Fundert på bjelkene som jeg har brukt med 7", det er jo bare et lager, men veden kan jo veie litt. Kanskje bedre å bruke 8" 195mm?

S
Det holder med 45X145, men ta det du har regnet med, bare se til å ha litt forsterkning under gulvet der veden skal være, pluss noen ekstra bjelker under gulvet som bærer opp der.

Jeg synes du skal holde fast ved 7". Jeg foreslo det i mitt første innlegg og det var basert på en overslagberegning med hensyn til 12 plinter. Spennvidden blir bare 2,4 meter. Går du ned til 6" må du øke antall plinter.

J justusandersson skrev:
Jeg syns du skal holde fast ved 7". Jeg foreslo det i mitt første innlegg, og det var basert på en overslagsberegning med hensyn til 12 stolper. Spennvidden blir bare 2,4 meter. Går du ned til 6" må du øke antall stolper.
Ja, jeg tar 7". Og det blir jo 15 stolper totalt nå, føles som det blir stabilt nok.
Byggetegning som viser plassering og mål for 15 plinter og bærbjelker, målene er angitt med røde og blå tall på svart bakgrunn.

D Draven skrev:
Ja jeg tar 7". Og det blir jo 15 plinter totalt nå, føles som det blir stabilt nok.
[bilde]
Skal nå planlegge for støpingen av plintene.
1. Hvor dypt skal jeg grave, frostfritt i Halland? 1m?
2. Omtrent hvor mye tror dere pågang av grus og pukk i m3?

D Draven skrev:
1. Hvor dypt skal jeg grave, frostfritt i Halland? 1m?
Det kommer an på jorda. Hvis den er drenerende (som er vanlig i Halland) er det nok med halvt frostfritt dyp. Du kan også redusere dybden enda mer ved å isolere rundt hullet.
D Draven skrev:
2. Omtrent hvor mye tror dere jeg trenger av grus og makadam i m3?
Ikke en anelse, men det er bare å måle og regne.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.