Hei! Har delvis revet og boret solide hull i et innertak i min borettslagsleilighet. For renovasjon. Støvet som bare det. Uten ansiktsmaske. Foreningen har lagt ut radondoser i november. Bekymrer meg over støvskyens negative påvirkning på kjæresten. Leiligheten badet i masse støv.

Mitt spørsmål til alle byggekyndige sjefer, bosser og konger. Hvor vanlig er det at taket er laget av blåbetong?
Boligen ble bygget under røverårene da blåbetongen var populær på markedet.
Det var ekstremt vanskelig å bore. Så trøster meg med at det ikke kan være blåbetong/lettbetong.

Hva kjennetegner blåbetongen? Er redd for at kjæresten skal bli syk i lungene og dritt har samlet seg der. Angsten er høy.

Om det var så vanskelig å bore var det ikke blåbetong, men "vanlig" betong. Blåbetong eller lettbetong er så myk at du mer eller mindre kan trykke inn en skrutrekker for hånd.

Så er det mest vanlig i vegger selv om det kan forekomme i bjelkelag.

Det er ikke støvet som sådan man er redd for som med asbest, men strålingen som f.eks. en vegg kan gi fra seg. Man må huske at gammastrålingen finnes naturlig rundt oss hele tiden.

At de har lagt ut doser er ikke noe rart, det gjøres med jevne mellomrom for å blant annet måle hvor mye naturlig stråling som utstråles fra f.eks. berget/jorden som huset står på.

Så vær rolig og ha en fin alle hjerters aften.

Sist redigert:
Taket er steinhardt. Har en leilighet ovenfor. Var veldig vanskelig å bore i. Gir denne steinlyden når man banker, ingen lyd. Så antagelig vanlig betong?

Mest redd for at jenta har fått inn blåbetongstøv i lungene. Trist forfall.

For det første er det ikke blåbetong i taket, så bør du nok google litt på hva blåbetong er og hva farene er før du får panikk.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Googlet litt tidligere. Huset er bygget i 1963. Fikk også frem at blåbetong kunne forekomme i tak. Er novise så har ikke bra kontroll på hvilken betong som brukes hvor, i vegg kontra tak.

Noen flere proffer med synspunkter i saken?

Om taket var stenhårdt da er det IKKE blåbetong.
Det er da støpt av "ekte" betong.

Slutt å bekymre deg for det.
Lær deg i stedet, neste gang leier du en byggstøvsuger og skaffer en åndedrettsmaske til hver og en som skal oppholde seg i rommet når dere arbeider.
(en vanlig støvsuger spruter ut en del av støvet i den andre enden)

+ at det er lettere med rengjøringen etterpå, om man har en hjelper som støvsuger samtidig som man borer.

• Liker
Enk Projektet
  • Laddar…
Igjen lettbetong er så myk at du kan sage i det med en håndsag og trykke en skrutrekker inn i det.
Så det er IKKE blåbetong om du hadde så vanskelig for å bore i det og det brukes normalt ikke i etasjeskiller.

oceanis skrev:
Igjen lettbetong er så myk at du kan sage i det med en fuktsvans og trykke inn en skrutrekker i det.
Så det er IKKE blåbetong om du hadde så vanskelig å bore i det og det brukes normalt ikke i mellomgulv.
Enig med Oceanis i sitt utsagn, men spør meg hvorfor det skulle være så umulig å bruke blåbetong i mellomgulv???

Blåbetong, var hva jeg kan forstå, en konkurrent/alternativ til lettbetong (siporex) og siporex hadde elementer som ble brukt som mellomgulv (i det minste i villaer). Kan det ikke være slik at også produsenten av blåbetong hadde samme produkter av konkurransehensyn. (Obs jeg har ingen anelse, men det burde kunne være sannsynlig??? :confused:)

Krilleman
  • Liker
roland53
  • Laddar…
Ja, der ser man krilleman. Endelig ble 99% feil 100% rett eller....:cool:

Krilleman
roland53 skrev:
Ja, der ser man krilleman. Endelig ble 99% feil 100% riktig eller....:cool:
Du glemte ofte... ;)

Takk så mye! Så for å oppsummere.
Er det hardt som stein og nødvendig med slagborr er det ikke blåbetong i taket.

Men det kan forekomme blåbetong i mellometasjen i taket men da er det mykt. Korrekt oppfattet?

Krilleman
Ja

Du bør i stedet bekymre deg for steinstøvlunge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.