Om jeg tolker tegningen riktig så må den der veggen være bærende. Ellers ville bjelkelaget ha en spennvidde på over 7m. Og i sin nåværende tilstand er den ikke spesielt bærende.
Ring rundt litt i løpet av morgendagen WSP, Sweco f.eks. har. Men de koster. Så er de også pålitelige, finnes også småfirmaer men kjenner ikke til noe om dem.
Ser man på din planløsning kan jeg ikke forstå hvilken konstruktør som godkjente bjelkelaget. I beste fall så er det dobbel 220x45 på cc avstand 300. Men det ser ut til å være mer spredt enn det, men ikke engang på cc 300 ville de vært godkjent for å fri bære over 7 meter som dere har. Det vil ikke rase ned i hodene på dere så ingen panikk, men det er likevel ikke ok.
Deres KA skal sikre at arbeidet utføres og kontrolleres i henhold til gjeldende standarder. F.eks. skulle han påpekt at man ikke tilkobler dampsperren (plasten) slik det ser ut på bildene dine. At man ikke hopper over bunnsvillen bare fordi det kommer opp slanger og rør, hva er veggplatene deres festet i, i underkant i området rundt fordelingsskapet?
Han skal utarbeide en kontrollplan og sikre at den etterleves. Han skal sikre at korrekte beregninger finnes for de avvik som gjøres fra originaltegninger osv.
Har deres KA vært på byggeplassen i det hele tatt?
Hvor mye av bygget er ferdig, ser man fortsatt løsningen i veggen på bildet?
Ser man plasten og gipsen rundt vinduet? Ser man fortsatt bjelkelaget eller er det bygget inn?
Søk takstmann der dere bor på www.sbr.se
Det er nok en spesiell besiktelse dere skal ha, men rådfør dere med forbrukerrådgiveren i deres kommune
De skal kunne veilede dere.
Vi har bestilt tid for en takstmann til tirsdag. Føles litt roligere så...
Men, en annen fundering: snekkeren har allerede satt inn vinduskarmer og dørkarmer som går helt ned til betongen. Det blir jo slik at gulvleggerne må legge gulvet RUNDT dørkarmene? Er ikke det bakvendt? Samme sak med vinduskarmene og taklistene, der kommer malerne til å måtte sette tapet mer eller mindre mot eller til og med på listene. Er det fagmessig å gjøre det på den måten??
Her kan man se hvordan dørkarmene ligger an direkte mot betongen. Burde man ikke ha lagt gulv og satt opp tapet først og SÅ satt opp dørkarmer, lister mm?
At listene går ned til gulvet er det minste problemet akkurat nå. Det går an å sage ut når man legger gulvet, det er bakvendt men det går. Det er ikke riktig når man bygger nytt. Men det går.
1. Bæreevne og konstruksjoner. Sjekk om tegningene de bygger etter stemmer med de som er levert for byggesøknad om dere har en sånn.
2. Arbeid utført i henhold til tegning for øvrig?
3. Dampbarrierer og tetting kan umulig være gjort i henhold til standard og regler ifølge deres første bilder.
4. Som TotalControl påpeker, som jeg nevnte i første runden her, gipsingen er en katastrofe, spesielt om dere bare har enkelgips som det så ut til å være. Og sist men ikke minst, maleren kommer nok til å ha meninger om å sparkle og slipe skjøter rett inntil listene.
Jeg er lei meg, men det ser ut som et skikkelig klønete arbeid. Sørg for at dere gjør det klart for entreprenøren at alle betalinger stoppes umiddelbart og minst til en takstmann har vært der og gitt en uttalelse. Hvis de begynner å sende fakturaer, bestrid skriftlig og skaff juridisk hjelp. Ingen forumforskere, få tak i en advokat som kan forbruker- og entrepriserett.
Hvis det fortsatt pågår arbeid med entreprenørens personale, sørg for at få det stoppet på samme premiss.
Lykke til! Oppdater gjerne om hvordan det går hvis dere orker.
Vi har i alle fall funnet alle konstruksjonstegningene, jeg hadde visst lagret dem. Noen ganger har man flaks... men jeg forstår ikke halvparten av hva som står... takstmannen kan sikkert hjelpe oss med å se over dette.
Ja, det er vel ganske klart at hjerteveggen/bjelkene er bærende.
Hvorfor skulle man ellers ha satt inn bjelker?
Off topic:
For en interessant planløsning!
Man må gå gjennom dusjrom/toalett for å komme til vaskerommet.
Soverommet på bakkeplan har ikke plass til garderobe (men man kan jo møblere om ).
I kjøkkenet er rengjøringsskapet nærmest tilberedningsbenken i stedet for matens kjølelagring og ovner.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.