Først og fremst vil jeg klargjøre at jeg ikke påstår eller anklager noen for byggjusk. Det er en problemstilling ut fra den bekymringen som finnes hos oss som lekfolk. Det synes jeg at jeg er tydelig på gjennom hele tråden. Det kan kanskje høres unødvendig hardt ut, men på den andre siden, les gjennom tråden. På mange innlegg høres det ut som at huset er en total katastrofe... og hva vet jeg? Jeg er i en annen bransje og kan ikke dette. Jeg betaler bare.
Leverandør og alle entreprenører har vært veldig gode å ha å gjøre med. Ingen tvil om den saken. Men! Vi har en del bekjente og venner - elektrikere, snekkere mm., og disse personene har påpekt en del, i deres oppfatning, feil og mangler. Vi som lekfolk har ingen kunnskap i det hele tatt, men får høre diverse påpekninger fra forskjellige hold, da er det vel ikke så rart at man blir bekymret og føler et behov for å stille spørsmål?
Vi legger alle våre penger og tar et ganske stort lån for noe vi ikke aner om kommer til å bli bra eller ikke. Vi kan kanskje be en admin om å fjerne denne tråden og stole på besiktigelsens vurdering neste uke i stedet.
For øvrig har jeg ikke nevnt hvilken husleverandør det er, noe jeg anser som totalt uviktig i sammenhengen.
Jeg redigerte bort husprodusenten fordi det ikke tilførte noe. Det slapp bare ut av meg da jeg leste dine andre tråder osv. Unødvendig av meg.
Jeg høres kanskje brysk ut. Dere uttrykker bekymring, og den er kanskje velbegrunnet. Det er bra å spørre. Men det er i din overskrift det står "fuskarbeid?" så påstanden er jo ikke min.
Noe i svaret mitt trigget deg, og jeg ber om unnskyldning. Jeg fjernet uansett den delen du pekte ut mellom linjene.
Jeg har lest tråden, men gir heller innspill på det du spør om enn hva folk har svart senere i tråden. Noen synes at det brenner og at du skal kontakte jurister og ikke betale, og andre sier at det ikke er noen feil. Sannheten ligger vel et sted midt imellom, og spørsmålet er hvordan sluttresultatet blir. Lettest å rette feil er selvfølgelig i byggefasen enn ved en sluttbefaring, så det er bra at dere er oppmerksomme og stiller spørsmål.
Vi er i nøyaktig samme fase som dere i vårt bygge. Vi velger derimot å ikke gjøre ting selv på grunn av tidsmangel og mangel på kunnskap.
Jeg forstår dere veldig godt når det gjelder spørsmålet om hvordan man setter opp kjøkkenet selv, men det er jo deres ansvar som byggherre når dere velger å montere kjøkken selv å finne ut hvordan det skal gjøres.
Husprodusenten hadde kanskje valgt å sette opp trefiberplater bak, men gjorde ikke dere den tjenesten.
Jeg har måttet gjøre mange ting selv som jeg trodde husprodusenten ville fikse, men jeg har innsett at bygget er mitt ansvar, og at det er jeg som lekmann som må finne ut av ting selv for å få det som vi vil ha det.
Skaff deg en uavhengig takstmann så fort Du kan høres ut som mye er feilaktig. Det er vanskelig å si, men det høres ut som KA er litt vanskelig, så kjør på med takstmann.
Får holde med om visse ting, gipsskjøtene skal ikke være så nærme hjørnene på vinduer og dører, minst noen dm unna.
Det skal være typ plast under svillen til alle innervegger (vet om et hus hvor jeg ikke så det ble gjort, og den familien flyttet derfra etter et halvt år, om det var derfor eller noe annet vet jeg ikke - så mer juks med det huset)
Plasten skal jo være overlappet et par dm eller så og det er jo umulig å gjøre i vindusnicher som det ser ut nå, og tapes (har lest at den samlede størrelsen på alle hull i plasten ikke skal være større enn en halv håndflate)
Overdekningene for skapet på den trolig bærende innerveggen ser jo ikke ok ut
Her er et bilde av en overdekning som overfører de vertikale kreftene som presser nedover til stenderne ved siden av åpningen
[bilde]
Konstruktøren har jo i klartekst skrevet at det ikke skal være noen bjelke her, men et bjælkelag som er 2*45*220.
Jeg er ingen konstruktør, så jeg kan ikke avgjøre om det er nok, men sånt har jo andre lønn for.
Plasten vil bli teipet før trykktesting.
Det er ikke en K-tegning på bildet.
Det er heller ikke vanlig å tette dampsperre mot vindusnichen.
Får holde med om visse ting, gipsskjøtene skal ikke være så nære hjørnene på vinduer og dører, minst noen cm unna.
Det skal være type plast under svillen til alle innervegger (vet om et hus der jeg ikke så det bli gjort, og den familien flyttet derfra etter noe halvår, om det var derfor eller noe annet vet jeg ikke - så mer juks med det huset)
Plasten skal jo være overlappet et par cm eller så og det går jo umulig å gjøre i vindusfordypningene som det ser ut nå, og tapes (har lest at den samlede størrelsen på alle hull i plasten ikke skal være større enn en halv håndflate)
Overdekningene for skapet på den trolig bærende innerveggen ser jo ikke ok ut
Her er et bilde på en overdekning som overfører de vertikale kreftene som trykker nedover til stenderne ved siden av åpningen
[bilde]
Dette er jo dyrere å utbedre jo senere det skjer.
så mye feil i alt du skriver at man knapt ikke orker med
Det er ikke en K-tegning på bildet.
Det er heller ikke vanlig å tette dampsperre mot vindusnisjen.
endelig noen som har peiling, ser ut som det er en greie på dette forumet å komme med mange påstander som man ikke har noe grunnlag for å ikke har noe peiling på
endelig noen som har peiling, virker som det er en greie på dette forumet å komme med masse påstander som man ikke har noe belegg for ikke har noe peiling på
Dette er et forum som er til for at privatpersoner skal kunne diskutere og ikke et forum der bare proffer skal gi support til andre, som det står i reglene:
§ 4 Diskusjonsregler
Forumet på Byggahus.se er til for forbrukere dvs privatpersoner, som bygger eller renoverer et småhus. Her bytter vi erfaringer, gir og tar råd.
Man skriver ut fra hvordan man har oppfattet bilder, tekst og ens tidligere erfaring fra bygg/renovering, det man har lest på andre steder og her i forumet. Til slutt i en lang diskusjonstråd pleier det å bli slik at man enes om noe som virker fornuftig i akkurat det tilfellet.
Bidra med din kunnskap og dine erfaringer i stedet for å kritisere andres, da vil ditt rykte i forumet vokse og man vil legge større vekt på det du skriver enn på det andre skriver.
Dette er et forum som er til for at privatpersoner skal kunne diskutere og ikke et forum hvor bare proffer skal gi support til andre, som det står i reglene:
Man skriver ut fra hvordan man har oppfattet bilder, tekst og ens tidligere erfaring fra bygging/renovering, det man har lest på andre steder og her i forumet. Til slutt i en lang diskusjonstråd pleier det å bli slik at man enes om noe som virker fornuftig i akkurat det tilfellet.
Bidra med din kunnskap og dine erfaringer i stedet for å kritisere andres, da vil ditt rykte i forumet vokse og man legger større vekt på det du skriver enn på det andre skriver.
betyder vel ikke at man får skrive feilaktige ting, som man åpenbart ikke har peiling på men likevel skriver de som fakta
Om nå noen spør om så viktige saker som en huskonstruksjon så synes ikke jeg at man skal gjette og skrive sånt man "tror". Ts vil ha dette riktig konstruert og da må folk med litt erfaring ytre seg riktig. Det er bare min mening. Det er en helt annen sak om man spør "hvordan skal jeg bygge mitt kjøkken".
Her kan man se hvordan dørkarmene ligger an direkte mot betongen. Burde man ikke ha lagt gulv og satt tapet først og SÅ satt opp dørkarmer, lister mm?
[bilde]
På dette bildet ser det ut som at alle grønne doser sitter for langt inn i veggen. Enten har de satt dem for langt inn, eller så har de satt doble plater. Forkant på dosene skal være i nivå med platens fremside.
På dette bildet ser det ut som at alle grønne doser sitter for langt inn i veggen. Enten har de satt dem for langt inn, eller så har de satt doble plater. Forkant på dosene skal være i nivå med platens forside.
Det er 2017 nå. Det finnes doser som er justerbare...
så mye feil i alt du skriver at man knapt orker med
Det er jo bra at du bidrar med din kunnskap, det ble jo ikke mange linjene du skrev.
Bjelken på bildet er ikke noe bra eksempel, for den holder oppe takstolene, men det er jo uttak for den i de vertikale stenderne og den står jo på høykant og ingenting av dette ser ut til å være gjort på huset i tråden.
Om det er noe feil med det jeg skriver så burde du utdanne alle snekkere her i byen for da gjør alle de feil når de bygger hus.
Jeg synes det virker som om du ikke vet noe som helst om hvordan man bygger hus, er du fra firmaet som bygger dette huset?
Her viser tréguiden hvordan man gjør med dampsperren i lysningen