D
Jeg tenkte å bytte fasade i sommer. Stående plank uten luftspalte spikret direkte på asfabord. Plankene sitter med mellomrom på omtrent 5 mm.

Jeg vurderer om jeg burde sette en plate mellom fasadeplankene og terrassen.

hvordan pleier man å gjøre når terrassen går nær fasaden.

• Nærbilde av overgang mellom brun trekledning og terrassebord, med synlig mellomrom og slitt maling.
D
Tenker at jeg kanskje skulle ha en sånn her plate:

Gulmalt trekledning med svart metallplate under for å beskytte mot vannsprut.

Tenker at det skulle forhindre at vann spruter på terrassebordene og drukner endeveden.

vet dog ikke om jeg tenker riktig?

Følger da vi har samme bekymmer, dog noe større avstand mellom trall og fasade-endetre men likevel råttent.

En variant jeg har vurdert er å kappe en bit av trallen og la fasaden løpe ned under trallen, hva tror dere om det? Basert på dine skruehoder så bør det gå også hos deg?

D
Jeg vurderer å droppe platen. Monterer jeg plate, vil vannet sprette mot platen og opp i endeveden i stedet for som nå sprette på terrassebordene og opp i endeveden.

Er det ikke lettere å kappe noen cm på trallen og la panelet gå ned under så får du ingen sprut i det hele tatt. Dog må du male før du setter opp panelet, i hvert fall i nedre enden.

D
Nei, det er ikke aktuelt ettersom jeg nettopp under nåværende terrassebord har satt en plastlist (pordränlist) for å lede eventuell vann bort fra grunnmuren.

D
Noen som har innspill om det er passende å sette en metallist?

D
?

Nå skal du jo ha ny panel men skulle man sette dit en offerbräda som vises på lenken så finnes det fortsatt mulighet for andträt til å suge opp vann/snø som har lagt seg oppå offerbrädan.

D Derbyboy skrev:
Jeg står fortsatt i valget og kvalget.

Her var det litt mer informasjon:

[lenke]
Låst artikkel

Vet ikke om plåten gjør verken til eller fra, det kan jo uansett renne vann på trallen inn under plåten. Jeg pleier bare å ta syllpapp som jeg fester et stykke opp under fasadekledningen og så lar stikke ned i sprekken mellom hus og trall. På den måten får du beskyttelse mot regnvann som sniker seg inn under panelen, og det ledes ned mot grunnmur.

D
Jo men vann som renner på trallen påvirker jo ikke endetreverket på fasadeplankene.

//

Nei det er jo sant, men trenger du å dra panelet fullt så nærme terrassebordet? Hvis du avslutter 1cm over, burde det jo være greit. Ellers er vel forslaget med en offerplanke bra. Eller legg liggende panel ;)

D
i dag er det 3 cm mellom ök trall til uk fasadebord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.