Etter litt rivearbeid har masoniten blitt fjernet fra en bordvegg. Går det an å tapetsere hvis jeg setter osb på bordene?

Ola78
Går gjør det men tapeten kommer til å sprekke etter en stund, OSB beveger seg og det er derfor platene har nøyaktig bredde 1197-1198 for å ha litt luft mellom skjøtene. I tillegg er platene litt ruglete, med andre ord ikke egnet som underlag for tapet. Hvorfor ikke sette opp 13mm gips istedenfor? Da får du et jevnt og dødt underlag som er bra for tapetsering. Riktignok må man sparkle skjøtene og spikerhodene, men det må du gjøre med OSB også.

Dessuten er OSB lakkert så tapetlim sitter vel sånn der.

Protte, sett opp gips siden du har plankevegg bak og gips er vel billigere.

Mikael_L
Kurtivan skrev:
Etter litt rivningsarbeid har masonitten blitt fjernet fra en plankevegg. Går det an å tapetsere hvis jeg setter OSB på plankene?
Korte svaret: Nei.

Lange svaret: Ja, hvis du aksepterer dårlig resultat.

Gips blir nok kjempebra. :)

Renoveringsgips som bygger 6mm er kanon å sette på, blir bra med tapetseringen.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Om nå TS vurderer en OSB så er nok ikke tykkelsen så avgjørende, renoveringsgips er ubegrunnet dyrere.

Aksepterer man 13 mm så bruk "vanlig gips", skal man erstatte masonit tykkelsesmessig da blir det renoveringsgips.

Protte

Er også enig i at gips ville være det beste alternativet, men nå var det jo ikke det spørsmålet gjaldt.
Tror dog ikke på OSB. Muligens kan tapeten klare seg uten sprekker om den er av god kvalitet, men som noen har påpekt så er OSB-en ujevn - det kommer ikke til å se bra ut. Et bedre lignende alternativ er nok da trefiber.

Edit:
Oi, så ikke at du hadde plankevegg bak. Ja da finnes det vel ingen grunn til å velge noe annet enn gips?

Veggen er i en trapp, oppe skal et laminatgulv legges fra veggen på øvre plan fram til åpningen og veggen i trappen. Der skal en vinkellist i alu skrus fast nedover og skruen vil altså havne i den platen som settes på veggen. Da er gips ingen god løsning akkurat der, eller skal man skjøte inn massivt tre der vegg møter gulv? Jeg synes at det blir litt klur å få til.....

Men du hadde jo panelvegg bak, og det er jo utmerket å skru i...

Jeg har tapetsert på en OSB-plate som bygde ut for rørene på kjøkkenet, men satte først easy cover for å få et jevnt underlag og ikke tapetsere direkte på OSB'en. Fungerte utmerket, bortsett fra at jeg jevnet til easy coveren med underarmer og hender i stedet for skrapen som lå i garasjen og hadde kløe i en uke etterpå...

• Liker
Månen10
  • Laddar…
pettersson79, jeg forklarer kanskje dårlig. Skrue ovenfra i listen, en slik list som man har et innlegg i som ligner laminatgulvet. Med gips så vil skruen havne i den stående gipsplaten.

T
Om du absolutt skal ha trebasert, ta da vanlig sponplate.

I Älvsbyhus tapetseres det direkte på sponplater!

tank77 skrev:
Om du absolutt skal ha trebasisert, ta da vanlig sponplate.

I Älvsbyhus tapetseres det direkte på sponplater!
Min loftetasje (innredet på 80-tallet) er også tapetsert direkte på sponplater. Resultatet er imidlertid sprekker ved flere plateskjøter.

lim listen og skruen i gipsen i stedet.

• Liker
90rammar
  • Laddar…
tank77 skrev:
Hvis du absolutt må ha trebasert, ta da vanlig sponplate.

I Älvsbyhus tapeseres det direkte på sponplater!
Katastrofe at Älvsbyhus lever i 80-tallet fortsatt!! Finnes vel ingen hustilvirker, og ikke mange privatpersoner heller, som bruker sponplater som overflate på vegger lenger?

Ironman skrev:
Katastrofe at Älsbyhus lever i 80-tallet!! Finnes det vel ingen hustilvirker, og ikke mange privatpersoner heller, som bruker sponplater som overflatemateriale på vegger lenger?
Jo da, riktig montert er det et bra materiale, OSB+gips er ikke helt billig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.