oceanis skrev:
Og i TS tilfelle så spiller det ingen større rolle hva svaret ditt blir for med de inngangsverdier TS har gitt, så er det jo verken Siporex eller blåbetong TS har boret i.
Jeg er helt enig med deg Oceanis. Det er helt og holdent OT å spekulere i blåbetong, radon, stendammslunga og andre skrekkelige ting for TS del.
Men hvis hodet er dumt og man støver ned hele leiligheten, så får man jo desto mer arbeid med å rydde etterpå, det kan jo jeg synes skulle bekymre en grunnleggende lat mann enda mer. (=meg selv om jeg hadde blitt rammet!!) ;)

Huset ligger i Lund. Bygget 63. Så kanskje innervegger av blåbetong?

Trissen skrev:
Huset ligger i Lund. Bygget 63. Så kanskje innervegger av blåbetong?
Hva får deg til å tro det???

Om man nå mot formodning skulle ha bygget det i lettbetong så fantes det vel ingen grunn til å slepe materialet fra Närke når man hadde en lettbetongfabrikk noen kilometer fra arbeidsplassen og der man definitivt ikke brukte alun i sin produksjon.

Sist redigert:
Siporex-fabrikken brukte ikke alun? Interessant. Så de fleste hus med blåbetong/alunskifer finnes altså oppover i landet?

Hvor de er nøyaktig plassert er jo et vanskelig spørsmål å svare på, men det var først og fremst på Yxhultfabrikken utenfor Kumla at man brukte alunskifer i sin produksjon, og dermed finner man flest hus med blåbetong i mellomsverige og Stockholmsområdet.

I Skåne produserte Siporex sine blokker med annet materiale som finnes naturlig i Skåne, og det er da først og fremst sement og kalk.

Og man etterstrebet absolutt ikke å transportere materialer langt av sted, så materialbruken i byggeindustrien var derfor mye basert på lokal tilgang på materialer. Derfor er det også mye vanligere med steinhus og teglfasader i Skåne, sammenlignet med om du kommer til Småland og opp gjennom Sverige der trehus dominerer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.