33.732 lest ·
95 svar
34k lest
95 svar
Nybygg - juksbygg?! Blir vi lurt? Bekymret!!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.582 innlegg
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 036 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.036 innlegg
Jeg lurer på hvordan de har gjort med grunnen. Tidligere skulle jo bjelken ta opp lasten, sørget man for å forsterke grunnen under den nå bærende veggen?Mikael_L skrev:
enstegstätade fasader er en av de beste konstruksjonene som finnes det vet alle i bransjen om man gjør det på korrekt måte. Eller mener du at en pusset murkonstruksjon er dårlig fra et fuktperspektiv? Dog så er den typen du nevner et dårlig eksempel på enstegstätad konstruksjon.Mikael_L skrev:
men jeg holder fast på at korrekt enstegstätad konstruksjon er veldig veldig bra. alle enstegstätade er som sagt ikke tynnpuss på celleplast.
stein, mur, betong osv er bra
En bærende innervegg av denne typen i eneboliger pleier å ha en linjelast på ca 10kN / meter. Det er mindre enn halvparten av linjelasten som ytterveggene gir i de fleste snøsoner i Sverige.Kallebo skrev:
Ikke desto mindre er litt forsterkning under / i platen å foretrekke, men det trenger ikke være fullt så kraftig som kantbjelkene.
Jeg har to bærende vegger for bjelkelag med 10 meters spennvidde, og 6,5 meters bredde på kommende overetasje der, så linjelasten blir under 5kN / m, så jeg la bare inn en stripe armeringsmatte ekstra der hjørneveggene skal være, helt uten å regne på noe eller sjekke noe.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.582 innlegg
Hvis man skriver hva som står i produsentens monteringsinstruksjon, så er det etter min mening ikke noe man "tror". - bare som et eksempel.shomakie skrev:Om nån spør om så viktige ting som en huskonstruksjon så synes ikke jeg at man skal halvveis gjette og skrive sånt man "tror". Ts vil ha dette riktig konstruert og da må folk med litt erfaring uttale seg riktig. Det er bare min mening. Det er en helt annen sak hvis man spør "hvordan skal jeg bygge mitt kjøkken".
Hvis du bare er ute etter å provosere så får du være forberedt på at vi tar deg for hva du skriver.hul skrev:enstegstettede fasader er en av de beste konstruksjonene som finnes det vet alle i bransjen om man gjør det på korrekt måte. Eller mener du at en pusset murkonstruksjon er dårlig fra et fuktighetssynspunkt? Dog så er den typen du nevner et dårlig eksempel av enstegstettet konstruksjon.
men jeg vedholder at korrekt enstegstettet konstruksjon er veldig veldig bra. alle enstegstettede er som sagt ikke tynnpuss på celleplast.
stein,mur,betong osv er bra
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.582 innlegg
Jeg hadde ikke sett det med glespanelen i taket, den går omlott i stedet for å skjøtes på en takstol. Har ikke sett den utførelsen før.absolutjohan skrev:Er det bare jeg som legger merke til hvordan de har skjøttet glesan i taket?
Dere vil jo merke hvor plasten ikke er tettet som den skal når huset skal trykktestes!
Skjøter man gipsplaten som de har gjort over karmer og vinduer, vil dere garantert få sprekker der etter noen år i malingen eller tapeten.
Man har alltid plast eller syltetetting under syllen på innervegger...
[bilde]
Skal man ha gipsskiver i taket og vil ha gipsskivens skjøt midt på en slik gles, blir det jo vanskelig. Skal man ha panel er det jo et mindre problem.
Sist redigert:
absolutt kan ta kritikk men håper det gjelder begge veier.Mikael_L skrev:
det er litt det jeg vil få frem at det føles litt på dette forumet som om man streber etter å sage håndverkere/firmaer direkte og så hardt man kan uten at man i alle tilfeller har noe å gå på.
man må være klar over at en og samme jobb kan utføres på mange måter men likevel være korrekt.
f.eks. plasten som er nevnt mye i denne tråden. det finnes utrolig mange måter å montere den på som er korrekt.
monteringsanvisning fra en enkelt leverandør betyr ikke at det er det eneste korrekte, det finnes masse som er godkjent.
så finnes det selvsagt bedre og dårligere godkjente montasjer av det samme, men da er det faktisk opp til bestilleren å spesifisere i kontrakt hva man vil ha.
for håndverkere er et kommersielt selskap, og man må forstå at de gjør det som går raskt og blir bra.
så forstår jeg at du synes jeg er subjektiv fordi jeg arbeider i bransjen. vil dog legge til at jeg arbeider på et av de større selskapene i Sverige så er ikke involvert i husbygging direkte mot privatpersoner som i dette tilfellet handler om.
