27.642 lest ·
41 svar
28k lest
41 svar
Plastmatte asbest
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 599 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.599 innlegg
Jeg tenkte meg å rett og slett legge et nytt gulv oppå; så gjorde jeg i øvrige rom i min gamle leilighet etter at jeg fikk vite at det var asbest i det jeg allerede hadde revet. Det lekker jo ikke ut asbestfibre fra teppet så lenge det er helt. (Hvis det er løse skjøter og kanter, så teip først med aldersbestandig teip.)
Ulempen er selvfølgelig at det fortsatt finnes der om man skulle bli nødt til å rive senere på grunn av for eksempel vann- eller brannskade.
Ulempen er selvfølgelig at det fortsatt finnes der om man skulle bli nødt til å rive senere på grunn av for eksempel vann- eller brannskade.
Det kan være en løsning for kjellerstua. Kanskje best å lime en plastmatte oppå, det burde jo bli tett. Det som bekymrer meg mer er, at jeg har levd med de løse kantene og skadede stuvbiter i garderoben i 7 år uten å være bevisst på faren. Nåja, disse bitene må i alle fall fjernes på en eller annen måte, der går det ikke an å lime over.
Takk i alle fall for svarene!
Takk i alle fall for svarene!
Hva skulle faren ha vært? Så lenge man ikke river opp en masse støv så er det ikke noe farlig. Det er jo liksom ikke et radioaktivt stoff som ligger og stråler omgivelsen...F Frida80 skrev:
Nei, stråler gjør det ikke, så forhåpentligvis er det ingen fare. Det jeg mener er at den grå asbestpappen har ligget åpen på kantene som har kommet opp, som bildet viser. Asbestpapp har en meget høy fiberkonsentrasjon og det finnes kilder som påstår at det rekker med et lite pust for at fibrene løsner. Nå tror jeg ikke at det er særlig mye luftstrømning på en garderobebunn... Det er interessant å sammenligne hvordan man håndterer temaet i forskjellige land. Når jeg leser studier, beretninger m.m. som kommer fra Tyskland, hvor man som privatperson ikke engang får ta ut slike gulv selv, kan man tro at det rekker med et lite hull i matten for å kontaminere hele huset. I Sverige er oppfatningen "om du ikke rører det, skjer intet", mer utbredt. Det er vanskelig å få en objektiv syn på saken.useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 innlegg
Man kan jo mene hva man vil om asbest, men det går an å måle nivåer av asbest i all luft helt naturlig. Det er vel det eneste objektive man bør ha med i beregningen. Du har altså trolig pustet inn millioner av ganger mer asbestfibre helt naturlig enn det som vil finnes i noen kvadratdesimeter teppe i en garderobe........

Medlem
· Västernorrland
· 12 009 innlegg
Det morsomme er imidlertid at sanering av enklere arter oftest handler om 99% kostnad for sinnet i seg selv og deretter 1% nytte........Selve bekymringen er oftest større enn den eventuelle påvirkningen det gir.
Hei,hscn skrev:
Vet du hvilken type asbest som ble brukt i disse mattene?
ok.. hadde nemlig bygningsarbeider hjemme som rev opp et teppe med asbest i. Labben kunne bare konstatere at det var asbest, men ikke hvilken type. Leste at Antofyllit var vanlig i nettopp asbestpapp. Men det kanskje var annerledes med pappen som ble brukt under gulvtepper.hscn skrev:
Fargen på pappen var mer mot det hvite, enn det grå. Om det nå skulle være en indikasjon på krysotil asbest.