49.469 lest ·
125 svar
49k lest
125 svar
Ny sentral - er denne installasjonen ok?
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 522 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.522 innlegg
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 innlegg
Tragisk.SoderD skrev:
Legge all løs tråd utenfor boksen og pynte med sukkerbiter er uprofesjonelt. Muligens uvant med installasjonsarbeid i boliger, bare industri?
Sett to to-radige normenheter ved siden av hverandre.
Ja, nummer 17 har også nummer 1 som jordfeilbryter. Hvilket for meg blir ulogisk. Men ja, det er kanskje ikke så farlig.S SueCia skrev:Det mangler jo litt informasjon i sentralfortegnelsen, som merkestrøm og Areal, men det er ingen katastrofer. Synes den så grei ut likevel. Jeg forstår ikke greia med så mange personbeskyttelsesbrytere, men det er en smakssak og ingen direkte feil.
Å sette jordfeilbryteren til høyre på midtre rad til tross for at den ifølge dokumentasjonen beskytter hele midtre og nedre rad er litt merkelig, men ingen feil.
Det alvorligste vi kan se fra bildene er helt klart de grunnisolerede lederne utenfor sentralen og det store uttaket i kapslingen.
Takk for klargjøringen!
Er vel ikke noe galt iof, det går an å få til en kasse over alt på oversiden og da blir det en kanalisering. Finnes ikke noe om det, kan være hvor mange tamper som helst i en slik. Derimot skal plican fra taket skjøtes på med en slange og ikke henge fritt i luften. Likeledes med det som kommer fra venstre, ingen tamper i luften.
Det med sukkerbiter ser ikke bra ut, bør skjøtes med klemmeskjøter, tamperne har vært for korte til å rekke inn i sentralen, ikke noe unormalt ved bytte av en sentral. Slik det ser ut nå utenfor, så kan man undre hvordan råttbot ser ut inni sentralen.
Det med sukkerbiter ser ikke bra ut, bør skjøtes med klemmeskjøter, tamperne har vært for korte til å rekke inn i sentralen, ikke noe unormalt ved bytte av en sentral. Slik det ser ut nå utenfor, så kan man undre hvordan råttbot ser ut inni sentralen.
Jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare legger om kablene som eventuelt blir for korte. Vi la om ALT til første koblingsboks da jeg bygde nye sentraler, jeg tror det tok meg og faren min 3-4 timer. Da blir det ordentlig med rør helt inn i sentralen osv.
Det spiller en vesentlig rolleSoderD skrev:
Sjekk om han er registrert hos Elsäkerhetsverket, som det ser ut bør han ikke drive med elinstallasjon
Penger, penger.MathiasS skrev:
Så ser det ikke så farlig ut med mitt fryktede rottereir, går nok ikke å gjøre på annen måte, bortsett fra det jeg skrev tidligere og andre med.
Nå er dere der igjen, med å påpeke, fremføre pekefingre i ulike retninger som vanlig. Er det en elektriker som har gjort det, trolig da ingen nybegynner ville fått det til. Og om det gjøres et svartjobb så TS får det mye billigere, så er det opp til TS og ikke noe dere på forumet skal bekymre dere om. Kom ikke og snakk om noe forsikringsselskap og annet, som det normalt pleier å gjøres. det er ikke relevant i det hele. Men merkelig, det er ingen som har hatt noen meninger om mitt innlegg # 21, men klart det er helt godkjent og da blir det andre meninger i stedet. Forumet er ingen politi som skal legalisere, men opplysningsvis si noe om noe og det kan gjøres i en mild tone og ikke som noe skal/må som det alltid blir fremført i.U Uffe A skrev:
Har et spørsmål til degJ jonaserik skrev:Nå er dere der igjen, med å påpeke, fremføre pekefingre i ulike retninger som vanlig. Er det en elektriker som har gjort det, trolig da ingenting blåbær skulle få til. Og om den gjør en svartjobb så TS får det mye billigere, så er det opp til TS og ikke noe som dere på forumet skal ha betenkeligheter om. Kom ikke og snakk om noe forsikringsselskap og annet, som det normalt pleier å gjøres. det er ikke relevant i det hele. Men merkelig, det er ingen som har hatt noen meninger i mitt innlegg # 21, men klart det er helt godkjent og da blir det andre meninger i stedet. Forumet er ingen politi som skal legalisere, men opplysningsvis si noe om noe og det kan gjøres i en mild tone og ikke som noe skal/må som det alltid fremføres i.
Er det tillatt med enkelisolerte ledere utenfor kapslingen?
Som det ser ut så betviler jeg installatørens kompetanse
Om du vil stille spørsmål ved installatørens kompetanse kan du opprette en egen tråd. Jeg vil få hjelp med hva som er galt med installasjonen og hva jeg kan gjøre med det.U Uffe A skrev:
Min fordom er at det er typ en litt eldre industrielektriker som ikke pleier å gjøre jobber hos privatpersoner med krav til det estetiske. En annen hadde ikke brukt enstoplintar og obo overspenningsvern. Ser også ut til å være minst 10mm2 rk
Jeg hadde krevd følgende:
- Bytte skjøter til klemskjøter
- Ordne opp med merking og gruppedekning (gjerne ordentlig pennmerking)
- Utbedre de synlige enkelisolerade lederne enten gjennom å forberede for ny boks/kapsling eller å flytte opp sentralen
- Gjerne montere beskyttelsesender på faseskinnen
For øvrig er en del tilførsler slurvete lagt inn i sentralen, men det er for så vidt mer et ordensspørsmål
- Bytte skjøter til klemskjøter
- Ordne opp med merking og gruppedekning (gjerne ordentlig pennmerking)
- Utbedre de synlige enkelisolerade lederne enten gjennom å forberede for ny boks/kapsling eller å flytte opp sentralen
- Gjerne montere beskyttelsesender på faseskinnen
For øvrig er en del tilførsler slurvete lagt inn i sentralen, men det er for så vidt mer et ordensspørsmål
Sist redigert:
Grymt, takk!Jakopp skrev:
Min fordom er at det er typ en litt eldre industrielektriker som ikke pleier å gjøre jobb hos privatpersoner med krav på det estetiske.
Bytt skjøter til klemmskjøter
Ordne opp med merking og gruppeatlas
Utbedre de synlige enkelisolerte lederne enten ved å forberede for ny boks/innkapsling eller ved å flytte opp sentralen
For øvrig er en del tilførsler slurvete trukket inne i sentralen, men det er i og for seg mer et ordensspørsmål
Svar nei ikke ifølge boken, men det har ikke kommet frem om det er ferdig enda, men kanskje. Med din bakgrunn og det arbeidet du har, så må du komme med noe. Hvorfor ikke bare på en rolig måte si, at det der er ikke bra, bør utbedres. Uten å komme med en masse må og elsikkerhetsverket. For øvrig så er det bare litt ytterligere komplettering av beskyttelse som trengs.U Uffe A skrev:
Det er ikke noe feil der direkte, men skal det være ferdig, så er det ikke det. Det trengs litt mer orden på visse steder bare og det er den elektrikeren som skal ordne det, så må du fikse som en boks over sentralen, så det ser pent ut.SoderD skrev: