Planløsningen er vår egen løsning så den kan vi ikke skylde på husleverandøren ;) soverommet er tenkt som et kontor og der vil vi ikke ha garderober.

catherineb skrev:
Hva er det for feil med gipsen?? Er det noe avgjørende?
Avgjørende trenger det ikke å være for sluttresultatet. Men risikoen er større for at sprekker kan oppstå i skjøtene rundt vinduer og dører.
Det som er "feil" er at det er vanlig samt at det står i nesten alle arbeidsanvisninger jeg har lest at man skal legge skjøtene over åpninger for å minimere risikoen for sprekker. I ditt tilfelle har man lagt skjøtene rett ved dør og vindu.
På et bilde også med en skjøt av en smal stripe av gips.
Å legge skjøten over åpning burde en fornuftig snekker ha i muskelminnet.
Jeg har ikke gipset så mange rom selv, men det sitter allerede i muskelminnet.
Ledsen å si det, men man kan lure på hvordan andre jobber ser ut?

K
Har sett mange merkelige modeller av hvordan plasten skal fikses til i hjørnene "nyligen" felles er at de akkurat som i dette bygget ikke er fikset før gipsen er på (noe som burde gjøre det lettere og betydelig tettere, her blir det jo aldri tett?). I et annet tilfelle hadde de ikke engang spart flikene som her.

Er det ikke sånn at snekkerne har tenkt å brette inn de flikene som er spart og så teipe på en hjørneløsning før de setter listene?

Så lurer jeg på hvordan de har tenkt å gjøre med dampsperren forbi veggen i diskusjonen? Der har de jo latt isolasjonen være åpen og synlig, men å stikke inn dampsperre der nå blir vel ikke tett så lenge de ikke tar ned veggen igjen.

Noen mer dampsperre på ytterveggen skal det vel ikke være? Den ligger rimeligvis under det lag med 45 isolasjon vi ser. Dampsperren skal ikke ligge direkte under gipsen.

Robert-san01 skrev:
Noen mer dampsperre på ytterveggen skal det vel ikke være? Den ligger rimeligvis under det laget med 45 isolering vi ser. Dampsperren skal ikke ligge direkte under gipsen.
Ja det stemmer.

Kallebo skrev:
Har sett mange merkelige modeller av hvordan plasten skal fikses til i hjørnene "nyligen" felles er at de akkurat som i dette bygge ikke er fikset før gipsen er på (noe som burde gjøre det lettere og betydelig tettere, her blir det jo aldri tett?). I et annet tilfelle hadde de ikke engang spart flikene som her.

Er det ikke så at snekkerne har tenkt å brette inn de flikene som er spart og deretter teipe på en hjørneløsning før de setter listene?

Så lurer jeg på hvordan de har tenkt å gjøre med dampsperren forbi veggen i diskusjonen? Der har de jo latt isolasjonen være åpen og synlig, men å dytte inn dampsperre der nå blir jo ikke tett så lenge de ikke tar ned veggen igjen.

[bild]
Jeg tror at det burde sitte en avvekslingsregel med type dimensjon 45x220 over de stendere som er saget ut for fordelerskapet. Det er ikke ok å sage av veggstendere på denne måten om de er bærende for etasjeskillet. Så lurer jeg på om innerveggene står på plast, eller noen annen form for isolasjon mot betongplaten?

Så er jeg enig i at plasten i veggene burde være fiksert rundt hjørnene, som også er vanskeligst å få til, og deretter tettet mot vinduene, før gips settes opp.

Den plasten rundt vinduet blir vanskelig å få tett.... man snurrer og teiper det der før listverk etc går på. Akkurat nå må de vel typ pakke det inn eller kutte opp gipsen for å garantere at det blir så tett som mulig.

Det ser dog ut som det ligger plast under stenderne mot gulvet... eller? Sjekk det, da er det ok. Ellers kan det jo over tid vandre fukt opp i stenderne som er mot gulvet. Jeg ville dog ikke gråte over treverk mot gulv. Mer tetting rundt vinduer etc er viktig.

Når det gjelder avløpet midt i veggen.. mindre bra. Har lignende dessverre i dette huset vi bor i (på grunn av de som bygde tidligere ikke tenkte) og hva det kan medføre er at man får noen lyder fra avløpet som kan være litt plagsomme av og til.

Dette ser ikke bra ut. Dere må rydde opp i alt som er skrevet ovenfor samt hva kontrolløren kommer frem til før dere lar byggherren fortsette. Spesielt bæreveggen er jo katastrofe. Det kommer ikke til å gå bra ellers.

H
Nå må vel folk skjerpe seg som ikke har noen peiling og bare gjetter.

at veggen som med størst sannsynlighet er bærende kan være et problem er én ting, men resten som nevnes har dere ingen anelse om.

at plasten er dårlig hvordan vet dere det, ser mye rimelig ut. At man tetter mot karm er ikke i det hele tatt noen bransjestandard, men utføres når det etterspørres.

Å legge gipskøter over dørene som på bildene trenger heller ikke å være feil og fungerer utmerket med korrekt forarbeid, hvordan vet dere at det ikke sitter plåtband bak?

lister før maling som skal males inn er jo selvsagt ikke noe problem

• Liker
chillberg og 2 andre
  • Laddar…
Har ikke skrevet at ting er feil, men at det bør avklares før byggingen fortsetter. Om det nå skulle være feil, er det lettere å fikse nå.

H
RoBo skrev:
Har ikke skrevet at ting er feil, men at det bør utredes før byggingen fortsetter. Hvis det nå skulle være feil så er det lettere å fikse nå.
mener ikke deg, men det er rimelig å anbefale at de skal utrede ting for de kan jo tross alt være feil og skikkelig dårlig utført.
men man trenger jo ikke som mange andre i tråden har gjort, slå på stortromma og si at de er skikkelig dårlige håndverkere osv. når man i virkeligheten ikke har en anelse.

på den måten skremmer man jo opp TS unødig.

• Liker
ghoti og 5 andre
  • Laddar…
hul skrev:
menar ikke dig rimelig å anbefale at de skal undersøke ting for de kan jo tross alt være feil og jævla dårlig utført.
men man trenger jo ikke som mange andre i tråden gjort slå på stortrommen at de er for jævla dårlig og ekte klåpare mm når man i virkeligheten ikke har en anelse.

på den måten skremmer man jo opp TS unødvendig
Ja! TS er i oppløsningstilstand!! Men på tirsdag gjøres en besiktigelse, så vi får håpe at den ikke viser noe alvorlig..

Æh, dere bekymrer dere unødvendig mye. Det ser ordentlig ut bortsett fra kløneriet med avløpsrøret da. At det skal påvirke bæringen på veggen i noen avgjørende grad trenger dere ikke å bekymre dere for.

• Liker
catherineb
  • Laddar…
J
synes i alle fall det er litt positivt å se gjerde fôr som skal males på stedet. Det pleier å kunne bli veldig pent.

Om det så er gjort på riktig måte i riktig rekkefølge kan jeg ikke uttale meg om...

Bygningsplan med tekst som indikerer at en bjelke er fjernet og spesifikasjon av gulvbjelkelag 2*45*220. Merkingen "Kundkök IKEA" er synlig.
Konstruktøren har jo i klartekst skrevet at det ikke skal være noen bjelke her, men bjelkelag som er 2*45*220.
Jeg er ingen konstruktør, så jeg kan ikke avgjøre om det er tilstrekkelig, men slikt har jo andre betalt for.
Plasten kommer til å bli teipet før trykktesting.
Gipsen kan jeg ikke uttale meg om.
Kjøkkenet henger man vel opp i skinner? Skinner som man skrur i stendere? Dere skulle ha bestilt treplate på kjøkkenet da dere setter opp kjøkkenet selv. Når dere vel har innsett at dere ikke har kunnskap til å løse spørsmålet, burde dere ha rådført dere med hustilvirkeren i stedet for å lage hull i veggen som du uttrykte det.
Ved trykktesting foreslår jeg at det også kontrolleres med varmekamera for å se om det finnes hull i isolasjonen eller dører osv.

Det er bra å være på tå hev og spørre sin entreprenør så mye man bare kan. Helst via mail så man får det skriftlig. Men spør i egenskap av å være uvitende. Ikke påstå at det er et juksebygg.

Avløpets plassering finnes på deres va-tegninger. Det er målsatt plassering.
Tolker det som at det er 2 vasker som avløpet er til? Avløpet kanskje skal være skjult i veggen? Jeg har ingen anelse, men som sagt. Tegningen viser hvor det skal være. Kom gjerne tilbake med bilde om du har den tegningen.

Du som huskjøper skal jo ha tilgang til alle tegninger etter min mening. Selv om det er totalentreprise, bør dere få alt for fremtidig bruk også.

Sist redigert:
  • Liker
chillberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.