44.401 lest ·
40 svar
44k lest
40 svar
Plugg vil ikke feste i lettbetong
Skal sette opp en hattehylle på vegg som består av lettbetong. I et av hullene så snurrer pluggen bare rundt så sannsynligvis har vi boret litt slurvete eller truffet et hulrom? De resterende hullene fungerer hvor bra som helst. Vi har prøvd bredere skrue men det hjelper ikke. Vurderer nå om det finnes noe man kan spraye inn i hullet som fyller ut og herder, så vi kan bore om hullet. Noen som har hatt lignende problem?
Hvilken størrelse har du boret med? Fischer har to virkelig gode lettbetongplugger. En skrur du inn og den andre banker du inn i veggen.
1: Trykk i husfix i hullet, sett i pluggen og vent til det har stivnet, så er det bare å skru i.
2: Jeg synes at lettbetongskruer uten plugg funker kjempebra, og da slipper man å bore før. Ulempen er kanskje at de er litt klumpete/grove.
2: Jeg synes at lettbetongskruer uten plugg funker kjempebra, og da slipper man å bore før. Ulempen er kanskje at de er litt klumpete/grove.
Fischers plugger er bra, ellers fungerer trolig lim-varianten. I verste fall, eller hvis du skal feste noe enda tyngre i virkelig dårlig betong, anbefales kjemianker/festemasse, men siden det pleier å være vanskelig å gjenbruke en påbegynt tube er det ikke noe jeg ville anbefale som første alternativ for en enkelt skrue.
Det finnes skruer du skrur direkte inn i betongen uten å forbore, du bruker ingen plugger i det hele tatt. Dette fungerer veldig bra. Finnes på f.eks. Clas Ohlson med nummer 40-9572. Mvh Kenny
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Hvor lang er pluggen? Det fungerer veldig dårlig med korte plugger i porøse materialer. Da er det bedre med kjempelange, typ spikerplugger som kan være 10-15cm (avhengig av veggtykkelse såklart). Da blir monteringen mye mer stabil og henger fast uansett.
Om hullet har blitt veldig stort og ikke rundt kan man bruke fischer gb8, funker bra.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Feilen mange gjør når de borer i lettbetong er at de bruker hammerfunksjon på boret fordi det er "stein".
Lettbetong er mykt og bores uten slag ellers blir hullet for stort.
Lettbetong er mykt og bores uten slag ellers blir hullet for stort.
Lettbetong?
Jaja, da er det bare å rive huset og bygge opp på nytt med fornuftige materialer.

Hater jeg lettbetong? Jajamensan ...
Det er et svinvrient materiale, helt håpløst å feste i. Du har fått mange gode tips. Jeg har brukt slike en gang når jeg satte opp noe som må sitte litt bedre enn en elkabel
SCHNEIDER ELECTRIC TPH Plugg 6x50 Skr 5st
https://www.storel.se/sto/Produktkatalog/Installationsmaterial-(11-15,-17,-18)/15---Fästmaterial/Plugg/Lättbetong/TPH-Plugg-6x50-Skr-5st/p/1507149?prevPageNumber=0
Uansett hva man velger å feste med så må man være utrolig forsiktig og nøyaktig i lettbetong, virkelig ikke bore noe hull engang deler av en mm for stort osv. Jeg pleier å prøve med 1/2 eller 1 mm mindre hull først.
Jaja, da er det bare å rive huset og bygge opp på nytt med fornuftige materialer.
Hater jeg lettbetong? Jajamensan ...
Det er et svinvrient materiale, helt håpløst å feste i. Du har fått mange gode tips. Jeg har brukt slike en gang når jeg satte opp noe som må sitte litt bedre enn en elkabel
SCHNEIDER ELECTRIC TPH Plugg 6x50 Skr 5st
https://www.storel.se/sto/Produktkatalog/Installationsmaterial-(11-15,-17,-18)/15---Fästmaterial/Plugg/Lättbetong/TPH-Plugg-6x50-Skr-5st/p/1507149?prevPageNumber=0
Uansett hva man velger å feste med så må man være utrolig forsiktig og nøyaktig i lettbetong, virkelig ikke bore noe hull engang deler av en mm for stort osv. Jeg pleier å prøve med 1/2 eller 1 mm mindre hull først.
Jeg kan jo også nevne at hva mange anbefaler handler jo om hvilke produkter de kommer over i sitt yrke, det jeg foreslo er jo Schneiders, dvs det sortimentet som vi elektrikere ofte omgir oss med.
En rørlegger har annet i sin erfaring.
Det er ikke lett å vite hva som er best, bare at jeg og han har på hvert vårt hold funnet en løsning som fungerer for oss.
En rørlegger har annet i sin erfaring.
Det er ikke lett å vite hva som er best, bare at jeg og han har på hvert vårt hold funnet en løsning som fungerer for oss.
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 innlegg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1.868 innlegg
Fischer SX i kombinasjon med skruer tilsvarende største anbefalte diameter på pakningen har jeg aldri hatt problemer med.
