A Aylahund skrev:
Hva mener du, kan ikke en fasade være av tre, Jo HAN vet at jeg satte opp baspanel på veggen
Blekket skal monteres bak en ventilert fasade, ikke på den ventilerte fasaden. Det er spørsmålet i tråden fra TS hvordan dette skal utføres.

E Evalarsson36 skrev:
Ja lock er akkurat det. Ja montere bak vindpapp er jo bullshit og bare en måte for han å slippe unna og si at dette forstår ikke du lille jenta. Vurderer faktisk å melde til Arn. For han har så drittsekk oppførsel
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jeg synes at om man oppfører seg dårlig kan man forvente det samme tilbake. Jeg har ingenting til overs for idioter. Øye for øye.
Vi har bare hørt hva den ene siden mener, med tanke på måten å uttrykke seg her kan det være holdningsproblemer på begge sider?!

• Liker
UffePlåtis og 3 andre
  • Laddar…
Om vi for en stund kan droppe snikksnakket om hvem som er dummest så funderer jeg fortsatt på varianten med blekket bak vindskjermen.

Jeg ser for meg et reglert hull rundt vinduet og så drar man jo normalt vindskjermen ut på disse reglene og er det en duk folder man til og med inn den i hullet.

Skal jeg ha en tradisjonell list rundt vinduet havner jo blekket et stykke opp og ikke der vindskjermen slutter, kant i kant med regelverket. Illustreres ganske godt på bildet fra tidligere i tråden:

Takbeslag montert over et vindu med treverk rundt, viser korrekt plassering av blekk i et byggeprosjekt, med bakgrunn av trær.

Mener dere da at det er praksis å lage et spor i vindskjermen for å få inn blekket? Eller avsluttes vindskjermen ovenfor og fortsetter under?

...eller, mener dere at denne metoden brukes når man ikke har en "tradisjonell" list rundt vinduet og blekket dermed havner lenger ned (høres mer rimelig ut i mine ører)?

Diagram av vegg med dobbelt regelverk og isolasjon, viser detaljer av konstruksjonsvirket og plassering av vind-/vannbeskyttelse rundt et vindu.

Tradisjonell montering (jeg vil jo ha blekket bak lektene, forstår ikke hvorfor man ikke har gjort det slik).

Tegning som viser tverrsnitt av vindu med lag for isolering, vindbeskyttelse og beslag, nummerert for tydeliggjøring av hver komponent.

P
MathiasS MathiasS skrev:
Om vi for en stund kan droppe småpratet om hvem som er dummest så funderer jeg fortsatt på varianten med blikket bak vindskjermen.

Jeg tenker meg et avstivet hull rundt vinduet og deretter trekker man jo vanligvis vindskjermen ut på disse stivere og er det en duk så bretter man til og med inn den i hullet.

Skal jeg ha en tradisjonell foring rundt vinduet havner jo blikket et stykke opp og ikke der vindskjermen slutter, kant i kant med stivverket. Illustreres ganske godt på bildet fra tidligere i tråden:

[bilde]

Mener dere da at det er praksis å lage en slisse i vindskjermen for å få inn blikket? Eller avsluttes vindskjermen ovenfor og fortsetter under?

...eller, mener dere at denne metoden brukes når man ikke har en "tradisjonell" foring rundt vinduet og blikket dermed havner lengre ned (høres mer fornuftig ut i mine ører)?

[bilde]

Tradisjonell montering (selv om jeg vil ha blikket bak spikerlekten, forstår ikke hvorfor man ikke har gjort det slik her).

[bilde]
Hei, De to eksempelbildene er ingen vanlige utførelser her på vestkysten i alle fall ifølge min erfaring.

Man kan skjære opp vindsperren så man trer inn overblikket og deretter teipe med en vindsperreteip som er diffusjonsåpen. Obs ikke egnet å bruke den grønne diffusjonsteipen da det er et plastprodukt, denne teipen brukes veldig ofte ute på byggene dessverre.

Janu78 skrev:
Hei, De to eksempelets bildene er ikke vanlige utførelser her på vestkysten i alle fall ifølge min erfaring.

Man kan skjære opp vindduken sånn at man trer inn overblekket og deretter tape med en vindsperretape som er diffusjonsåpen. Obs ikke egnet å bruke den grønne diffusjonstapen da det er en plastprodukt, denne tapen brukes veldig ofte ute på byggeplassen dessverre.
Platen er ikke diffusjonsåpen heller så litt tape er nok ikke noe som gjør merkbar forskjell.

