Med tanke på hva du skriver så merker man at du selvfølgelig ikke vet hva du snakker om. Du er tydeligvis ikke utdannet ingeniør eller lignende, ellers ville du ha visst at det du skriver er feil.
At gipsplaten ikke kan skjøtes over hjørnene på dører og vinduer er feil. Det er absolutt ikke noe problem. At plasten skal overlappes 10 cm stemmer heller ikke, det kan gjøres på mange måter fra en halv meter og nedover. Å bruke plast i vinduer og ikke tette mot karm er standard i bransjen og ikke noe feil. Det er ved høyere krav, for eksempel passivhus, at man må gjøre spesielle tiltak for å klare det.
Dessuten trenger det ikke være plast under syll i innervegger.
Med tanke på hva du skriver så merker man at du åpenbart ikke vet hva du snakker om. Sannelig ikke utdannet ingeniør eller lignende, for i så fall ville du visst at det du skriver er feil.
At gipsen ikke får skjøtes over hjørnene på dører og vinduer er feil. Det er absolutt ingen problem. At plasten skal overlappe 10cm stemmer heller ikke, det kan gjøres på mange måter fra en halv meter og nedover. At man plastrer i vinduer og ikke tetter mot karm er standard i bransjen og ikke feil, det er ved høyere krav som passivhus man må gjøre spesielle tiltak for å klare det.
Dessuten trenger det ikke være plast under svill i innervegger
Man vil kanskje gjerne kunne bo i huset etter garantitiden på 10 år også.
Ja, man kan sette skjøteplater, men det er jo bedre om man kan se om det er korrekt eller ei uten å måtte bryte bort gipsen http://www.norgips.se/montering
Jeg er maskiningeniør og sivilingeniør (elektro) så ingeniør er jeg, men ikke innen bygg.
På dette bildet ser det ut som om alle de grønne boksene sitter for langt inn i veggen. Enten har de satt dem for langt inn, eller så har de satt doble plater. Forkant på boksene skal være i nivå med platens forside.
I den beste av verdener sitter alle boksene jevnt med veggen, men i praksis kan det være vanskelig å få til på grunn av ulike typer plater, overflater, kunden endrer seg osv. Den verste situasjonen er når boksen har kommet for langt ut, det kan bare løses ved å kutte den av (om man ikke åpner veggen, men det er ikke så morsomt når det er ferdigtapetsert) og da forsvinner festeringen. Derfor setter man boksen litt inn, i en 13 vegg på 11-12 mm, en dobbeltgipsvegg med 26 mm tykkelse på platene totalt på 22-25 osv. Vet man ikke hvor tykke platene+overflaten kommer til å bli (og det er ikke alltid så enkelt å finne ut) så setter man innover.
Bildet er ingenting alarmerende, snarere noen som vil unngå problemer.
Nå ser det ut til å komme noen beroligende kommentarer, TAKK! Nå tenker jeg å gå tilbake til å nyte husbyggingen! Takstmann kommer uansett fortsatt neste uke!
Man kanske gjerne vil kunne bo i huset etter garantitiden på 10 år også.
Ja, man kan sette sammenføyningsplater, men det er jo bedre om man kan se om det er korrekt eller ei uten å måtte bryte bort gipsen [lenke]
Jeg er maskiningeniør og sivilingeniør (elektro) så ingeniør er jeg, men ikke innen bygg.
[lenke]
På siden 9 kan man se icopals monteringsanvisning ved vinduskarm, men om man velger å ikke følge monteringsanvisningene....
Da har vi fastslått at du ikke er utdannet innen området og jeg er det.
Bare fordi en leverandør nevner en viss monteringsmåte betyr ikke det at det er bransjestandard.
Det finnes flere forskjellige monteringsalternativer, også for plast.
Jeg har trykktestet hundrevis av leiligheter, om ikke tusenvis, og er veldig godt oppmerksom på hvor lekkasjene skjer og hvordan.
Ved normalstandard holder det i massevis med normal tetting ved vinduer uten taping og fuging.
Millionprogrammet og pussfasadene uten luftspalte ble jo også bygget etter bransjestandard, og det gikk ikke så bra for det.
Men det er jo bra å vite nøyaktig hvor grensen for fuskbygg finnes, og den er du jo godt kjent med, men jeg foretrekker nok å ha litt margin også, derfor gjør jeg nesten alt selv, det siste huset har jeg hatt hjelp med støpningen og rennedalen, takstolene satte jeg selv på plass, det meste av rørleggerarbeidet har jeg også gjort.
Men jeg skulle nok ønske at monteringsanvisningene ble fulgt i litt større grad, ellers kunne det jo være bra om byggere oppga hvordan de gjør forskjellige standardting allerede ved kontraktskrivingen så man vet før man signerer.
Det er bra at dere inspiserer, håper det er en god inspektør.
betyder vel ikke at man får skrive feilaktige ting, som man åpenbart ikke har en anelse om men likevel skriver de som fakta
Det er nok slik at man får skrive hva man vil så lenge man ikke bryter mot noen av forumets regler.
Derimot finnes det regler som forbyr innlegg som er off-topic (f.eks. dette), og derfor rapporterte jeg mitt forrige innlegg med en gang. Det står i reglene også at man skal behandle alle med respekt og begrunne sine meninger.
Freddex
Jeg påstod ikke at det var en konstruksjonstegning. Men det står med på plantegningen og det bør vel være en konstruktør som har gjort utregningen uansett om den er feilaktig eller ei. Jeg bare påviste at noen har beregnet ut og angitt at det skal være uten bjelke og med doble 45*220.