@catherineb
Jeg har forsøkt å nagelfare bildene.
(Det hadde vært bedre hvis du ikke forminsket dem så hardt, så blir det lettere for oss å zoome inn smådetaljer).
Jeg har ikke sett noe annet enn sånt som allerede er skrevet om. Jeg så f.eks. den mistenkelig skjøtede glespanelen i taket, men noen andre rakk å nevne det før meg ...
Det jeg ser får meg ikke direkte til å hoppe opp og skrike at byggingen må stoppes umiddelbart. Alt ser ikke perfekt ut, men samtidig ikke spesielt mye verre heller enn det man har sett på mange middels bygg.
Platten virker å være støpt av amatører. Å få så dårlig overflate er nesten ikke mulig om man har gjort noen plater tidligere i sitt liv og har det utstyret man skal ha.
Føles som at jeg selv skulle fått det bedre, til tross for at jeg bare har vært med og støpt to ganger.
Da kan man lure på hvordan alt annet ble.
Er det bare overflaten som er ujevn, men noenlunde plan og i vater så gjør det i praksis ikke så mye, litt avhengig av hvilket gulvbelegg som senere er tenkt. Men håper at alt annet med platta ble som det skal.
Plasten ved vinduene kan gjøres mye bedre, slik de nå har gjort det er det nesten umulig å få det totalt tett.
På den annen side blir den utettheten som nå i så fall oppstår i praksis ingen stor fare, om de bare gjør så bra som mulig med resten. Men litt unødvendig synes jeg at de ikke plastet inn på beste måte og føyde inn bunnfyllingslist før vegggipset ble satt opp.
I garasjen jukset jeg selv litt på denne måten, men i huset gjorde jeg etter "best practice".
Gipsskivene er dårlig kuttet, og mot alle de kjente gipsskiveprodusentenes instruksjoner. Det trenger ikke bli noen krise, men risikoen for at maling/tapet i fremtiden sprekker opp fra hjørnet av vindu/dør rett opp mot taket er mye større nå.
Dette feilen er dog litt vanlig blant alle stressede byggearbeidere som gir blaffen i anbefalinger.
Kontaktene har utskruvbare ringer (dessuten byttbare til enda dypere ringer. VP-2-kontakter, så vidt jeg ser...)
Så monteringen er ok i så fall. Det viktigste er at klacken på kontakten ligger noenlunde mot platen på baksiden i hullet.
Glesen i taket er merkelig skjøtet. Avhengig av hvilket tak det blir er det alt fra betydningsløst til problematisk.
Spennvidden på den lange delen av bjelkelaget over kjøkkenet er for lang for 45x220. Men konstruktøren har fordoblet disse bjelkene, og uten å regne på det så tror jeg at dette holder, overspennet på bjelkefeltet er nemlig bare rundt 0,5 meter, noe jeg tror dobbelt bøyningsstivhetsmoment burde fikse.
Den bærende bjelkeveggen synes jeg er litt for dårlig utført. Avlastingen over fordelingsskapet burde ha vært en stående stender, gjerne 220x45. Og så lurer jeg på om syllen har støtte mot gulvet på høyre side av fordelingsskapet (høyre i bildet som er i denne tråden). Ellers ser det bra ut der.
Spørsmålet er om ikke det mest bekymringsfulle er at andre fagkategorier går og gir beskjed til dere at de synes det ser rart ut. Det sitter ganske langt inne å begynne å kritisere de andre på et byggeprosjekt til kunden. :eek:
Jeg har forsøkt å nagelfare bildene.
(Det hadde vært bedre hvis du ikke forminsket dem så hardt, så blir det lettere for oss å zoome inn smådetaljer).
Jeg har ikke sett noe annet enn sånt som allerede er skrevet om. Jeg så f.eks. den mistenkelig skjøtede glespanelen i taket, men noen andre rakk å nevne det før meg ...
