A
Om det er radon du er bekymret for så er det som sagt stråling, ikke støv, som du skal passe deg for.
Slipestøv er imidlertid aldri bra å puste inn, uansett om det er fra blåbetong eller noe helt annet.
Dere trenger ikke å ha angst for litt boring. Sørg for å ha passende verneutstyr neste gang og gå videre i livet. Radonfobi kureres for øvrig best ved å finne ut fakta.

Ikke bekymre deg for radon. Riktig mye radon dobler risikoen for lungekreft, og så lenge man ikke røyker er det ingen større fare.

roland53 skrev:
Holder i alt vesentlig med Oceanis i sitt påstand, men spør meg hvorfor det skulle være så umulig å bruke blåbetong i mellomdekke???

Blåbetong, var hva jeg kan forstå, en konkurrent/alternativ til lettbetong (siporex) og siporex hadde elementer som ble brukt som mellomdekke (i det minste i villaer). Kan det ikke være så at også produsenter av blåbetong hadde de samme produktene av konkurransegrunner. (Obs jeg har ingen anelse, men det burde kunne være sannsynlig??? :confused:)
Jeg skrev ikke at det skulle være umulig, men ikke normalt eller det mest vanlige i mellomdekke når det gjelder større bygninger med mange leiligheter i. For det virket jo å være en slik i TS tilfelle.
Selvfølgelig brukes det noen ganger for mindre bygninger og også industribygg på samme måte som siporex, for det er jo i prinsippet det samme bortsett fra at man bruker litt forskjellige materialer ved tilvirkningen.

Ja, det stemmer. Det er en eiendom med mange leiligheter.

Men da oppfattet jeg også deg riktig Oceanis, altså slagborr = ingen blåbetong. Og heller ingen Siporex.

Og min bekymring utgår fra at støv fra blåbetong er like helseskadelig som radon pluss røyking. For det er jo radondøtrene som i selskap med røyk når lungene.

Altså burde støv fra blåbetong kunne likestilles, da det når lungene like lett.

Risikoøkningen for kreft ved en enkelt eksponering ligger omtrent på samme nivå som en sigarett, et par snus eller en flaske vin. Så hvis du ikke får den verste kreftnoiaen etter å ha brukt noen av disse, er det heller ingen grunn til å være bekymret i dette tilfellet.

Trissen skrev:
Ja det stemmer. Det er en eiendom med mange leiligheter.

Men da oppfattet jeg også deg rett Oceanis, altså slagborr = ingen blåbetong. Og heller ingen Siporex.
Ja helt korrekt. Både Siporex og "Blåbetong" er så porøs at du kan bearbeide den med håndverktøy og du trenger definitivt ingen slagborr som du må kjempe med.

Siporex ble produsert av kalk og sement og hadde ingen innblanding av alunskifer i prosessen. Det er bare i lettbetongen (blåbetongen) som kommer fra Örebro/Kumla-trakten hvor alunskifer fantes naturlig og ble brukt i prosessen, og som da på grunn av sitt uraninnhold gir opphav til den radon som ikke er spesielt helsesam i store doser.

Basert på at det er en leilighet som ganske sjelden har et leilighetsdekke i lettbetong, og at du måtte bruke slagborr, kan man sikkert si at du ikke har et lettbetongdekke. Og dermed ikke et dekke laget av blåbetong.

Så av den grunn kan du være helt rolig!

Og som jeg skrev før så finnes det radon naturlig i vår omgivelse i større og mindre mengde, og det bor mange mennesker i områder som gir høye verdier i innemiljøet, men det er da et helt annet problem og noe man må håndtere om det viser seg at man bor i et slikt område.

Men for din boring så ta det rolig og bekymre deg ikke for dette.

roland53 skrev:
Ja, sikkert, tror du på dette selv ??? :wow:

Etter å ha boret noen hull i en leilighet .....:rolleyes:

[lenke]
Nei det VET jeg at det ikke er men sånne som lager tråder som TS har en tendens til å bli ekstremt urolige så jeg tenkte å spe på det litt. :)

huggan skrev:
Nei, det VET jeg at det ikke er, men slike som lager tråder som TS gjort har en tendens til å bli ekstremt urolige, så jeg tenkte å øke det litt. :)
Det var jo ikke snilt :wow::rolleyes:

krilleman_215 skrev:
[lenke]

Så mellomdekke = Ja
Kan du gi eksempler der man har brukt blåbetong i mellomdekket på en bygård?