• Liker
UffePlåtis
  • Laddar…
P
B Betongapa skrev:
Platen er ikke diffusjonsåpen heller, så litt tape er nok ikke noe som gjør markant forskjell.
Den tapen er ikke beregnet for utendørs bruk, det finnes vindsperretape som er beregnet til vindsperren. Ren latskap å ikke bestille riktig produkt på forhånd.

• Liker
UffePlåtis
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Om vi for en stund kan skippe snakket om hvem som er dum, så funderer jeg fortsatt på varianten med blikket bak vindsperren.

Jeg tenker meg et reglet hull rundt vinduet og så drar man jo normalt vindsperren ut på disse reglene og er det en duk, bretter man til og med inn den i hullet.

Skal jeg ha en tradisjonell list rundt vinduet, havner jo blikket et stykke opp og ikke der vindsperren slutter, kant i kant med regelverket. Dette illustreres ganske godt på bildet fra tidligere i tråden:

[bilde]

Mener dere da at det er praksis å lage et kutt i vindsperren for å få inn blikket? Eller avsluttes vindsperren ovenfor og fortsetter under?

...eller, mener dere at denne metoden brukes når man ikke har en "tradisjonell" list rundt vinduet og blikket dermed havner lenger ned (høres mer rimelig ut i mine ører)?

[bilde]

Tradisjonell montering (jeg vil riktignok ha blikket bak spikerlekten, forstår ikke hvorfor man ikke har gjort slik her).

[bilde]
Ser at på det øverste bildet så er blikket stukket inn under vindsperren, mens det nederste har doble overblikk der ingen av dem er stukket inn under vindsperren, ville ikke brukt disse eksemplene.

P
Janu78 skrev:
Den tapen er ikke ment for utendørs bruk, men det finnes vindsperretape som er ment for vindsperren. Ren latskap å ikke bestille riktig produkt på forhånd.
Ser nå at de har endret i varedeklarasjonen på enkelte diffusjons tape at de kan brukes utendørs til vindsperren, så jeg trekker meg der!

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Obs ikke passende å bruke den grønne diffusions tejpen da det er et plastprodukt, denne tejpen brukes veldig ofte ute på byggerne dessverre.
Om man har 100-150 kvadratmeter diffusionsöppen vindduk rundt huset så lær vel ikke noen tejpremsor på 0,25 kvadrat sammen spille så stor rolle?

Dessuten er jo den difföppna tejpen også et plastprodukt...

P
useless useless skrev:
Om man har 100-150 kvadratmeter diffusjonsåpen vindduk rundt huset så vil vel ikke noen taperemser på 0,25 kvadrat til sammen spille så stor rolle?

Dessuten er jo den diffåpne tapen også et plastprodukt...
Jeg trakk meg tilbake hvis du leser ovenfor.

• Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Hei, De to eksemplene på bildene er ikke vanlige utførelser her på vestkysten i alle fall ifølge min erfaring.
Jeg bare sakset fra Träguiden for å ha en referanse. Enig i at den over konstruksjonen føles litt rar.

Hvis du skjærer opp vindsperren, mener du da at du taper både på under- og oversiden av blikket, med tape utover blikket? Samme sak hvis du bruker gips som vindsperre?

P
MathiasS MathiasS skrev:
Jeg bare klippet fra Träguiden for å ha noen referanse. Enig i at den over konstruksjonen føles litt merkelig.

Når du skjærer opp vindsperren, mener du da at du taper både på under- og oversiden av beslag, med tape ut over beslag? Samme sak hvis du bruker gips som vindsperre?
Brukte du gips så mener jeg at du får montere overbeslag før montering av gipsen.

• Liker
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Jeg bare sakset fra Träguiden for å ha en referanse. Enig i at den øvre konstruksjonen føles litt rar.

Når du skjærer opp vindsperren, mener du da at du taper både på under- og oversiden av blekket, med tape utover blekket? Samme sak hvis du bruker gips som vindsperre?
Du trenger bare å tape snittet du skjærer opp, altså i øvre del av bakkant overblekk.

P
E Evalarsson36 skrev:
Gittvis forstår jeg at det er viktig å gjøre rett. Vet ikke hvorfor du hele tiden mistolker meg. Det er jo derfor jeg spør
Du har fått svar nå. Din snekker her rett, han har ikke gjort feil, etter min mening og flere her.

• Liker
MONTREAL
  • Laddar…
Hvordan regner man ut hvor overblekket blir?
Jeg som bytter til litt mindre vinduer og bytter dem etter fasaden er ferdig har satt blekk utenpå panelet med ankantning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.