Synes lettbetong er ganske trivelig å jobbe i, da jeg jobbet som elektriker så hadde jeg en Bost PH1-muttertrekker der isolasjonen var skrellet i lengde tilsvarende plugg. Slå den inn med hammer og Voila, perfekt hull for plugg
(Thorsmans gul/rød)
Synes lettbetong er ganske trivelig å jobbe i, da jeg jobbet som elektriker så hadde jeg en Bost PH1-muttertrekker der isolasjonen var skrellet i lengde tilsvarende plugg. Slå den inn med hammer og Voila, perfekt hull for plugg
Heh.... Så gjør jeg også. En gammel skralleskrutrekker fra ÖoB som er merket på skaftet. Eksakt riktig for røde thorsmanplugg 
For tyngre ting blir det Fischer GB eller Tox Ytox, sitter som fjell.
Jeg liker generelt lettbetong, bortsett fra radonet da.
For tyngre ting blir det Fischer GB eller Tox Ytox, sitter som fjell.
Jeg liker generelt lettbetong, bortsett fra radonet da.
Hei!
Bor i lettbetonghus og har nettopp montert en tung altandør med Essves trekantede lettbetongplugg. Ikke gjør det igjen. Drittplugg. Måtte gjøre det om og fylle med mørtel i hullene og gjøre det igjen, til tross for fine mindre hull. Pluggen liker ikke at man drar inn og ut. I morgen skal neste dør opp, så fikset litt annet...
Mitt tips er enten et lettbetonganker i metall, eller en spesialplugg med vinger i henhold til bildet.
Pluggen med vinger finnes på Bauhaus fra Stabilt og 4 stk koster typ 35 kr kontra Fishers tilsvarende som koster 90 kr.
Lettbetonganker er fra FAST og kjøpt fra Velltra, kostet 90 kr for 40 stk. En viss prisforskjell.
Jeg gjorde en test og dro i disse i veggen og skrudde uten moment frem og tilbake. Pluggen med vinger gjorde nesten så veggen sprakk, så jævlig setter den seg. Testet siden å ta en polygrip og dra for alt jeg kunne. Etter mye styr fikk jeg ut lettbetongankeret, men det var utrolig hva jeg måtte slite. Pluggen med vinger sitter fortsatt igjen, går ikke å få ut.
Essves lettbetongplugg er ingen problem å dra ut til tross for lite fint hull.
Fordelen med lettbetongankeret er at du kan få pluggen mer nøyaktig der du vil ha den. Ikke like lett med pluggen med vinger som gjerne drar på seg litt ettersom motstanden når man slår den inn i hullet. Ankeret beveger seg heller ikke i hullet på samme måte som pluggen med vinger, selv om man aldri får ut pluggen. Men det gir rom for bevegelse. OBS: jeg hadde dratt i skruen til bunnen frem og tilbake uten moment så veggen nesten sprakk, selvsagt påvirket det. Men ankeret ble ikke berørt på samme måte til tross for samme prosedyre.
Kommer således til å fortsette med ankerne i stedet, betydelig mye billigere og fungerte kanon. Er det virkelig tunge ting så kan en kombinasjon være bra med plugg med vinger og anker. I morgen blir det en kombinasjon. Fyller også hullene med sement på tube før jeg slår i plugg/anker.
Setter jeg opp hyllesystem og lignende blir det anker fremover. Tunge dører i glass, skyvepartier etc er en kombinasjon å foretrekke.
Bor i lettbetonghus og har nettopp montert en tung altandør med Essves trekantede lettbetongplugg. Ikke gjør det igjen. Drittplugg. Måtte gjøre det om og fylle med mørtel i hullene og gjøre det igjen, til tross for fine mindre hull. Pluggen liker ikke at man drar inn og ut. I morgen skal neste dør opp, så fikset litt annet...
Mitt tips er enten et lettbetonganker i metall, eller en spesialplugg med vinger i henhold til bildet.
Pluggen med vinger finnes på Bauhaus fra Stabilt og 4 stk koster typ 35 kr kontra Fishers tilsvarende som koster 90 kr.
Lettbetonganker er fra FAST og kjøpt fra Velltra, kostet 90 kr for 40 stk. En viss prisforskjell.
Jeg gjorde en test og dro i disse i veggen og skrudde uten moment frem og tilbake. Pluggen med vinger gjorde nesten så veggen sprakk, så jævlig setter den seg. Testet siden å ta en polygrip og dra for alt jeg kunne. Etter mye styr fikk jeg ut lettbetongankeret, men det var utrolig hva jeg måtte slite. Pluggen med vinger sitter fortsatt igjen, går ikke å få ut.
Essves lettbetongplugg er ingen problem å dra ut til tross for lite fint hull.
Fordelen med lettbetongankeret er at du kan få pluggen mer nøyaktig der du vil ha den. Ikke like lett med pluggen med vinger som gjerne drar på seg litt ettersom motstanden når man slår den inn i hullet. Ankeret beveger seg heller ikke i hullet på samme måte som pluggen med vinger, selv om man aldri får ut pluggen. Men det gir rom for bevegelse. OBS: jeg hadde dratt i skruen til bunnen frem og tilbake uten moment så veggen nesten sprakk, selvsagt påvirket det. Men ankeret ble ikke berørt på samme måte til tross for samme prosedyre.
Kommer således til å fortsette med ankerne i stedet, betydelig mye billigere og fungerte kanon. Er det virkelig tunge ting så kan en kombinasjon være bra med plugg med vinger og anker. I morgen blir det en kombinasjon. Fyller også hullene med sement på tube før jeg slår i plugg/anker.
Setter jeg opp hyllesystem og lignende blir det anker fremover. Tunge dører i glass, skyvepartier etc er en kombinasjon å foretrekke.