Hei,
i mitt hus finnes det mange forskjellige plastmatter som ble lagt inn på 70- og 80-tallet. Ifølge det man leser er det risiko for asbest fram til slutten av 70-tallet i slike matter. Alle plastmattene har en slags papp på undersiden i forskjellige farger. Den med grønn papp har blitt testet og er fri for asbest. Vet noen hvilken type papp som ble brukt etter asbestforbudet og hvordan/om man kan skille dem fra hverandre.

Magnus E K
Den asbestholdige som jeg har erfaring med (lagt i 1974 i betongleilighet) var lys grå. En litt nyere (antatt) asbestfri var grågul og hadde trolig glassfiber i stedet.

• Liker
Frida80
  • Laddar…
  • Liker
Magnus E K og 1 annen
  • Laddar…
Jo da, er det muligens/sannsynligvis asbestpapp under min plastmatte i kjellerstuen. Gjenstår bare spørsmålet hva gjør jeg med den? I selve kjellerstuen er matten hel og ser såpass frisk ut at man ikke kan tro at den er 45 år gammel. Derimot i garderobene i hallen... Der løsner matten fra gulvet. Med tanke på at jeg de siste 7 årene lykkelig uvitende har oppbevart sengetøy der... Dessuten bor jeg der jeg bor (Västerbottens innland) blir det ikke enklere. Når jeg snakket med OCAB forrige uke om mine rør i kjelleren, virket de ikke særlig ivrige på å komme hit...

hscn hscn skrev:
Legger ved en lenke med et veldig godt bilde på hvordan asbestlaget pleier å se ut. [lenke]
De asbestfrie senere variantene var litt forskjellige. Novilon f.eks. som var et populært merke brukte et lag som nærmest lignet stiv ganske hard skumplast.
Jo, mitt gulv ligner det på bildet, dessverre. Det som gjør meg nesten opprørt er at Asbestfyren fra OCAB ikke virket særlig interessert i problemet mitt. Jeg nevnte gulvet, men han påsto at korkmønstrede matter ikke pleier å ha asbestlag, en gammel gulvlegger som jeg snakket med i uken var derimot ikke like sikker ...

Du kan jo fjerne teppet og rør selv.
Bare sørg for å ha maske og dekkende klær.
Deretter sperrer du rommet så det ikke risikerer å støve videre.
Og det skal man gjøre uansett om det er asbest eller ikke imo :)

Tja, OCAB fyren syntes også at man kunne kappe rørene på rettstrekket og så bære ut rørkrokene hele. Samboeren og jeg vurderer å gjøre dette. Derimot føles det jo litt sånn å gi seg i kast med teppet. Pappen på baksiden må jo slipes bort, og da blir jeg med en gang tvilende om vi klarer dette på en pen og noenlunde sikker måte. Jeg er mindre bekymret for min egen del, selv kan man nok beskytte seg forholdsvis, men jeg vil ikke ha dritten i hele huset. Noen som har erfaring med asbestmatter?

• Liker
David86
  • Laddar…
Magnus E K
Hva er det under teppet? Hvis det er tre, er kanskje det enkleste å sage opp og bytte ut treet også. Er det betong, så finnes det spesielle verktøy for å skrape bort (barkespade eller større variant på hjul). Sliping ville jeg aldri ha prøvd på.

Må teppene ut overhodet? Et annet alternativ kan jo være å kapsle inn ved å legge nytt materiale oppå. (I så fall bra å dokumentere for fremtidige eiere hva som finnes under.)

Ja, i kjellerstuen kan vi nok kapsle inn og legge en matte oppå, den matten ligger på en slags isoporstruktur som ligger på betonggulv. Jeg er ikke spesielt lysten på å rive ut alt. Kjelleren er tørr og uten mugg, på grunn av at den er innredet er den jo oppvarmet. Det som jeg er mest usikker på er, hvordan får jeg ut 4 stubbiter av den matten som er limt på betonggulv i et innebygd skap.

• Rullet med blått tråd på betonggulv med løsrevet brun mattebit i et skap.
Hvordan kapsler man inn et slikt gulv? Går det å legge klikkgulv oppå eller er det bedre å lime fast et teppe på det gamle?

Den teppet ser kjent ut, er du sikker på at det er asbest i den, det er det ikke i den jeg har håndtert? Men flere forskjellige produsenter kan jo ha hatt lignende mønster, noen med asbest i selvfølgelig...

Den der matten har vi på kjøkkenet under nåværende gulv.
Det er definitivt ikke noe asbest i den, det er en plastmatte.
Mener du kanskje at den er limt med lim som inneholder asbest?
Det limet er svart og ville være veldig vanskelig å rive løs.

Det høres bra ut!
Nei, jeg mener ikke limet. Mitt teppe har et underlag med grå papp. Det hører definitivt til teppet, altså ingen filler papp som ligger under et plastteppe....
Den skal i alle fall testes før jeg gir meg på den. Som Henrik S sier, forskjellige produsenter kan ha hatt lignende mønster. Likevel morsomt å høre at dere kjenner den igjen som asbestfri!

• Liker
hscn
  • Laddar…
Magnus E K
Mønsteret på oversiden sier nok ikke mye dessverre, da nøyaktig det samme skal ha blitt brukt både før og etter forbudet mot asbest i byggematerialer (noe som er rimelig når man tenker på hvordan produksjonen foregår).

Ordet "plast" i plastmatte refererer kun til oversiden, undersiden har bestått av alt mulig, hvorav asbestpapp dessverre var vanlig i en lang periode.

• Liker
hscn
  • Laddar…
Så er det nok... Jeg hadde bare håpet at også dette teppet var asbestfritt siden teppene i de tilstøtende rommene som, ser man på stilen, ble renovert omtrent samtidig, var det. Men under tiårsskiftet 70/80 kan jo et år være avgjørende..
Men du foreslo innkapsling, har du noe tips for det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.