Ola78
pbengtsson skrev:
Ja, riktig oppsatt er det et bra materiale, OSB+gips er ikke helt billig.
Hva mener du med riktig oppsatt? De jeg har snakket med som har bodd i hus med sponplate har absolutt ikke likt det. Hvis det nå er så bra, hvorfor kjører ikke de fleste hustilbyderne med det i så fall i og med at du skriver osb/sponplate+gips ikke er helt billig.

Mikael_L
Får jeg kapre tråden med et ganske nærliggende spørsmål.

Jeg har OSB-plater som føles merkelig glatte på overflaten. Jeg vet ikke om de er behandlet med noe eller om det bare blir slik med et veldig godt presstrykk ved produksjonen.

Nå lurer jeg på om jeg må gjøre noe spesielt når jeg skal lime OSB mot trestendere?

Mikael, velg en dyr lim, polyuretan fester på det meste.

Protte

Mikael_L
Ouchh, nei helst ikke.

Men det er jo bare at jeg prøver å lime sammen en testbit og ser.
Jeg gjør det, og kommer tilbake.

K krukan skrev:
Jeg har tapetsert på en osb-plate som bygde ut for rørene i kjøkkenet, men satte først easy cover for å få et glatt underlag og ikke tapetsere direkte på osb-en. Fungerte utmerket, bortsett fra at jeg jevnet til
easy coveren med underarmer og hender i stedet for skrapen som lå i garasjen og hadde kløe i en uke etterpå...
Hei Krukan, tråden er visst litt eldre men sjekker om du leser dette.
Har planlagt renoveringstapet i et rom men støtte ved riving på en osb plate. Store deler av rommet er sponplate, der går det fint å sparkle og tidligere tapet sitter fint. Ovenpå osb-platen vil alt falle ned ... Så er redd at renoveringstapeten også kommer gjøre det. så jeg tenkte høre om du grunnet først eller direkte på med limmet?

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ouchh, næ helst ikke.
Men det er jo bare å prøve å lime sammen en testbit og sjekke.
Jeg gjør det, og kommer tilbake.
Oi, her var det trådheving deluxe, samt at jeg ser at jeg ikke har kommet tilbake i det hele tatt.

I dag vet jeg ikke engang hvorfor jeg stilte spørsmålet, heller ikke om jeg gjorde noen prøve-liming.

Men jeg vet dog at jeg satte OSB, så gips på minst en vegg der jeg limte OSBen mot stenderne, det var der trappen skulle skrus senere, muligens gjorde jeg dette også på et par veggstumper som var bærende mellomvegger.

Jeg husker også at jeg kjørte over med plansliperen litt på OSBen for å slipe bort litt av vokslaget og så limte jeg med vanlig trelim.

• Liker
Sunnie
  • Laddar…
S Sunnie skrev:
Hei Krukan, tråden er riktignok litt eldre men sjekker om du leser dette.
Har planlagt renoveringstapet i et rom men støtte ved riving på en osb plate. Store deler av rommet er sponplate, der går det fint å sparkle og tidligere tapet sitter fint. Oppå osb platen vil alt falle ned... Så er redd for at renoveringstapeten også kommer til å gjøre det. Så jeg tenkte å høre om du grunnmalte først eller direkte på med limet?
Hmm, var jo en stund siden, jeg tror jeg "grunnet" med litt utvannet lim som tørket før liming av renoveringstapeten. Ingen grunnmaling. Men har sittet bra, vi malte over tapeten for et par år siden og det var ingen problemer.

• Liker
Sunnie
  • Laddar…
Superbra tips @Mikael_L & & @krukan
Gjorde som dere begge sa, slipte og grunnet med lim og det virker som det sitter :) Hadde vært kjedelig å begynne bytte plate da det er 2 kvm i hele rommet som av en eller annen grunn er OSB

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.