Det kan jo så klart være feil og da er det et juksbygg på ordentlig. Men mange andre påstander tidligere handlet om at veggen ikke var bærende.
https://youtu.be/8PgosEkDOs0
Her viser fiskarhedenvillan hvordan de teiper plassen rundt vinduet. Det var min kilde for påstanden. Men da er vel fiskarhedenvillan også juksbyggere om man ikke teiper mot smyg eller teiper uten overlapp av plast.
Jeg er verken byggmester eller konstruktør. Men alle påstandene jeg gjør kan jeg støtte med en kilde da jeg neppe finner på ting uten å formidle informasjon som jeg har sett andre steder som for meg føles troverdig.
Freddex
Jeg påstod ikke at det var en konstruksjonstegning. Men det står med på plantegningen og det bør vel være en konstruktør som har gjort utregningen uansett om den er feilaktig eller ikke. Jeg bare påviste at noen har beregnet ut og angitt at det ska være uten bjelke og med doble 45*220.
Du skrev:
vanhaniemi skrev:
[bilde]
Konstruktøren har jo i klartekst skrevet at det ikke skal være noen bjelke her uten dekke som er 2*45*220.
Jeg er ingen konstruktør
Konstruktøren skriver sine henvisninger og forskrifter på K-tegning. Så det eneste som stemmer i den påstanden er at du ikke er konstruktør. For alt vi vet kan det være hvem som helst som har gjort noteringen på A-planen.
vanhaniemi skrev:
Det kan jo så klart være feil, og da er det et juksebygg på ekte. Men mange andre påstander tidligere handlet om at veggen ikke var bærende.
Ingen vet om veggen er ment å være bærende eller ikke. Jeg har heller aldri påstått at det er et juksebygg, men det finnes klart klønete utførte momenter. Det er derfor rådet har blitt gitt å ta inn en takstmann som kan gå gjennom dokumentasjon og se hvordan utførelsen er i forhold til disse, samt gjøre en gjennomgang på utført arbeid om det lever opp til forskriftene eller ikke.
vanhaniemi skrev:
[lenke]
Her viser fiskarhedenvillan hvordan de teiper plasten rundt vinduer. Det var min kilde for påstanden. Men da er vel fiskarhedenvillan også juksebyggere om man ikke teiper mot omramming eller teiper uten overlapp av plast.
Jeg er verken bygger eller konstruktør. Men alle påstander jeg gjør kan jeg understøtte med en kilde da jeg neppe finner på ting uten å formidle informasjon som jeg har sett noe annet sted som for meg føles troverdig.
Du forstår jo åpenbart ikke hva du har lenket til selv. Filmen viser jo akkurat det som er påpekt. Plasten teipes med overlapp. Plasten teipes mot en tetningsprofil som er satt inn i vindusåpningen og som tetter mot vindu. Alternativ til tetningsprofil er at plasten festes mot tetningsfug rundt vindu.
På bildene fra TS bygge så er plasten oppskåret og utbrettet samtidig som omramminger er satt, altså kan plasten umulig festes mot tetningsprofil eller tetningsfug, unntatt kanskje i bunnen der det kanskje ennå ikke sitter noen vinduskarmer på bildet.
vanhaniemi skrev:
Avløpets plassering finnes på deres va tegninger. Det er målsatt plassering.
Tolker det som at det er 2 servanter som avløpet er til? Avløpet kanskje skal være skjult i vegg? Jeg har ingen anelse, men som sagt. Tegningen viser hvor det skal være.
Avløpet stikker jo utenfor svillen, da spiller det vel ingen rolle hvor målsatt det er om det ikke stemmer.
vanhaniemi skrev:
Vi er i akkurat samme fase som dere i vårt bygge. Vi velger derimot å ikke gjøre ting selv pga tidsmangel og kunnskapsmangel.
Miljøprosjektene og pussfasadene uten luftespalte ble jo også bygget i henhold til bransjestandard, og det gikk ikke så bra med det.
Men det er jo bra å vite nøyaktig hvor grensen for juksebygginger finnes, og den virker du jo kjent med, men jeg foretrekker nok å ha litt margin også, derfor gjør jeg nesten alt selv, det siste huset har jeg hatt hjelp med støpingen og renndalen, takstolene satte jeg selv på plass, det meste av VVS-arbeidet har jeg også gjort.
Men jeg skulle nok sett at monteringsanvisningene ble fulgt i litt større utstrekning, ellers kunne det jo vært bra om byggmestre rapporterte hvordan de gjør ulike standardting allerede ved kontraktskrivningen så vet man før man skriver under.
Det er bra at dere inspiserer, håper det er en god besiktigelsesmann.
Da skal man vel legge til at ensyegstätad pussfasader er en av de tryggeste konstruksjonene som finnes når den bygges på korrekt måte
Er det bare jeg som legger merke til hvordan de har skjøtet glesan i taket?
Dere vil jo merke hvor plasten ikke er tett som den skal når huset skal trykktestes!
Skjøter man gipsen som de har gjort over karmer og vinduer, vil dere garantert få sprekker der etter noen år i malingen eller tapetet.
Man har alltid plast eller svilltetting under svillen på innervegger...
Ingen som tenkte på at de doble 45x220 ligger ned i stedet for å stå på høykant?
Ser man på tegningen var nok ikke veggen tenkt å være tykkere mer enn der avløpet kommer opp, og da blir det jo litt rart å ha en 220mm bred planke liggende øverst om resten skal være 70 eller 95.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.