27.645 lest ·
41 svar
28k lest
41 svar
Plastmatte asbest
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 115 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.115 innlegg
Det er generelt vanskelig å sikkert avgjøre asbestforekomst ut fra utseendet. Om man absolutt trenger å vite må man sende til analyse. Ellers kan man jo ta "normale" forholdsregler uansett (dvs. åndedrettsvern, hansker og engangsklær som type kjeledress).
Hallejulia skrev:
ok.. hadde nemlig bygningsarbeidere hjemme som rev opp et teppe med asbest i. Laboratoriet kunne bare konstatere at det var asbest, men ikke hvilken type. Leste at Antofyllit var vanlig i akkurat asbestpapp. Men det var kanskje annerledes med pappen som ble brukt under gulvtepper.
Fargen på pappen var mer mot det hvite hållet, enn det grå. Om det nå skulle være en indikasjon på chrysotil asbest[/QUOTE
Kan nok stemme, pleier å være hvit med noe dragning mot grått.
- Arbeidstilsynet har detaljert beskrivelse med hensyn til forekomst og type asbest i forskjellige applikasjoner.
[lenke]
så med størst sannsynlighet antofyllit..
antar at den typen av asbest er farligere enn den hvite?
antar at den typen av asbest er farligere enn den hvite?
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 115 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.115 innlegg
Ingen anelse om farlighetsgrad, tror ingen av delene er nyttig. Man skal dog ikke overdrive risikoen, har selv ved noen anledninger både revet og lagt matter med asbestlag uten spesielle beskyttelsestiltak sent på 70-tallet. Har hittil ikke merket noen følger til tross for massiv sigarettrøyking over mange år frem til årtusenskiftet.Hallejulia skrev:
Sist redigert:
hscn skrev:
Ingen anelse om farlighetsgrad, tror ingen av delene er nyttige. Man skal dog ikke overdrive risikoen, har selv ved noen anledninger både revet og lagt matter med asbestskikt uten spesielle beskyttelsestiltak under sent 70-tall. Hittil ikke notert noen følger til tross for massiv sigarettrøyking i mange år fram til årtusenskiftet.
jeg forstår.. mest bekymret for mine barnhscn skrev:
Ingen anelse om farlighetsgrad, tror ingen av delene er nyttige. Man skal dog ikke overdrive risikoen, har selv ved noen anledninger både revet og lagt matter med asbestskikt uten spesielle beskyttelsestiltak under sent 70-tall. Hittil ikke notert noen følger til tross for massiv sigarettrøyking i mange år fram til årtusenskiftet.
Düsseldorff skrev:
Hei, låner tråden og spør angående trappen min fra kjelleren. Om det finnes noen som kan vurdere angående asbest, teppet har ligget der siden huset ble bygget i -72.
Det ene bildet viser som dere ser trappetrinn der ett trinn har teppet igjen og det andre limrester.
De andre bildene er teppets bakside.
Det ene bildet viser som dere ser trappetrinn der ett trinn har teppet igjen og det andre limrester.
De andre bildene er teppets bakside.
Jeg vurderer det som en plastmatte med tekstil- eller papirgrunnlag.L Leffe404 skrev:Hei, låner tråden og spør angående min trapp fra kjelleren. Om det finnes noen som kan vurdere angående asbest, matten har ligget der siden huset ble bygget -72.
Ene bildet forestiller som dere ser trappetrinn hvor ett trinn har matten igjen og den andre limrester.
De andre bildene er matens bakside
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 innlegg
Ser ut som linoleum. Bare en analyse kan si sikkert hva den inneholder.
Magnus E K skrev:
Magnus E K skrev:
Aha. Jeg har lest om noen som har hatt denne grønne baksiden som viste seg å være asbestfri. Jeg skal selv sende inn en liknende for prøve når jeg får ut fingeren. Er det noen som vet hva det var for materiale de brukte på de grønne?Magnus E K skrev:
Hva var dit svar? Har også lest og sett et par med den grønne baksiden hvor ingen har fått svar at den inneholder asbest, hadde en mindre bit/lengde som satt igjen under og fulgte med da vi rev en bokhylle. Farge (og rester antar jeg) satt igjen fra pappen i betongen som viste ingen asbest, teppet var allerede på fyllingen men vil huske det var mer av en skumplast. Typisk Novilonbelegg i rekkehus bygget i 1978.M Mrplip skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.083 innlegg
I 1978 var det velkjent at asbest var farlig og det hadde allerede blitt faset ut i de fleste produkter.Johani4 skrev:
Hva var ditt svar? Også lest og sett et par med den grønne baksiden der ingen har fått svar at den inneholder asbest, hadde et mindre stykke/lengde som satt igjen under og fulgte med da vi rev en bokhylle. Fargen (og rester gjetter jeg) satt igjen fra pappen i betongen, noe som viste ingen asbest, matten var allerede på dynga, men vil huske den var mer av en skumplast. Typisk Novilonmatte i rekkehus bygget 1978.
Klikk her for å svare