49 423 läst ·
125 svar
49k läst
125 svar
Ny central - är denna installation okej?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Tragiskt.SoderD skrev:
Lägga all löstråd utanför lådan och garnera med sockerbitar är oproffsigt. Möjligen ovan vid installationsjobb i bostäder, bara industri?
Sätt två tvåradiga normlådor bredvid varandra.
Ja, nummer 17 har också nummer 1 som jordfelsbrytare. Vilket för mig blir ologiskt. Men ja, det kanske inte gör nåt.S SueCia skrev:Det saknas ju lite information i centralförteckningen, som märkström och Area, men det är inga katastrofer. Tycker den såg hyffsad ut ändå. Jag förstår inte grejen med så mycket personskyddsbrytare, men det är en smaksak och inga direkta fel.
Att sätta jordfelsbrytaren till höger på mittenraden trots att den enligt dokumentationen skyddar hela mittenraden och nedre raden är lite märkligt, men inget fel.
Det allvarligaste vi kan se från bilderna är helt klart de grundisolerade ledarna utanför centralen och den stora urtagningen i kapslingen.
Tack för tydliggörande!
Schysst!Jakopp skrev:
Är väl inget fel iof, det går att få till en låda över allt på översidan och då blir det en kanalisation. Finns inget om det, kan vara hur mycket tampar som helst i en sådan. Däremot ska plican från taket skarvas på med en slang och inte hänga fritt i luften. Likaså med det som kommer från vänster, inga tampar i luften.
Det med sockerbitar ser inte bra ut, bör skarvas med klämskarvar, tamparna har varit för korta att räcka in i centralen, inget onormalt vid byte av en central. Som det ser ut nu utanför, så kan man undra hur råttbot ser ut ini centralen.
Det med sockerbitar ser inte bra ut, bör skarvas med klämskarvar, tamparna har varit för korta att räcka in i centralen, inget onormalt vid byte av en central. Som det ser ut nu utanför, så kan man undra hur råttbot ser ut ini centralen.
Jag förstår inte varför man inte bara drar om kablarna som ev blir för korta. Vi drog om ALLT till första kopplingsdosan när jag byggde nya centraler, jag tror det tog mig och farsan 3-4 timmar. Då blir det schyst med rör ända in i centralen osv.
Det spelar en väsentlig rollSoderD skrev:
Kolla om han finns tegistrerad hos Elsäkerhetsverket, som det ser ut så bör han inte syssla med elinstallation
Pengar. pengar.MathiasS skrev:
Sen ser det inte så farligt ut med mitt befarade råttbo, går nog inte att göra på annat sätt, förutom det jag skrev tidigare och andra med.
Nu är ni där igen, med att påpeka, framföra pekpinnar i olika riktningar som vanligt. Är det en elektriker som gjort de, troligtvis då inget blåbär skulla få ihop det. Och om den gör ett svarjobb så TS får det mycket billigare, så är det upp till TS och inte något som ni på forumet ska ha betänkligheter om. Kom inte och tala om något försäkringsbolag och annat, som det normalt brukar göras. set är inte relevant i det hela. Men konstigt, det är ingen som har haft några åsikter i mitt inlägg # 21, men klart det är helt godkänt och då blir det andra åsikter i stället. Forumet är ingen polis som ska legalisera, utan upplysningsvis säga något om något och det kan göras i en mild ton och inte som något ska/måste som det alltid framförs i.U Uffe A skrev:
Har en fråga till digJ jonaserik skrev:Nu är ni där igen, med att påpeka, framföra pekpinnar i olika riktningar som vanligt. Är det en elektriker som gjort de, troligtvis då inget blåbär skulla få ihop det. Och om den gör ett svarjobb så TS får det mycket billigare, så är det upp till TS och inte något som ni på forumet ska ha betänkligheter om. Kom inte och tala om något försäkringsbolag och annat, som det normalt brukar göras. set är inte relevant i det hela. Men konstigt, det är ingen som har haft några åsikter i mitt inlägg # 21, men klart det är helt godkänt och då blir det andra åsikter i stället. Forumet är ingen polis som ska legalisera, utan upplysningsvis säga något om något och det kan göras i en mild ton och inte som något ska/måste som det alltid framförs i.
Är det tillåtet med enkelisolerade ledare utanför kapslingen?
Som det ser ut så ifrågasätter jag installatörens kompetens
Om du vill ifrågasätta installatörens kompetens kan du skapa en egen tråd. Jag vill få hjälp med vad som är fel med installationen och vad jag kan göra åt det.U Uffe A skrev:
Min fördom är att det är typ en lite äldre industrielektriker som inte brukar göra jobb hos privatpersoner med krav på det estetiska. En annan hade inte använt enstoplintar och obo överspänningsskydd. Ser också ut att vara minst 10mm2 rk
Jag hade krävt följande:
- Byta skarvar till klämskarvar
- Ordna upp med märkning och gruppförtäckning (gärna ordentlig pen märkning)
- Åtgärda de synliga enkelisolerade ledarna antigen genom att förbereda för ny låda/kapsling eller att flytta upp centralen
- Gärna montera dit ändskydd på fasskenan
Förövrigt är en del matningar slarvigt dragna inne i centralen, men det är iof mer en ordningsfråga
Jag hade krävt följande:
- Byta skarvar till klämskarvar
- Ordna upp med märkning och gruppförtäckning (gärna ordentlig pen märkning)
- Åtgärda de synliga enkelisolerade ledarna antigen genom att förbereda för ny låda/kapsling eller att flytta upp centralen
- Gärna montera dit ändskydd på fasskenan
Förövrigt är en del matningar slarvigt dragna inne i centralen, men det är iof mer en ordningsfråga
Redigerat:
Grymt, tack!Jakopp skrev:
Min fördom är att det är typ en lite äldre industrielektriker som inte brukar göra jobb hos privatpersoner med krav på det estetiska.
Jag hade krävt följande:
Byta skarvar till klämskarvar
Ordna upp med märkning och gruppförtäckning
Åtgärda de synliga enkelisolerade ledarna antigen genom att förbereda för ny låda/kapsling eller att flytta upp centralen
Svar nej inte enligt boken, men det har inte framkommit om det är färdigt ännu, men kanske. Med din bakgrund och det arbete du har, så måste du komma med något. Varför inte bara på ett lungt sätt säga, att det där är inte bra, bör åtgärdas. Uian komma med en massa måste och elsäkerhetsverket. I övrigt så är det bara lite ytterligare komplettering av skydd som behövs.U Uffe A skrev:
Det är inget fel där direkt, men ska det vara färdigt, så är det inte det. Det behövs lite mer ordning på vissa ställen bara och det är den elektrikern som ska ordna det, sen får du fixa som en låda ovanför centralen, så det ser snyggt ut.SoderD skrev: