D
Spørsmålet er altså om jeg skal ha blikk eller om jeg skal skipp blikk.

Diagram som viser installasjon av plåt i sammenheng med fasadbräda, trall, och grundsten. Tekstetikett peker mot plåtens plassering.

Glem metallet.
Den er helt tett og lar ikke panelet ventileres tørt der den ligger tett på (på baksiden av panelet).
Jeg hadde dryppkant over vindu på gavlfasaden. De panelbitene var helt opprotne så langt opp som metallet strakte seg. Samme fasadeløsning med panel tett på asfaboard. (Løsningen fungerer utmerket ellers. Resten av fasadepanelet var ikke fuktskadet/råttent til tross for 25-35 år på hardt slagregnsutsatt sørvestgavlfasade.)

Det er en drypplist i tre som trengs. Samt maling som er fuktåpen. Helst tretjære.

Hvis det er en moderne bygning med tynn syll (45 mm), så kan et alternativ være å feste drypplisten/offerbordet i altanen. Helst et 28 mm tykt terrassebord (nedskåret og avfaset).

D
Tusen takk oldboy

Det er en syll fra 74, 2” altså typ 51mm

Fasadebordene i dag i nederkant ser bra ut men jeg har nå bygd terrassen og tenker at fremover vil vannet sprette opp. Tror likevel at den frykten er ganske ubegrunnet. Min takfot er 70cm.

Jeg tenker kjøre falu vapen fasade

Jeg tror jammen jeg dropper offerbord også. Har som sagt en enorm takfot.

D
Ja, om det ytterst sjelden regner slagregn som trekker helt inn mot veggen så bør det ikke være noen problemer.

Vi hadde også en terrasse som gikk helt opp til underkanten av fasaden. Terrassen er nå revet og panelet er råttent den nedre dm. Vi har dog ingen 70 cm takfot, mer ca 30 cm. Så jeg kan konstatere at tredørk, eller hvilken som helst annen hard overflate, som er nærmere fasadens nedre del enn ca 30 cm er en dårlig løsning der nederdelen av fasaden blir hardt nedskvettet hver gang det regner, noe som gjør at den råtner opp for tidlig.

• Liker
Markus P
  • Laddar…
Har et lignende spørsmål. Vi har en pusset fasade (revetert puss på plankestamme) hvor vi nylig har bygget en terrasse på stolper, ca 1,5m over bakken. Har satt avstandsstykker under terrassebordene mot fasaden og etterlatt en glipe på ca 2cm mellom terrassebordene og fasaden.

Trenger vi beskyttelsesblikk mot fasaden? Tenker at regn renner bort og snø likeså. I verste fall får man børste eller skuffe bort de få gangene det blir stående snø mot fasaden. Hva sier ekspertene? Ikke så pent med blikk, så vil helst unngå det.

• Trallgulv ved pusset fasade og hvit dør, med synlig glippe mellom trall og fasade. Skygger faller over gulvet.
Som vanlig, det kommer an på...
Du kunne avvente og bare observere og dokumentere denne vinteren, helst et helt år. Da ser du hvor stort problemet er. Hvor ofte og hvor mye det spruter opp, samt hvor lang tid det tar å tørke opp.
Vet dog ikke hva man skal sammenligne med, dvs hvor en grense kan tenkes å gå mellom å la det være som det er eller å faktisk gjøre en tiltak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.