7.601 lest ·
34 svar
8k lest
34 svar
Panikk!!
Jeg er helt enig med deg Oceanis. Det er helt og holdent OT å spekulere i blåbetong, radon, stendammslunga og andre skrekkelige ting for TS del.oceanis skrev:
Men hvis hodet er dumt og man støver ned hele leiligheten, så får man jo desto mer arbeid med å rydde etterpå, det kan jo jeg synes skulle bekymre en grunnleggende lat mann enda mer. (=meg selv om jeg hadde blitt rammet!!)
Hva får deg til å tro det???Trissen skrev:
Om man nå mot formodning skulle ha bygget det i lettbetong så fantes det vel ingen grunn til å slepe materialet fra Närke når man hadde en lettbetongfabrikk noen kilometer fra arbeidsplassen og der man definitivt ikke brukte alun i sin produksjon.
Sist redigert:
Hvor de er nøyaktig plassert er jo et vanskelig spørsmål å svare på, men det var først og fremst på Yxhultfabrikken utenfor Kumla at man brukte alunskifer i sin produksjon, og dermed finner man flest hus med blåbetong i mellomsverige og Stockholmsområdet.
I Skåne produserte Siporex sine blokker med annet materiale som finnes naturlig i Skåne, og det er da først og fremst sement og kalk.
Og man etterstrebet absolutt ikke å transportere materialer langt av sted, så materialbruken i byggeindustrien var derfor mye basert på lokal tilgang på materialer. Derfor er det også mye vanligere med steinhus og teglfasader i Skåne, sammenlignet med om du kommer til Småland og opp gjennom Sverige der trehus dominerer.
I Skåne produserte Siporex sine blokker med annet materiale som finnes naturlig i Skåne, og det er da først og fremst sement og kalk.
Og man etterstrebet absolutt ikke å transportere materialer langt av sted, så materialbruken i byggeindustrien var derfor mye basert på lokal tilgang på materialer. Derfor er det også mye vanligere med steinhus og teglfasader i Skåne, sammenlignet med om du kommer til Småland og opp gjennom Sverige der trehus dominerer.
Klikk her for å svare