Om du vil utfordre installatørens kompetanse kan du opprette en egen tråd. Jeg vil ha hjelp med hva som er feil med installasjonen og hva jeg kan gjøre med det.
Ladestasjonen skal vel ha en egen JFB om jeg ikke husker feil
Ladekassen skal vel ha en egen JFB om jeg ikke tar feil
Det kommer vel an på hva slags ladekasse det er. Men det ser litt rart ut. Hvis jeg tolker det riktig, er det sikringen "4" som går til ladekassen. Den ser ut til å mates uten jordfeilbryter overhodet. Noe som kan være OK, hvis det er en ladekasse med innebygd jfb. Men litt rart at det bare er enfasematning til kassen.
Det kommer an på hva slags ladestasjon det er. Men det ser litt merkelig ut. Hvis jeg tolker riktig, er det sikringen "4" som går til ladestasjonen. Den ser ut til å være koblet til uten jordfeilbryter i det hele tatt. Noe som kan være OK, hvis det er en ladestasjon med innebygd jordfeilbryter. Men litt merkelig at det bare er enfasetilkobling til stasjonen.
Hvorfor skulle ikke 4en være beskyttet av en jordfeilbryter i henhold til beskrivelsen ovenfor, og hva er merkelig med å ha en ladestasjon på enfas?
Mulig at jeg tolker bildene feil. Men den øvre jordfeilbryteren mater sikringer 1 -3 med en mateskinne. Sikring 4 ser ut til å mates direkte fra fasefordelingsblokken ved siden av. I så fall utenfor jordfeilbryteren. Riktignok er det en tolkning/gjetning fra meg at fordelingsblokkene til høyre er for faser, respektive nøytraler før jordfeilbryterne.
Dels de enkelisolerte lederne utenfor sentralen. Vet ikke hvordan man har løst dem best. For å bare dekke over med en planke er nok ikke ok.
Litt stygt å merke sikringer med penn i stedet for f.eks. dymo. Men bedre enn ingen merking.
Utførlig gruppeskjema men utydelig på hvilke grupper som går på (hvilken) jordfeilbryter.
Bra å bruke personsikkerhetsautomater på de tingene. Så ikke alt slukker. Kjøleskap og fryser vil man gjerne separere.
Sukkerbit-skjøtene er ikke så pene og å skjøte utenfor sentralen gjør man ikke. En løsning hadde vært en boks et stykke unna og en ny bit kabel inn i sentralen.
Dels de enkelisolerade lederne utenfor sentralen. Vet ikke hvordan man har løst dem best. For å bare dekke over med en planke er nok ikke ok.
Litt stygt å merke sikringer med penn istedenfor f.eks. dymo. Men bedre enn ingen merking.
Utførlig gruppeskjema men uklart på hvilke grupper som går på (hvilken) jordfeilbryter.
Bra å bruke personvernautomater på de greiene. Så ikke alt slukker. Kjøl og frys vil man gjerne separere.
Sukkerbit-skjøtene er ikke så pent og skjøte utenfor sentralen gjør man ikke. En løsning hadde vært en boks et stykke unna og en ny bit kabel inn i sentralen.
Bygger man en kasse utenfor kan man bruke avskalling eller mofle på mer fleksibel slang
Det finnes nok tilstrekkelig med fk for å kunne holde skjøtene inne i sentralen
Nå er jeg ingen installatør. Men er en skjøt som er godkjent, f.eks. sukkerbit, så er det greit selv om andre i tråden synes det er stygt. De eldre liker skruklemmer og de nye liker toppklemmer typ wago. Ingenting er egentlig feil.
Det jeg mener er feil er at sikringsskapet sitter på brennbart materiale. Jeg satte mitt på farmacell fibergips.
Jeg ville ha valgt en sentral med 26 modulers bredde og 3 eller 4 rader, på den måten ville hele hullet i veggen ha blitt dekket samt det ville ha vært plasser igjen til fremtidig utbygging.
Det ville også ha vært mulig å gjøre sentralen bedre oversiktlig med hvilken JFB som dekker hva.
Overspenningsvernet mister litt av effekten når beskyttede og ubeskyttede ledere går ved siden av hverandre.
Slik ser gruppesentralen vår ut etter bytte fra en overfylt diazed-sentral samt en ekstern normsentral.
Har etterlatt en trefaseplass ledig på hver rad før enfasegruppene begynner.
Automatsikringene nede til høyre er ekstra/reservasjon.
Jeg fikk en ny sentral installert i går og lurer på om denne installasjonen er i orden? Jeg får vel sette et skap eller noe over det, men vil først forsikre meg om dette er korrekt.
Er selv litt overrasket over plasseringen men vet ikke selv om det er trygt eller ikke med tanke på elsikkerhet.
Ikke i orden på noe vis dessverre, og i tillegg får el-sentralen ikke sitte direkte mot brennbart!
Jeg synes det ser halvklart ut.. Fordi det er åpent over sentralen
sukkerbiter har man i kaffen. Men ellers er det ingen hesligheter. Det er ikke feil å ikke presse hylser. Det er ingen livsfarlige saker.
fk som henger fritt er ikke bra eller korrekt
Elektrikerforbundene: bare elektrikere får holde på med strøm! Bare elektrikere får holde på med strøm! Det burde være ulovlig å selge elinstallasjonsmateriell til privatpersoner!
Elektrikerne de vil holde om ryggen: *bygger TS sentral og går hjem*