Vi skal bygge en ny større terrasse foran huset vårt og hadde først tenkt at vi skulle ha bærebjelken nærmest huset festet i husveggen. Men etter litt tid på forumet og nettet ellers har vi konstatert at det kan være bra å ha terrassen frakoblet fra huset. Min tanke var da å ha 4 bærebjelker med 2,5m mellomrom og deretter legge bjelker på cc60 oppå. Plintene innen samme bærebjelke står med 2m mellomrom. Jeg hadde tenkt 45x170 på bærebjelkene og 45x145 på bjelkene og så 28mm terrassebord oppå det. Basert på beregning fra
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-ute/ så tror jeg det skal fungere bra. Eller er jeg helt ute og sykler og burde dimensjonere annerledes? Terrassen blir ~14.5x7.5m stor og ut fra beregningene blir det 32 plinter fordelt på 4 bærebjelker.
Relatert til dette drenerer vi om for å ikke måtte bryte opp terrassen unødvendig i fremtiden. Er det hensiktsmessig å plassere plinter i pukk hvor det er drenert? Eller er det risiko for at det siger siden det er så nylig lagt på plass? Det vil selvfølgelig kjøres med platevibrator.
Veldig takknemlig for alle former for innspill. De holder på med dreneringen akkurat nå, så plintene skal snart på plass.