12.632 lest ·
20 svar
13k lest
20 svar
Pilar og bjelkelag til bod/vedbua.
Skal bygge et skur og ha ved i halve.
Tenkt å støpe fundamenter og lurer på hvor tett jeg bør sette dem?
På fundamentene tenkte jeg å ha bjelker 2+170mm hvor jeg så bygger et gulv og rammeverk.
Overflaten på gulvet tenkte jeg skulle være 5,4x7,2m.
Ca 30-40m3 ved skal jeg nok ha så det veier jo en del, og så et platetak.
Tenkt å støpe fundamenter og lurer på hvor tett jeg bør sette dem?
På fundamentene tenkte jeg å ha bjelker 2+170mm hvor jeg så bygger et gulv og rammeverk.
Overflaten på gulvet tenkte jeg skulle være 5,4x7,2m.
Ca 30-40m3 ved skal jeg nok ha så det veier jo en del, og så et platetak.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En hurtig kalkyle: tre rader med bærelinor 2x170 mm høye, hvor hver av dem får støtte av 4 stolper, dvs totalt 12 stolper, er nok mest optimalt. Andre dimensjoner på bjelkene gir andre resultater. Dette er noe man kan justere ganske mye på.
Bra, takk noe i den retningen hadde jeg tenkt meg.J justusandersson skrev:
Tenkte å støpe søylene selv, diameter på søylene?
Skal du legge ved der, se til at det finnes luft, du kan utelate annenhver planke i gulvet der veden skal stables, så ventilerer det nedenfra, det må ikke være tett i veggene heller, og det må være åpning ved takfoten.
Stablingen gjøres med ca 5 cm mellom stablene, da tørker de bra. For å få de cm så legger man noen pinner inn mot den første raden med jevne mellomrom oppover og fortsetter å stable, da låses det.
Pilarene 125 så det finnes noe å legge bjelkelagene på og papp på toppen mellom pil og bjelkelag.
Stablingen gjøres med ca 5 cm mellom stablene, da tørker de bra. For å få de cm så legger man noen pinner inn mot den første raden med jevne mellomrom oppover og fortsetter å stable, da låses det.
Pilarene 125 så det finnes noe å legge bjelkelagene på og papp på toppen mellom pil og bjelkelag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En diameter på høyst 150 mm virker rimelig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
U-jern som du støper inn er vel enklest om du har avveid fundamentenes høyde. Ellers finnes det avanserte varianter som man kan finjustere i høyden etterpå. Å skjøte bjelker på riktig måte krever egentlig kunnskap om styrkelære, men det er overkurs. Om du vil skjøte dem over en støtte, skal du ha U-jern der begge bjelkene får plass side ved side. La dem ligge overlappende minst 80 cm og skru dem sammen med mange skruer.
Ja, det er nok best å ha så få skjøter som mulig. Ifølge tegningen min har jeg skjøter ved hver plintfeste. Men om jeg har bjelkebærere som er 4,8m i stedet blir det jo færre skjøter, og så setter jeg en plint der skjøten kommer? Hvordan høres det ut?J justusandersson skrev:U-jern som du støper inn er vel enklest om du har nivellert høyden på plintene. Ellers finnes det avanserte varianter som man kan finjustere i høyden etterpå. Å skjøte bjelkebærere på riktig måte krever egentlig kunnskap om styrkelære, men det er overkurs. Om du vil skjøte dem over en støtte skal du ha U-jern der begge bjelkene får plass side ved side. La dem ligge overlappende minst 80 cm og skru dem sammen med mange skruer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Veldig bra. Du utnytter materialet bedre på den måten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Absolutt, siden du satte inn en ekstra plint for formålet. Skjøteplaten bør helst sitte i bjelkens overkant når den er mindre enn bjelkehøyden.
Finnes bredere jern så det blir mer støtte for bjelkelagene i underkant, og det finnes bredere og litt lengre spikerplate da kommer det til å bli bra, bruk ankerskrue og dra med, ikke spikersort, da slår du ikke i stykker konstruksjonen.
Nja jeg har ikke satt inn en ekstra søyle, men bruker de 12 søylene som jeg har kalkulert med. Eller skal jeg ta med ekstra søyler for skjøtenes skyld?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du bør ha faste og jevne avstander mellom plintene på en systematisk måte. Trenger du å skjøte på et annet sted, sett inn en ekstra plint. Bruk så lange bjelker som mulig.