Det jeg ser får meg ikke direkte til å hoppe opp og skrike at byggingen må stoppes umiddelbart. Alt ser ikke perfekt ut, men samtidig ikke spesielt mye verre heller enn det man har sett på mange middels bygg.
Platten virker å være støpt av amatører. Å få så dårlig overflate er nesten ikke mulig om man har gjort noen plater tidligere i sitt liv og har det utstyret man skal ha.
Føles som at jeg selv skulle fått det bedre, til tross for at jeg bare har vært med og støpt to ganger.
Da kan man lure på hvordan alt annet ble.
Er det bare overflaten som er ujevn, men noenlunde plan og i vater så gjør det i praksis ikke så mye, litt avhengig av hvilket gulvbelegg som senere er tenkt. Men håper at alt annet med platta ble som det skal.
Plasten ved vinduene kan gjøres mye bedre, slik de nå har gjort det er det nesten umulig å få det totalt tett.
På den annen side blir den utettheten som nå i så fall oppstår i praksis ingen stor fare, om de bare gjør så bra som mulig med resten. Men litt unødvendig synes jeg at de ikke plastet inn på beste måte og føyde inn bunnfyllingslist før vegggipset ble satt opp.
I garasjen jukset jeg selv litt på denne måten, men i huset gjorde jeg etter "best practice".
Gipsskivene er dårlig kuttet, og mot alle de kjente gipsskiveprodusentenes instruksjoner. Det trenger ikke bli noen krise, men risikoen for at maling/tapet i fremtiden sprekker opp fra hjørnet av vindu/dør rett opp mot taket er mye større nå.
Dette feilen er dog litt vanlig blant alle stressede byggearbeidere som gir blaffen i anbefalinger.
Kontaktene har utskruvbare ringer (dessuten byttbare til enda dypere ringer. VP-2-kontakter, så vidt jeg ser...)
Så monteringen er ok i så fall. Det viktigste er at klacken på kontakten ligger noenlunde mot platen på baksiden i hullet.
Glesen i taket er merkelig skjøtet. Avhengig av hvilket tak det blir er det alt fra betydningsløst til problematisk.
Spennvidden på den lange delen av bjelkelaget over kjøkkenet er for lang for 45x220. Men konstruktøren har fordoblet disse bjelkene, og uten å regne på det så tror jeg at dette holder, overspennet på bjelkefeltet er nemlig bare rundt 0,5 meter, noe jeg tror dobbelt bøyningsstivhetsmoment burde fikse.
Den bærende bjelkeveggen synes jeg er litt for dårlig utført. Avlastingen over fordelingsskapet burde ha vært en stående stender, gjerne 220x45. Og så lurer jeg på om syllen har støtte mot gulvet på høyre side av fordelingsskapet (høyre i bildet som er i denne tråden). Ellers ser det bra ut der.
Spørsmålet er om ikke det mest bekymringsfulle er at andre fagkategorier går og gir beskjed til dere at de synes det ser rart ut. Det sitter ganske langt inne å begynne å kritisere de andre på et byggeprosjekt til kunden. :eek:
Huseier
· Västerbottens län
· 775 innlegg
Akkurat!! Det er alle de 'kyndige' personene rundt oss som spør, påpeker og klager. Det har ført til at vi mer eller mindre er i oppløsning. Hadde vi fått gjøre dette om fra starten, hadde vi gått 100% med husprodusenten og ikke fortalt noe til en levende sjel. Nå har vi fått "råd" om alt fra konstruksjon, ventilasjon, valg, el og vvs. Det er vanskelig å ignorere når fagfolk peker på oss, men i ettertid er det lett å være klok.Mikael_L skrev:
Vi har lovet oss selv at fremover holder vi venner, familie og bekjente utenfor.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.582 innlegg
Det gjelder jo naturligvis de som har trestolpekonstruksjon, noen andre har vel ikke vært aktuelle, boverket vurderer jo at 4000 hus er skadet. Du synes kanskje ikke det er mange, men det synes jeg.hul skrev:
men slutt nå, de kan lage en-trinnstetninger med trebjelkelag helt fint.Snailman skrev:
det er en variant med tynnpuss på celleplast som ikke har fungert. (fungerer om man utfører monteringen korrekt, men svært følsom for feilmontering og endringer i fasaden)