28.466 lest ·
22 svar
28k lest
22 svar
OSB som underlag for tapet?
Side 1 av 2
Går gjør det men tapeten kommer til å sprekke etter en stund, OSB beveger seg og det er derfor platene har nøyaktig bredde 1197-1198 for å ha litt luft mellom skjøtene. I tillegg er platene litt ruglete, med andre ord ikke egnet som underlag for tapet. Hvorfor ikke sette opp 13mm gips istedenfor? Da får du et jevnt og dødt underlag som er bra for tapetsering. Riktignok må man sparkle skjøtene og spikerhodene, men det må du gjøre med OSB også.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 innlegg
Dessuten er OSB lakkert så tapetlim sitter vel sånn der.
Protte, sett opp gips siden du har plankevegg bak og gips er vel billigere.
Protte, sett opp gips siden du har plankevegg bak og gips er vel billigere.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 innlegg
Om nå TS vurderer en OSB så er nok ikke tykkelsen så avgjørende, renoveringsgips er ubegrunnet dyrere.
Aksepterer man 13 mm så bruk "vanlig gips", skal man erstatte masonit tykkelsesmessig da blir det renoveringsgips.
Protte
Aksepterer man 13 mm så bruk "vanlig gips", skal man erstatte masonit tykkelsesmessig da blir det renoveringsgips.
Protte
Er også enig i at gips ville være det beste alternativet, men nå var det jo ikke det spørsmålet gjaldt.
Tror dog ikke på OSB. Muligens kan tapeten klare seg uten sprekker om den er av god kvalitet, men som noen har påpekt så er OSB-en ujevn - det kommer ikke til å se bra ut. Et bedre lignende alternativ er nok da trefiber.
Edit:
Oi, så ikke at du hadde plankevegg bak. Ja da finnes det vel ingen grunn til å velge noe annet enn gips?
Tror dog ikke på OSB. Muligens kan tapeten klare seg uten sprekker om den er av god kvalitet, men som noen har påpekt så er OSB-en ujevn - det kommer ikke til å se bra ut. Et bedre lignende alternativ er nok da trefiber.
Edit:
Oi, så ikke at du hadde plankevegg bak. Ja da finnes det vel ingen grunn til å velge noe annet enn gips?
Veggen er i en trapp, oppe skal et laminatgulv legges fra veggen på øvre plan fram til åpningen og veggen i trappen. Der skal en vinkellist i alu skrus fast nedover og skruen vil altså havne i den platen som settes på veggen. Da er gips ingen god løsning akkurat der, eller skal man skjøte inn massivt tre der vegg møter gulv? Jeg synes at det blir litt klur å få til.....
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Men du hadde jo panelvegg bak, og det er jo utmerket å skru i...
Jeg har tapetsert på en OSB-plate som bygde ut for rørene på kjøkkenet, men satte først easy cover for å få et jevnt underlag og ikke tapetsere direkte på OSB'en. Fungerte utmerket, bortsett fra at jeg jevnet til easy coveren med underarmer og hender i stedet for skrapen som lå i garasjen og hadde kløe i en uke etterpå...
Min loftetasje (innredet på 80-tallet) er også tapetsert direkte på sponplater. Resultatet er imidlertid sprekker ved flere plateskjøter.tank77 skrev:
lim listen og skruen i gipsen i stedet.