade försiktigt rakt in utan att vingla och tillräckligt långt för att pluggen skulle gå in ordentligt och lite till så det finns rum för skruven. Dock är min uppfattning är att riktiga tegel är hårdare än i den här väggen.

Nu vet jag ju inte om dottern haft ordentligt party i lägenheten, och att de hängt i hyllan... det är ju inte alltid den exakta sanningen kommer fram förstås... men jag trodde att upphängningen skulle hålla även för sådana tilltag med tanke på hur många skruvar konsolerna var fästa med.
Men hyllan ramlade helt plötsligt ner av sig själv utan påverkan efter att suttit där i cirka nio månader... enligt dottern

Pluggarna sätts ju normalt sett inte längre in än till ytan på väggen, och i detta fall var det uppenbarligen inte tillräckligt långt för att de skulle fästa ordentligt, speciellt då det inte finns något stöd från konsolerna som går ner mot väggen under hyllan.
Så antingen får jag fördjupa hålen och pressa in pluggarna djupare samt använda längre skruvar, eller så måste jag hitta någon bättre sorts plugg.

Mikael_L
Er det et tykt lag puss blir det jo problem, pussen er typisk aldri sterk nok. Og er det tykt lag må jo plugg og skrue være skikkelig lange for å nå inn ordentlig i stødigere materiale. Lang skrue er lett, men lange plugg er ikke fullt like lett å finne.

• Liker
Fjojtmehmet
  • Laddar…
richardtenggren
Tegl pleier å fungere bra uten slag, jeg liker Bosch Multiconstruction-bor. Bruker disse nå når jeg fikser en del i kjelleren, der har vi dog betonghullstein og Leca.

Har du riktig lengde på skruen i forhold til pluggen?

• Liker
Sko66 og 1 annen
  • Laddar…
H
Kan varmt anbefale lettbetongskrue, skal fungere for tegl også. Sitter så bra som mulig i et porøst materiale. Finnes i lengder fra 60 til sikkert 600mm men typ 100 vil jo rekke og bli over!

• Liker
hapazard og 1 annen
  • Laddar…
Stopp i pluggen i hullet, sett i en skrue noen omdreininger og bank den inn til ønsket dybde med en hammer

• Liker
Sko66 og 1 annen
  • Laddar…
Tenk over hvor tykk veggen er, og ta så i skikkelig når du velger lengde på plugg. Festepunktet skal være så langt inn det går uten å gå gjennom. Ellers risikerer du å dra ut en stor bit ut av veggen.

Som sagt over er det antagelig pusset tegl, nylonplugg burde fungere bra da. Vanlige betongplugger er for glatte til å feste. De krever veldig hardt materiale (betong) for at vanlig glatt plugg skal bli bra. Tenk på at det ikke fester i det hele tatt i pussen, og at du må inn ordentlig langt inn i veggen. En variant kan være et dypt hull som du trykker inn to plugger etter hverandre i. Jeg vil tro jeg hang opp kjøkkenskap med 6x100 eller 6x120 i en leilighet med dårlige vegger.

De der IKEA-hyllene gir et veldig stort moment i innfestingen sammenlignet med en konsoll som går lengre ned på veggen. Et alternativ kan jo være å rett og slett bytte hyller eller komplettere med konsoller.

Det finnes et par mer ekstreme metoder som nesten alltid fungerer.

Ankermasse og skrue eller ankermasse og gjengestang. Er det riktig porøst kan man komplettere med hullhylse, da blir ankermassen som en masse nåler som skyter inn i veggen. Skruen eller gjengestangen vil ikke kunne demonteres uten at den må sages av.

Gummiekspander, distanser og gjengestang fungerer også. De kan demonteres og sparkles igjen selv om selve gummiekspanderen blir igjen i veggen.

Har du andre vegger der det kommer svart fint pulver som setter farge, er det slaggvegger. Da er lang grov treskrue uten forboring eller plugg best. Så lang som mulig uten gjennomslag. Slaggvegger er ofte tynne.

Mikael_L
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tegl pleier å fungere bra uten slag, jeg liker Bosch Multiconstruction-borer. Bruker disse nå når jeg fikser en del i kjelleren, der har vi dog betonghullstein og Leca.

Har du riktig lengde på skruen i forhold til pluggen?
Japp, Bosch multiconstruction er ganske perfekte her. (y)
Kan googles på "bosch cyl-9" også.
Også Irwin har, de er rett samme type, braighet og kvalitet, så man kan velge etter pris eller hvilket merke man liker.
De heter vel noe i stil med "multi material drill bit", "cordless multi", "universalbor"

• Liker
richardtenggren
  • Laddar…
Satte opp en slik hylle i forrige bolig, hadde puss på støpt betongvegg.
Jeg brukte Fischers plugg, har vært meget fornøyd med dem men begynner å få vanskelig med å finne dem i de bra priserte 50/100-pakkene :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.