Tror ikke det er så mange nemlig.............!

Sist redigert:
Trissen skrev:
Og min bekymring utgår fra at støv fra blåbetong er like helseskadelig som radon pluss røyking. For det er jo radondøtrene som i følge med røyk når lungene.

Altså burde støv fra blåbetong kunne likestilles, da det når lungene like lett.
Nei. Radondøtre oppstår hele tiden i små mengder i uranhaltige materialer som blåbetong. Men den radon som finnes i et rom bygget av blåbetong, kommer jo fra et stort volum betong. Kanskje fra noen kubikkmeter betong. Men nettopp fordi det er en gass kan radioaktivitet fra flere kubikkmeter betong, få en sjanse til å havne i lungene dine. Særlig hvis gassen kan samle seg i rommet (mottiltaket er altså ventilasjon). Men hvis du puster inn støv fra blåbetong, så får du inn noen brøkdels gram betong i lungene. Som for så vidt utskiller radon, men utrolig mye mindre enn den (lille) mengden gass som kommer fra resten av betongen i rommet. Så støvet fra blåbetong er ingen risiko overhodet, når det gjelder radon. Men som påpekt, man skal være forsiktig med byggstøv uansett materialtype, støv skader lungene.

oceanis skrev:
Kan du gi eksempler der man har brukt blåbetong i etasjeskilleren i en flerbolig?

Tror ikke det er så mange nemlig.............!
I Skåne, eller kanskje nærmere bestemt området rundt Dalby (Lund/Malmö) der Siporexfabrikken tidligere lå så er det ikke helt uvanlig med hus helt i Siporex, også etasjeskilleren og ja også flerboliger og det er vel ikke helt usannsynlig at det samme skulle være tilfelle med blåbetong (en tidligere Yxhult produkt) og fortrinnsvis i dette fabrikkens naturlige salgsområde.
Å ha detaljkunnskap om hvert eneste lettbetonghus (der jeg også regner inn blåbetong) er vel litt overkurs i dette forumet. ;)

Sist redigert:
Som nettopp nevnt er radon en gass. Støv eller ikke, så utskilles denne gassen blant annet fra et mineral som ble brukt ved produksjon av blåbetong. Radon finnes også i bakken rundt om i Sverige. Ofte i grusåser der den lett trenger ut og kan komme inn i boliger. Gassen finnes også i berggrunnen, og har man egen brønn, kan man få radon i vannet.
For å redusere mengden av gassen i boligen må man forbedre ventilasjonen.
Jeg synes ikke du trenger å være bekymret for at dere skulle ha blitt utsatt for noen høy dose av radon nettopp på grunn av boring i taket.

roland53 skrev:
Å ha detaljkunnskap om hvert eneste lettbetonghus (hvor jeg også regner inn blåbetong) er vel litt overkurs i dette forumet. ;)
Det holder med kunnskap om de husene som ble bygget frem til midten av 70-tallet av blåbetong, og hvor man som du og Krilleman hevder har et leilighetsseparerende bjelkelag i et flerboligbygg i samme materiale. ;)

Jeg hevder fortsatt at alt kan forekomme, men det er uvanlig for akkurat det formålet.

Og i TS sitt tilfelle spiller det ingen større rolle hva ditt svar blir, for med de inngangsverdier TS har gitt, er det jo verken Siporex eller blåbetong TS har boret i.

Og som kuriositet for din del, så kjenner jeg veldig godt til både Siporex, fabrikken og omgivelsene hvor dette materialet ble produsert, og kan trøste noen her med at vi som barn tegnet både strekmenn og paradis på asfalten med både siporex- og blåbetongbiter, og jeg lever fortsatt. Siporexen var best å bruke for den var hvit og syntes best på bakken. ;) ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.